IJzeren vuisten zijn we, klappen van staal delen we uit in die helse smederij van brandstof en vuur. Strak in het gelid, vier stuks liefst, vormt onze strenge rangorde de basis voor succes. Geen trilling, geen onbalans, geen vuiltje in de lucht. Wij verdragen de klappen, smeren ze uit tot een vloeiende explosie. Voor ons geen ‘karakteristieke loop’, geen getril en bokkigheid, maar snaarstrakke kracht, lineair naar top, en daar janken we het uit als een volbloed racer. Wij zijn niet groot, maar we zijn met meer. Topsprinters op de korte baan voor een extreem lange duur. Een estafetteteam, klaar voor kilometers asfalt, liefst aalglad, onafgebroken en oneindig. Het verborgen hart van de beweging, de machine die de ziel tot leven wekt.
Maar nu liggen we stil, ontdaan van ons huis, naakt en zichtbaar voor iedereen. Het felle licht maakt ons klein, maar we zijn er nog steeds. Niet van elkaar gescheiden, de vierling is compleet en wacht. Goed, misschien zijn we wat verkleurd. Aangeslagen, zeker, door dat onafgebroken vuur in die geheime negorij. Maar wie maakt ons wat ? We zijn samen, klaar voor een nieuw begin. Vaak geïmiteerd, maar wij zijn het origineel, de blauwprint. Verberg ons, vertrouw ons en wij geven je topprestaties, alle kilometers die je maar wenst.
Jaap van der Sar
In 2019 bestaat de Honda CB750 50 jaar. Deze Honda betekende de nekslag voor veel motormerken, maar luidde ook de nieuwe tijd in. De motorfiets evolueerde van functioneel vervoersmiddel naar recreatief genotsmiddel. Omdat het zonde is een ’69 blok uit elkaar te schroeven, hebben we dat gedaan met een ’79 blok. Een vierklepper in plaats van een twee.