Voor een triviant! Wat is de meest gezochte tweedehandsmotor op dit moment? Alvast een kleine tip, het is geen BMW (nee, zelfs niet dat ene type wat je altijd en overal ziet rijden). En nee, ook geen Kawasaki of Honda en ook al geen Ducati. Het is de Yamaha MT-07, misschien wel de meest waardevaste motor ooit! Maar waarom? Yamaha-expert Roger van de Kuinder is de man die het ons kan uitleggen. Precies, de Roger van Exclusief Yamaha-dealer Van de Kuinder Motoren. Al sinds 1928 gevestigd in Hilversum en dat is inderdaad lang voordat de MT-07 alweer zo’n tien jaar geleden op de markt kwam.
Foto’s: Yamaha en Motor.NL
1. Eenvoud is soms ook heel fijn
Tegenstrijdiger kan haast niet, want vooral de motoren in het iets luxere segment hebben tegenwoordig de complexheid van een cockpit, om nog maar te zwijgen over Slide By Brake, radarsystemen en cilinders die automatisch worden uitgeschakeld om het benzineverbruik te verlagen. De MT-07 heeft daarvan precies helemaal niets. Roger: ‘Er zit ABS op, maar voor de rest geen rijmodi, geen ingewikkelde systemen die je allemaal moet instellen en de gasklep wordt nog gewoon met een gaskabel bediend. Dat is die eenvoud die ’m zo leuk maakt.’
2. Er kan niets kapot
Wat er opzit, kan kapot. Maar wat er niet opzit, kan dus ook niet kapot en met de wetenschap van punt 1 is de MT-07 dus een ideale motor. Het maakt daarbij niet eens uit of je een 2022-model met 4.000 kilometer of een 2014-versie met al heel wat vlieguren koopt, aldus Roger: ‘Het enige dat belangrijk is, is of-ie altijd netjes z’n onderhoud heeft gehad. Voor de rest is het gewoon rijden en gaan.’ Ofwel: koop je er eentje waarbij het onderhoudsboekje netjes is ingevuld door een vakkundige motorzaak, zit je praktisch altijd goed.
3. Rijden zonder afschrijving
De eerste meters van je motor zijn altijd het duurst. Heb je een beetje pech, kosten die bij een nieuwe motor zomaar 1.000 euro. Of zelfs meer… De MT-07 bewijst dat het ook anders kan. ‘Het prijsverschil tussen een wat nieuwer en wat ouder model is nihil. Dat maakt deze Yamaha dus ook een hele goede investering. Voor een mooie MT-07 uit 2016 wordt gewoon nog 7.000 euro gevraagd en betaald. Dat heeft-ie toen niet nieuw gekost en dat kost-ie nu dus wel! Voor een 2022-model vragen we 8.500 euro, dus dan heb je het over slechts 1.500 euro prijsverschil over al die jaren. Dat is waanzinnig!’ Het is dus echt de staat van de motorfiets die de waarde bepaald, niet de leeftijd en daar heb je mooi zelf invloed op.
4. Het is flink zoeken
Is er dan helemaal geen nadeel aan de MT-07? Zeker wel. Als je na het lezen van dit verhaal besluit er eentje te kopen, moet je flink zoeken. Roger: ‘Ze zijn zo ongelooflijk gewild dat je snel moet toeslaan als je een nette MT-07 ziet. Bij een nieuwe heb je het over een aantal weken tot maanden, bij gebruikte ben je uiteraard afhankelijk van wat ingeruild wordt. We kopen ze ook in vanuit het buitenland, maar dat wordt ook wel heel moeilijk.’ De reden daarvan laat zich raden…
5. De charme van 1.0 motorrijden
Met bijvoorbeeld een MT-10 SP kun je het zo gek (en duur) maken als je wilt, inclusief semi-actieve elektronische vering en heel veel hightech rijhulpmiddelen. De MT-07 heeft dat juist niet en dat geeft z’n charme. Bij Van de Kuinder Motoren noemen ze dat 1.0 motorrijden. Om misverstanden te voorkomen: dat noemen ze zo met het grootste respect. ‘Het rijden gaat zo gemakkelijk, het motorblok is bijvoorbeeld zo vergevingsgezind.’
6. Het is geen beginnersfiets
‘Een fout die motorrijders nog wel eens maken is om het een beginnersfiets te noemen. Wij zien ook mensen die het hele motorfietsboek al uit hebben, alle opties al hebben gehad, en vanwege de eenvoud uitkomen bij de MT-07. Vanwege de eenvoud. Puur motorrijden dus’, aldus Yamaha-expert Roger van de Kuinder.
Dit zegt Motor.NL-expert Van Sleeuwen over de Yamaha MT-07
‘Deze Yamaha’s zijn de laatste jaren als zoete broodjes over de toonbank gegaan en diverse klanten hebben inmiddels alweer een nieuwe gekocht. In de werkplaats worden we niet rijk van een MT-07, want het is maar zelden dat er buiten het normale onderhoud iets bijzonders met de MT-07 aan de hand is. Afgezien van schadegevallen, die heb je altijd, hoeft er weinig te worden gerepareerd.’
Richtprijzen bij motorzaak
2014 | circa € 5.800,- |
2015 | circa € 6.300, |
2016 | circa € 6.800,- |
2017 | circa € 6.500,- |
2018 | circa € 7.000,- |
2019 | circa € 7.000,- |
2020 | circa € 7.500,- |