In de discussie rond klimaatverandering en het gevecht 0p de markt tussen verbrandings- en elektrische motoren, laten we hier enkele voorbeelden van CO₂-uitstoot van bepaalde motoren en scooters zien, die representatief zijn voor de tweewielermarkt. Zijn motoren en scooters zo vervuilend?
We vergeten vaak dat de motor of scooter een geloofwaardige oplossing is op het gebied van mobiliteit. Met de Euro 5+-norm blijken de op de markt gebrachte motoren en scooters over het algemeen weinig vervuilend te zijn. Hoewel ze enkele jaren geleden meer vervuilend waren, hebben ze hun achterstand ten opzichte van auto’s aanzienlijk ingelopen met de invoering van verschillende emissienormen (Euro 3, Euro 4, wat een echte mijlpaal was, Euro 5 en nu Euro 5+).
Motorrijden in Nederland blijft populair: meer motoren verkocht in 2024
Motoren steeds zuiniger
Uit onze ervaring blijkt dat het brandstofverbruik van motoren de afgelopen jaren constant is gedaald. Denk terug aan de prachtige Yamaha XJR 1300, die aan het einde van zijn carrière ongeveer 8,5 l/100 km verbruikte en aan de beruchte Benelli TNT 1130 met zijn krachtige driecilindermotor, die bij de minste gelegenheid 9 l/100 km verbruikte. Veel modellen zijn in de loop der jaren verdwenen voor een efficiëntere productie, ondanks dat het toch indrukwekkende motoren waren… Het resultaat van alle emissienormen is dat de motor over het algemeen niet meer vervuilt dan de auto, vooral als we kijken naar de massaproductie. De industrie is van ver gekomen en de inhaalrace is echt positief.
Voordelen in het verkeer
Bij de onderstaande voorbeelden geldt dat motoren die kunnen worden gekenmerkt door hun hoge prestatieniveau of extreme gebruik of cilinderinhouden binnen aanvaardbare grenzen blijven, vooral als we rekening houden met een gemiddeld jaarlijks kilometrage dat vaak gematigd is (4.500 km per jaar voor gemengd recreatief/woonwerk-gebruik). Natuurlijk blijven er de eeuwige beschuldigingen tegen de motor of scooter, die slechts twee personen kan vervoeren, in tegenstelling tot vier of vijf in een auto. Ook verbruikt een motor van 250 kg evenveel als een auto van 1,2 ton, maar aan de andere kant rijdt de gemotoriseerde tweewieler vloeiender en vermijdt hij files in grote stedelijke gebieden, zonder lange tijd een parkeerplaats te hoeven zoeken.
Motorfiets CO₂-uitstoot en verbruik
Model | Norm | Uitstoot CO₂ (g/km) | Verbruik (l/100 km) |
---|---|---|---|
Honda NC 750 X DCT 2025 | Euro 5+ | 82 | 3,5 |
Honda CB500 Hornet 2024 | Euro 5 | 80 | 3,5 |
Yamaha TMAX TECH MAX 2025 | Euro 5+ | 112 | 4,8 |
Yamaha RayZR 2024 | Euro 5 | 42 | 1,8 |
BMW R1300GS 2025 | Euro 5+ | 110 | 4,8 |
BMW S1000RR 2025 | Euro 5+ | 149 | 6,4 |
Kawasaki Z500 2024 | Euro 5 | 89 | 3,8 |
Suzuki V-Strom 800 SE | Euro 5 | 104 | 4,4 |
Harley-Davidson Street Glide | Euro 5 | 143 | 6 |
CF Moto 800 MT | Euro 5 | 120 | 5 |