Ooit was ik nieuwer dan nieuw. Het neusje van de zalm. Vier cilinders, dubbele bovenliggende nokkenassen, via vier kleppen per cilinder zoog ik verse lucht naar binnen en ademde nog harder weer uit. Een juweel, ik werd geroemd, beroemd zelfs. Een verademing. Betrouwbaar als een labrador, vurig als Arabier. Ik bereikte onwaarschijnlijke snelheden, mij lagers tergend tot exploderen. Banale benzine versneed ik tot pure whisky, brulde het uit, met grof geweld, in de meest onwaarschijnlijke uithoeken. Ik was een droom, hield de stoerste mannen uit hun slaap, werd vertroeteld, geslagen, getest… geliefd.
Moegestreden, klaar, afgelopen. Mij wacht de smeltoven… Na 32 jaar werken ben ik klaar. De tijd heeft haar sporen achtergelaten. Bekrast ben ik, beschadigd. Een afdanker, een weggooier. Uit de tijd. Klassiek wellicht, maar niet meer te redden. Nog één keer wil ik. Nog één keer mijn mooiste kant tonen, nog één keer alles wat ik heb blootgeven. Genadeloos. Geniet van mij, in deplorabele staat, maar mooier dan ooit.
Jaap van der Sar
In 2019 bestaat de Honda CB750 50 jaar. Deze Honda betekende de nekslag voor veel motormerken, maar luidde ook de nieuwe tijd in. De motorfiets evolueerde van functioneel vervoersmiddel naar recreatief genotsmiddel.
Helaas, verkeerde blok op de foto
Verkeerde blok? Klopt als je een blok uit ’69 had verwacht, deze is uit ’80.
het gaat hier over 50 jaar Honda, de sensatie van de Honda CB750 uit 1969, de OHC machine, over 10 jaar kun je deze foto gebruiken, het blok dat afgebeeld is is de opvolger, dit moeten jullie echt ratificeren
De serie werd ooit gepubliceerd in Promotor. Het blok lag in de krochten van het ANWB-hoofdkantoor in Den Haag. Het is daar in onderdelen uiteen gehaald en door Jaap van stemmig commentaar voorzien. Het was bedoeld als algemeen verhaal waarin uiteen werd gezet wat een onderdeel doet. Vanwege 50 Jaar Honda CB vonden we het zonde het niet in dat kader opnieuw te gebruiken. Op verzoek duiden we het blok nu als eind ’70. Een vierklepper in plaats van twee.
Jammer dat we het hebben over de DOHC en niet over de oer CB, de SOHC…. Kawasaki was namelijk eerder met de dubbelnokker in de Z900…Maar de four was het antwoord op de Engelse overheersing…om vervolgens door Laverda weer te worden gecounterd die de honda twin kopieerde en met de 750S en SF met de bijbehorende betrouwbare HONDA electriek kortstondig racesuccessen behaalde…goede blok, verkeerde verhaal…
Honda CB 750 had TWEE kleppen per cilinder in 1969 bij de introductie.
Is ook geen CB blok uit ’69, maar uit ’80.
50 jaar geleden was het een enkele nokkenas en maar 2 kleppen per cilinder. De beschrijving alsmede de foto hebben betrekking op de CB750 uit 1979.
50 jaar HONDA CB750 gaat inderdaad over de OHC motor. Niet over de DOHC zoals afgebeeld. Doet wel een tikkeltje af aan het artikel hoor.
Jammer dat we het hebben over de DOHC en niet over de oer CB, de SOHC…. Kawasaki was namelijk eerder met de dubbelnokker in de Z900…Maar de four was het antwoord op de Engelse overheersing…om vervolgens door Laverda weer te worden gecounterd die de honda twin kopieerde en met de 750S en SF met de bijbehorende betrouwbare HONDA electriek kortstondig racesuccessen behaalde…
50 jaar HONDA CB750 gaat inderdaad over de OHC motor. Niet over de DOHC zoals afgebeeld. Doet wel een tikkeltje af aan het artikel hoor.
Het SOHC single overhead cam blok was inderdaad het eerste blok van Honda wat een revolutie in de motorwereld gaf. Moet je niet met die dubbelnokker komen die daarna kwam!!
Wat een schitterende beschrijving van een nog mooier blok. ook al staat er een foto bij van een blok uit de jaren 80, ook toen een heel mooi blok en dat jaren achtereen! Dank je: motor.nl
Ben begonnen ; in 1962 met motoren 1964 begonnen bij Jan de Graaf & zoon Bob
In Amsterdam , showroom boven werkplaats beneden in een kelder met een trap en
een brede plank om de motorfiets naar boven en beneden te begeleiden .(nostalgie)
Wij waren toen de grootste Honda Dealer van Nederland , de eerste Honda 750 hebben wij gebruikt als Demo model & ik toen om mee te Showen .
Bijna trilling vrij & onverslijtbaar bij correct onderhoud !
Het sturen was voor normaal gebruik voldoende .
Bij hogere eisen moest je wat aanpassingen aanbrengen !
Maar de techniek staat gelukkig niet stil !
Hoop dat iedere motorrijder net zo veel plezier beleeft , aan het motorrijden als ik !
Vr gr Theo