Het is 80 jaar geleden sinds de productie van de eerste MV Agusta. Er zit een prachtig verhaal achter, dat nauw verweven is met de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog.
Een verhaal van bijna een eeuw geleden
Destijds bouwde MV Agusta geen motorfietsen, maar vliegtuigen onder de naam ‘Costruzioni Aeronautiche Giovanni Agusta’. Na de dood van zijn vader en oprichter Giovanni in 1927, nam Domenico Agusta het roer over. Halverwege de Tweede Wereldoorlog stond hij voor een beslissing. Het bedrijf produceerde oorlogsvliegtuigen en het was duidelijk dat Italië verslagen zou worden door de Geallieerde troepen, die in 1943 in het zuiden waren binnengevallen. Wilde hij het bedrijf redden, moesten er nieuwe wegen worden gevonden. Zijn inzicht was dat er na de oorlog behoefte zou zijn aan eenvoudige en goedkope voertuigen: motorfietsen. Die zouden Italië met beperkte economische middelen weer in beweging krijgen. Daarom koos hij voor een eenvoudige, goedkope, betrouwbare en gemakkelijk te onderhouden eencilinder: een 98cc-tweetakt met een driepoorts distributie, een primaire tandwielaandrijving, een ingebouwde koppeling en versnellingsbak met vetsmering.
120 jaar Harley-Davidson in motorblokken
In augustus 1943 waren het ontwerp en de tekeningen voltooid en alles was klaar voor de productie, maar op 8 september werd een wapenstilstand getekend tussen Italië en de Geallieerden. Meteen bezette het Duitse Nazi-leger het noorden van Italië en confisqueerden de fabriek. Maar het management was voorzichtig geweest. Enkele weken daarvoor werden modellen en tekeningen verstopt in de huizen en kelders van de meest betrouwbare technici en ingenieurs om te voorkomen dat ze door het Duitse leger in beslag genomen zouden worden. Daar bleven ze enkele maanden liggen.
Rond het midden van 1944, toen duidelijk werd dat Duitsland de oorlog zou verliezen, werden die modellen en tekeningen weer tevoorschijn gehaald. De productie werd hervat en dat leidde tot de productie van de eerste als MV gemarkeerde motorfiets: de Meccanica Verghera (MV) 98. Dit model werd de grondlegger van een merk dat wereldkampioenschappen zou winnen en modellen zou produceren die mijlpalen werden, zoals de F4 en de Brutale. En het verhaal gaat tot op de dag van vandaag door…