De UBCO 2×2 is de ideale motorfiets voor terrein dat allesbehalve ideaal is. Deze motorfiets heeft namelijk tweewielaandrijving. Al is dat laatste met zo’n naam geen echte verrassing meer. Het ding heeft twee grote voordelen en minstens zoveel grote nadelen. Het grootste voordeel is natuurlijk de tweewielaandrijving die je dwars door alle drab naar de plek van bestemming sleept. Het ruige uiterlijk sluit daar mooi bij aan. Nog een voordeel is het totale gebrek aan uitlaatgeluid. Je tokkelt dus geluidloos langs nietsvermoedende boswachters.
Bittere pil
Het laatste voordeel is direct een stevig nadeel. Er is namelijk een duidelijke reden voor de stilte: een elektrische motor in plaats van een verbrandingsmotor. Dat beperkt de topsnelheid en actieradius. Dat je tot 120 (theoretische) kilometers ver komt op een batterijlading is nog tot daaraantoe, maar dat je dat met maximaal 50 km/h doet is een bittere pil voor een zichzelf respecterend motorrijder.
Invoeren
Een bijkomend nadeel is dat de verkooppunten van de UBCO niet echt om de hoek liggen. De motorfabrikant is namelijk gehuisvest in Nieuw-Zeeland. De motorfiets is goedgekeurd voor straat- en offroadgebruik in het thuisland, Australië en de Verenigde Staten, maar in Nederland zul je toch echt langs de RDW moeten. Voor die tijd moet je ook nog eens achtduizend Nieuw Zeelandse dollars (een slordige € 4.800,-) aftikken.
Jagersmodus
Een elektrische motorfiets moet anno 2017 zijn eigen app hebben en de UBCO heeft die dan ook. Via bluetooth communiceren telefoon en motor met elkaar over zaken als: on- of offroadmodus, foutendiagnose, updates, snelheid, batterijconditie en een leermodule. Met een druk op de knop zet je de 2×2 in jagersmodus. Dat is nog eens wat anders dan de afgezaagde tour- en sportmodus. In de jaag-modus besluip je als jager wild op rubberen kousenvoetjes.