UPDATE 10-9-2013
De 899 Panigale is beschikbaar vanaf eind oktober in het traditionele Ducati rood met zwarte velgen of in Arctic-wit met rode velgen, voor het bedrag van € 17.550 in Nederland of voor € 15.790 in België.
BERICHT 9-9-2013
Onlangs konden we hem al met een wazige foto aan je laten zien, maar nu is er ook bericht van officiële kant en kunnen we veel meer details met je delen: dit is de 899 Panigale. En het is echt een ‘kleine’ broer van de 1199, want hij krijgt vrijwel alle snufjes mee die twee jaar geleden werden gelanceerd op de grote. Een flink pak elektronica dus, met tractiecontrole, ABS, quickshifter, Engine Brake Control (voorkomt een slippend achterwiel bij terugschakelen) en ride-by-wire. Ook het uiterlijk van de 899 is praktisch gelijk aan dat van de allerminst onaantrekkelijke 1199, waarbij als grootste verschil de achterwielophanging moet worden genoemd. De kleine Panigale heeft niet die fraaie enkelzijdige ophanging van de 1199. Verder is het voorspatbord wél in de kleur van de motor, en zijn de wielen van de witte versie rood.
Kloppend hart is een iets achterover gekantelde 898 cc grote L-twin die goed is voor 148 pk bij 10.750 tpm. Afgezien van de boring en slag ieigenlijk hetzelfde blok als in de 1199 Panigale. Ook de constructie waarbij het blok onderdeel is van het frame is op beide modellen gelijk. De 899 wordt ook voorzien van Ducati Riding Modes, die drie standen kent. Een racemodus die je de beschikking geeft over het volle vermogen, en een minder alert tractiecontrol een alleen ABS voor het voorwiel. De sportmodus heeft een iets smeuïger gasreactie, een alertere tractiecontrole en ABS op beide wielen. De laatste stand is voor natte omstandigheden. Het vermogen wordt teruggebracht naar 110 pk en tractiecontrole en ABS staan snaarstrak.
Qua vering moet de 899 het doen met een upside-down Showa Big Piston-vork aan de voorkant (de 1199 heeft Marzocchi-materiaal) en een Sachs-demper aan de achterkant. Daar dus een andere achterwielophanging. Het is nog speculeren, maar je mag verwachten dat er op termijn nog een S-versie zal komen met nóg mooiere (en duurdere…) vering.
Over een paar weken kunnen wij op het circuit al kennismaken met de nieuwe Superbike van Ducati, blijf MOTOR.nl dus in de gaten houden!
Wanneer deze Panigale de showrooms zal bereiken (en wat hij zal kosten) is niet bekend, maar we denken dat begin 2014 een logisch en haalbaar moment is.