We betwijfelen of er veel motorrijders zijn die dit lezen en geen enkele droom, hoe groot of klein ook, hebben gehad om een GP-rijder te zijn. En helaas twijfelen wij dat iemand van ons het heeft bereikt. Maar een GP-ervaring is niet buiten bereik als je honderdduizenden dollars te besteden hebt.
Een van Honda’s mid-jaren ’90 privé Grand Prix-motoren, de NSR500V, werd onlangs verkocht op een veiling georganiseerd door Iconic Motorbikes voor €259.800 ($267.607), waarmee het de duurste Japanse motorfiets is ooit op een veiling verkocht. De vorige motorfiets die deze titel droeg was ook een Honda uit de GP-tijd—een RC213V-S die voor €209.263 ($215.660) werd verkocht.
Zeldzame Crocker Twin op veiling in Las Vegas
Een van de vele dingen die dit specifieke model zo gaaf maakt, is dat privé-race teams en motorrijders die genoeg geld hadden, toegang hadden tot de NSR500V, in tegenstelling tot de NSR500 V4, die aan fabrieksteams werd geleend door Honda. De tweecilinder NSR500V produceerde ongeveer 140 pk in vergelijking met de 190 pk van de NSR500 V4, maar was nog steeds competitief met zijn meer woeste broer op bepaalde circuits.
Aangezien de NSR500V beschikbaar was voor het publiek, zijn er andere exemplaren die je op een circuit zou kunnen zien als het geluk aan jouw zijde is. In feite ging een gebruikte NSR500V in oktober 2024 voor $120.727. Maar het exemplaar waar we het vandaag over hebben, bevindt zich in een geheel andere klasse.
Wat deze iconische machine nog specialer maakt, is het feit dat dit model uit 1997 serienummer 001 van twintig exemplaren is en naar schatting twintig jaar in opslag heeft gestaan, voordat het rechtstreeks van HRC werd gekocht.
De vraag is: als je de keuze had, zou je dan liever deze gloednieuwe Honda NSR500V hebben of James Toseland’s WSBK-kampioenschap CBR1000RR uit 2007, die momenteel te koop staat bij The Bike Specialists voor €177.500 (£149.999)?