maandag 10 maart 2025

2025 Yamaha R9: eerste vragen na de test

Wat hadden we er zin in, in die 2025 Yamaha R9. De magische CP3-driecilinder in een sportmotor op een zonnig Jerez in Spanje. Wat zou er nog mis kunnen gaan? Wel, heel wat, zo blijkt. Extreme neerslag besliste over een ietwat ander verloop van omstandigheden…

Motor.NL: Heb je de R9 voor een Ténéré 700 moeten inruilen om door de modder te ploeteren?

Gijs Gilis: ‘Dat gelukkig niet, maar het circuit van Jerez was compleet onder- en overstroomd. Modder op het asfalt, losgekomen vangrails, asfalt dat door de druk van het water gebarsten was… Een smerige bende dus, maar gelukkig heeft de organisatie snel kunnen switchen naar het nieuwe circuit van Sevilla om daar de test door te laten gaan.’

Dat is geweldig, maar was het niet veel simpeler om gewoon een straattest te doen?

‘Dat was oorspronkelijk het plan, de dag na het circuitrijden. Maar rotsblokken die de weg versperden en uiteengereten straten maakten ook die test onmogelijk. Het circuit van Sevilla dus, waar ook regen werd voorspeld…’

Het houdt niet op! Heb je wel wat kunnen rijden dan?

‘Gelukkig wel. De eerste sessie met regenbanden op een snel opdrogend circuit, de tweede en derde sessie met de originele Bridgestone RS11-banden. Een extra uitdaging was het feit dat ik daar nog nooit gereden had. Daarbij heeft het circuit heel wat blinde secties, wat het er absoluut niet makkelijker op maakte. Gelukkig is de R9 een motor die onmiddellijk met je mee is en exact doet wat je ervan vraagt.’

2025 Yamaha R9: de langverwachte straat-supersport

Aha, eindelijk begint je verhaal positief te worden. Vertel eens wat meer over de R9.

‘Het is geen MT-09 met een sportieve kuip en ook geen opvolger van de R6. De driecilinder van de MT, XSR en Tracer neemt de R9 wel over. Met 119 pk en 93 Nm heeft die geen extra power, maar er is wel wat getweakt met de ontsteking en injectie. Het aluminium Deltabox-frame is nieuw, weegt 9,7 kg minder dan dat van de MT-09 en is vooral veel stijver in alle richtingen. Nodig voor circuitgebruik, uiteraard. Voor de rest instelbare KYB-vering en heerlijke Brembo Stylema’s.’

De R9 ziet er niet heel anders uit dan een R7 of R1 met grote vleugels. Pakt hij nog ergens anders mee uit?

‘Het design is inderdaad niet verrassend, maar desalniettemin knap. De vleugels zijn onmisbaar, een stevig elektronicapakket ook: rijmodi, tractiecontrole (9 standen), slide control (3 standen), lift control (3 standen), back slip regulator, launch control, brake control… Een flinke dosis hulpmiddelen dus, die op de soms natte plekken zeker niet overbodig waren.’

Als het daarmee niet lukt…

‘Een vangnet is altijd fijn om te hebben, ook al kom je dikwijls niet aan de grenzen. De R9 is in ieder geval een geweldige circuitmotor: scherp sturen, stijf op de rijlijn blijven, topremmen en een driecilinder die zoveel karakter, soepelheid en punch heeft dat iedere ronde een feest wordt.’

Kijk, als jij gelukkig bent, dan wij ook. Veilige terugkomst en laat het noodweer daar alsjeblieft…

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen