Het kan je onmogelijk ontgaan zijn dat het behoorlijk warm is in Nederland. Mooi weer en motorrijden gaan hand in hand, dus de tweewielers duiken massaal weer op op ’s Lands wegen, maar op de motor stappen met dit weer kent wat haken en ogen. We hebben dan ook wat tips voor je op een rijtje gezet.
Dat jij het zwaar hebt met de temperaturen die nu het weerbericht domineren, moge voor zich spreken, maar ook je gemotoriseerde metgezel heeft meer te lijden bij extreme temperaturen. En net zoals dat je je motor afspoelt na een rit door de pekel in de winter, kun je ook wel even stilstaan bij wat de huidige zomerse omstandigheden je motor aandoen.
1. KOELING
Jij hebt het misschien heet, maar jij ontbrandt geen benzine; je motorfiets wel. Koeling is dan ook een belangrijk iets om in de gaten te houden. Misschien een overbodige opmerking, maar zorg ten eerste dat je weet of je motor lucht-, olie- of vloeistof gekoeld is. Elke vorm heeft namelijk andere criteria om rekening mee te houden. Bij olie- en vloeistofkoelers is het peil houden van de koelende substantie natuurlijk de eerste prioriteit. Daarnaast is de olie of koelvloeistof zelf ook debet aan hoe goed het koelsysteem kan werken.
Vloeistofkoeling:
In de winter raadt men specifiek koelvloeistof aan, omdat het voorkomt dat de motor interne vorstschade oploopt, maar wanneer het warmer wordt, zweren sommigen bij de koelende eigenschappen van water. Ze hebben gelijk, want uiteindelijk koelt niets beter dan water, ware het niet dat bij extreme temperaturen het kookpunt ook mee gaat spelen. Het kookpunt van water ligt onder atmosferische druk vast op honderd graden, maar onder hogere druk komt het kookpunt hoger te liggen – wat goed is. Koelvloeistof lust water wat dat betreft rauw, omdat het scheikundig ontworpen is om pas bij echt hoge temperaturen aan de kook te raken. Kokende vloeistoffen gaan uiteindelijk over in gassen en die gassen zijn niet zulke goede warmtewisselaars. Ondanks dat zij die prediken dat water beter koelt tot op bepaalde hoogte gelijk hebben, kun je nu beter zorgen voor verse en schone koelvloeistof.
Zorg ook dat de radiateur schoon en vrij van lekkages is.
Oliekoeling:
Welke olie je in je motor gooit zou je sowieso moeten interesseren, maar meer dan ooit is het met hoge temperaturen van belang niet alleen kwalitatief goede olie te gebruiken, maar ook de juiste viscositeit. Dat getalletje met die W in het midden; daar moet je op letten. ’s Winters mag dat lekker dunne olie zijn (denk aan 5W-30, waarbij de 5 de dikte aangeeft bij een koude motor en de 30 hoe dik de olie is bij een goed opgewarmde motor) maar ’s zomers helpt de buitentemperatuur een extra handje met het verdunnen en mag het gerust wat dikker zijn om te zorgen dat alle interne delen voorzien blijven van smering. Denk hierbij aan 20W-50, maar het allerslimste is om je handleiding er op na te slaan welke olie de fabrikant voor jouw specifieke motor voorschrijft. Regelmatig olie verversen is sowieso geen slecht idee, maar nu de thermometer dag in dag uit hoog uitslaat, kan verse olie al helemaal geen kwaad.
Zorg ook dat de oliekoeler schoon en vrij van lekkages is.
Luchtkoeling:
Ze zijn er nog, en zeker met dit weer hebben ze het zwaar: de lucht gekoelde motorblokken. Met name de wat oudere motorfietsen vertrouwen nog op deze manier van koeling en dan wordt het al vlug extra precair. Laat de motor dan ook niet onnodig lang stationair lopen. Sta je wat langer voor het stoplicht, zet dan de motor uit. Aangezien de koelvinnen op het blok hun warmtewisselende werk enkel optimaal doen wanneer ze schoon zijn, is een wasbeurtje een prima plan.
2. ELEKTRA
Al die bedrading en bekabeling lijkt misschien op spaghetti – en dat eet je natuurlijk bij voorkeur goed heet – maar als er één vijand van elektra en elektronica is, dan zijn dat wel extreme. Zorgen dat alles in topstaat is, want dat voorkomt een hoop ergernis. Sterker nog; als de hitte je motorfiets de kop kost, sta je daar langs de kant van de weg… in diezelfde hitte. Dat wil je echt niet.
Een zaak die aansluit op bovenstaande tips over koeling, heeft ook te maken met de elektra; je koelventilator(en). Zorg ervoor dat werken en blijven, dus maak het zaakje vrij van viezigheid en spuit stekkers in met contactspray. Kan sowieso geen kwaad om – als je toch bezig bent – andere stekkers daarmee ook even langs te lopen. Bij gecorrodeerde stekkers en aansluitingen neemt de elektrische weerstand namelijk toe, wat vervolgens weer voor extra (onnodige) hitte zorgt, met in het ergste geval kortsluiting. Als het goed is vangen je zekeringen dat op – zorg ervoor dat je die dus altijd extra bij je hebt. De huidige hitte helpt namelijk niet in het voorkomend van die opbouw van warmte en vergroot dus ook de kans op het klappen van een of meerdere zekeringen.
Ook je laadsysteem heeft het zwaar bij hogere temperaturen. Zo is het van wezenlijk belang te zorgen dat je spanningsregelaar niet te heet wordt. Je zult er een multimeter bij moeten pakken, maar met goed werkende spanningsregelaar moet je bij een stationair toerental tussen de 12 en 13 Volt kunnen meten op de accu. Draai het toerental wat op tot 4.000 à 5.000 tpm; geeft de meter zo rond de 14,5 Volt aan, dan zit je goed. Ook kunnen verkleuringen in de stekkers verraden dat het geheel te heet geworden is en het wellicht tijd is voor een nieuwe.
Dat je accu goed bijgeladen en (eventueel) op peil moet zijn is natuurlijk een gegeven.
3. BANDEN EN BANDENSPANNING
Kijk eens goed op de weg wanneer je straks op pad gaat. Het zal je opvallen dat het asfalt overal – met name bij bochten – bedekt is met een zwarte waas. Dat is rubber, neergelegd door medeweggebruikers. Normaal gesproken spoelt dit weg met de regen, maar aangezien het al tijden niet serieus geplensd heeft, blijft dit laagje liggen. Op zich prima, want het biedt wat extra grip, maar het verraadt ook dat banden het met dit soort temperaturen – asfalt gaat met gemak over de vijftig graden wanneer het zo warm is als nu – hard te halen hebben.
Logischerwijs is bandenspanning nu dus nog belangrijker dan anders. Zorgen voor de juiste – koude! – bandenspanning is dus van levensbelang, en het verlengt ook de levensduur het kostbare zwarte materiaal om je wielen. Controleer de handleiding van je motor voor de juiste bandenspanning, waarbij je ook rekening houdt met eventuele extra belasting wanneer je bepakt en bezakt op pad gaat – denk aan een motorvakantie.
Mocht je onverhoopt lek rijden – ook niet ondenkbaar, aangezien niet alleen brandstof- en olieresten niet van de weg gespoeld worden door regen, maar ook ander scherp spul nu blijft liggen – dan is het slim een reparatiesetje bij je te hebben. Je hebt kits waarmee je een prop in een ontstaan lek kunt steken en spuitbusjes met een soort schuimende lijm om de band van binnenuit te dichten. Beide zijn geen blijvende oplossing, maar kunnen er in ieder geval voor zorgen dat je van die broeierige vluchtstrook afkomt.
4. AANDRIJVING
Het is niet alleen warm, het is ook gigantisch droog. Door die droogte wordt het stoffig. Dat stof kan allerhande narigheid veroorzaken wanneer het op je motor terechtkomt. Een van de problematische gebieden is de ketting. Smeren hoort erbij, maar overdrijf niet. Zorg voor een dekkende laag die smeert en niet meer dan dat. Daarmee voorkom je dat er zich een dikke laag met stof doordrongen vet in je ketting kruipt, wat niet bevorderlijk is voor de levensduur.
5. OVERIG
De zon brandt en net zoals dat jij je in moet smeren tegen de zon, kan je motor ook wel wat extra bescherming gebruiken. Je motor goed schoon houden doet wonderen, maar ga je motor niet in de volle zon wassen, want indrogende schoonmaakmiddelen hebben een tegengestelde werking. Poets je machine daarom enkel wanneer deze koel is en zeker niet in de volle zon. Behalve wassen met water en zeep, doe je er ook goed aan het bodywork naderhand te beschermen met wax of vergelijkbare middeltjes.
Ben je ook bewust van glimmende delen zoals chroom, je (kuip)ruit en wellicht zelfs de teller. Die kunnen namelijk als een vergrootglas werken en de geconcentreerde hitte van de zon kan permanente schade aanrichten of zelfs brand veroorzaken. Als het kan, is het dan ook altijd slim de motor in de schaduw te parkeren.
Daarnaast is het verstandig je motorfiets met dit weer niet tot het randje van de brandstoftank vol te gooien. Benzine zet namelijk uit in de warmte en kan dus overlopen. Brandbare vloeistoffen onder je motor voorkom je liever, toch?
—
Bekijk hier 5 tips voor rijden in de hitte – deel 1 voor meer tips over hoe je deze aanhoudende warmte zélf volhoudt.
Foto: ANP
Vreemd dat jullie niet over Ride On-eigenschappen spreken bij het voorkomen van lekke banden, het beter op temperatuur houden van de bandenspanning en dus besparen op brandstof. Ook gaat de band langer mee bij normaal gebruik.