Het weer in zuidelijk Portugal is grilliger dan de intenties van de huidige POTUS. Dat mochten we enkele weken geleden al ontdekken tijdens de persintro van de Triumph Tiger 800 Sport. Helaas: andere intro, zelfde locatie, zelfde rotweer. Gelukkig had Triumph voor de perspresentatie van z’n nieuwe Speed Triple 1200 RS niet één, maar twee testdagen op de planning gemikt. Een dag op het circuit van Portimao, en eentje op de openbare weg. Een eerste indruk van het snelle werk krijg je vandaag al, op de resterende ‘2 minuten’ is het nog een dagje wachten geblazen. Over blazen gesproken: wij krijgen onze man aan de lijn terwijl hij met een haardroger de restanten van het onweer uit z’n lederen pak toetert…
Het is je ook niet gegund, hé?
Jelle Verstaen: “Helaas, de Algarve blijft een wispelturige regio, op ‘t einde van de winter. We zijn onder een waterig zonnetje richting circuit gereden. Maar eenmaal daar aangekomen, plensde het met bakken uit de lucht. Om ‘t met een Bob Peetersje te zeggen: dan weet je dat het moeilijk wordt…”
Test 2025 Triumph Tiger Sport 800: gele Tijger, blauwe maan
Zeker met zo’n knoert als de nieuwe Speed Triple tussen de benen.
“Op papier alvast wel. De 2025-versie van Triumph’s dikste driecilinder perst er nu 183 pk uit en presteert ook een forse 128 Nm. Drie extra pony’s en drie newtonmeter extra koppel dus, terwijl het gewicht net de omgekeerde beweging maakte en met een kilootje daalde tot 199 kg. De looks werden ook voorzichtig bijgespijkerd, met een nieuw en lichter setje wielen, een lichtgewicht accu, een iets hoger geplaatst en breder stuur, en nieuwe kleurtjes. Maar ook een opvallend grote uitlaatdemper aan de rechterkant. Die is goed voor een vrijer ademend blok en het halen van de Euro5+-normen, maar visueel wel even slikken.”
“Minder opvallend in beeld, maar des te belangrijker voor deze update: de nieuwe Öhlins Smart EC 3.0-ophanging. Die elektronisch gestuurde spoelvering combineert de voordelen van een semi-actieve ophanging – inclusief presets voor Rain, Sport en Track – en manueel verstelbare demping (clicks, maar dan elektronisch) met het OBTi-systeem. Daarmee kan je bijvoorbeeld je demping instellen om specifiek gewichtstransfers beter op te vangen, anders te reageren bij acceleratie of remdruk,… Qua mogelijkheden ronduit indrukwekkend.”

Mogelijkheden die je ook in de praktijk hebt kunnen voelen?
“Wel… niet echt. De Autódromo Internacional do Algarve, zeg maar circuit van Portimao, lag er vandaag echt doorweekt bij. Het water liep in stromen over het asfalt en zette hele delen van de baan echt blank. Dus gingen de voorziene slicks weer in het bandenrek en kregen de Speed Triples een setje Pirelli Diablo Rain om de wielen. Maar ook rijmodus en tractiecontrole mikten we in erg voorzichtige settings: respectievelijk Road en Rain. Ideaal voor het vertrouwen, maar écht pushen en voelen waar de nieuwe ophanging het verschil maakt zat er (nog) niet in. Morgen staat een dag op de openbare weg op de planning. En wordt er droger weer verwacht. Dus hoe paradoxaal dat ook klinkt, zal net die test mogelijks meer inzichten opleveren.”
Wat onthoud je van de gemarineerde kilometers?
“Vooral hoe snel de nervositeit plaatsruimde voor vertrouwen. Want ondanks z’n monsterlijke potentieel, is de Speed Triple 1200 RS in wezen een opvallend eenvoudig te rijden motor. Hinckleys handelsmerk. De souplesse van het blok, met de aanvankelijke gasaanname en de mooi lineaire opbouw is lovenswaardig. Het exponentieel oplopend toerental en dito machtsontplooiing vanaf ruwweg 5.500 tpm evenzo. Even dik 265 km/u aantikken op het rechte stuk, en vervolgens op kousenvoeten de bochten aansnijden. Daarbij vielen de Pirelli’s gelukkig amper op een foutje te betrappen en de quickshifter vervulde z’n taak in alle sereniteit. Het elektronicapakket kwam subtiel tussenbeide en de Brembo Stylema’s en MCS-setup zorgden voor gedoseerd remmen op een verraderlijk wegdek. Een zucht van opluchting en goedkeurend gebrom erbovenop.”
En morgen dus de weg op?
“Jazeker! Er staat nog een gevarieerde rit van dik 100 kilometer op het programma. Waarbij we ongetwijfeld meer kunnen focussen op de elektronica en de gloednieuwe ophanging van de 2025 Triumph Speed Triple 1200 RS. Daarover morgen meer – een update volgt meteen na de rit op deze fijne webstek. Maar dat is voor later, eerst nog enkele uurtjes met de haardroger in de weer…”
Ach, time flies when you’re having föhn!
Jelle: *klik*