Dat 2025 ‘oerend hard’ zal gaan, konden we al op EICMA aan ons theewater voelen. We hebben het jaar amper afgetrapt, of daar is de allereerste perspresentatie al – een dubbelklapper! Honda bijt de spits af, met een update voor z’n XL750 Transalp en de schijnbaar onvergankelijke NC750X. Onze man mocht hoogpoters in primeur testen in de Portugese Algarve. Wij krijgen ‘m meteen na de rit al aan de lijn.
Motor.NL: Meteen twee ineens – da’s een mooi begin van het jaar!
Jelle Verstaen: “Inderdaad, maar het houdt ook wel steek, vanuit Honda’s standpunt. De broertjes worden door het merk in dezelfde ‘Adventure’-categorie ingedeeld, kregen in 2023 een laatste opfrisbeurt, komen in aanmerking voor A2-rijders, en staan op hoge poten. Waarbij de Transalp een iets meer uitgesproken meug heeft naar onverhard, en de NC750X vooral asfaltavonturiers zal weten te overtuigen – zonder dat ‘t een het ander hoeft uit te sluiten, uiteraard. Beide machines krijgen (relatief) bescheiden upgrades en een Euro5+-stempel.”
Test 2025 Honda CB1000 Hornet SP: knuffelkoningin
Bescheiden? Ze vliegen je wel even naar Portugal, voor die nieuwigheden.
“Mij hoor je daarover niet klagen! De streek rond Faro heb ik jaren geleden als motorjournalist leren kennen en staat sinds dag één hoog op m’n favorietenlijstje. Van de ruwe kuststreek met fenomenale vergezichten over de Atlantische Oceaan, tot serpentine bergwegen iets verder landinwaarts. Heerlijk!”
Laat ons misschien beginnen met de NC750X – die zelden opduikt in favorietenlijstjes, maar bij de verkoopscijfers wel potten blijft breken voor Honda.
“Ja, inderdaad. Een soort schaduwtopper sinds 2012, die de grenzen tussen motoren en maxiscooters behoorlijk liet vervagen. Anno 2025 krijgt de NC een frisse nieuwe snuit met nieuwe ledverlichting en een geïntegreerd windscherm, en enkele nieuwe kleurtjes. Motorisch blijft nagenoeg alles bij het oude, al geniet het DCT mee van de recente updates.”
En de Transalp?
“Ook die krijgt na twee jaar een strakker koppie, met nieuw ledverlichting en een vernieuwd windscherm, die komaf maakt met het enkele lichtcluster vooraan. De bijgetimmerde voorgevel sluit visueel dichter aan bij de Africa Twin – en dat kunnen we enkel toejuichen. Voorts krijgt de TA het een nieuw 5-inch TFT-scherm, een verlichte vierwegsschakelaar op de linker stuurhelft en herbekeken standaardkalibratie van de ophanging én gasrespons.”
Bom, bom. Dat is de theorie. Maar hoe voelen de nieuwigheden in de praktijk?
“Wel, vanochtend mochten we eerst op weg met de vernieuwde NC750X. Daarbij vielen twee zaken meteen op. Één: de Metzeler Tourance Next-banden zijn een absoluut fantastische keuze voor deze kilometervreter. Van 6°C bij vertrek, tot 17 °C rond lunchtijd, van pokdalig en zanderig asfalt tot z’n perfect gladgestreken broertje: deze banden hebben ondanks het tempo nooit hun grip verloren. Top qua vertrouwen. En een tweede – die we meteen kunnen doortrekken naar de Transalp: het nieuwe dashboard en de bediening ervan is een verademing na de ingewikkelde knoppen- en menustructuur van de grotere broers. Helder, makkelijk te memoriseren en in de vingers te krijgen. Exact zoals je ’t van een Honda zou verwachten. De verdubbeling van de remmenwinkel vooraan én het kenmerkende 23 liter grote opbergvak ‘in de tank’ zijn ook niet te onderschatten troeven. De NC750X bewijst ook anno 2025 z’n kwaliteiten en zal menig jonge rijder of zelfs doorgewinterde motard aan het denken zetten. Zelfs zonder het sex-appeal van bepaalde concurrenten pakt de NC immers uit met een pak topcomponenten voor ‘amper 8.649 euro. Da’s veel motor voor een bescheiden budget.”
Het nieuwe dashboard en de bijbehorende knoppenwinkel zijn dus ook troeven van de vernieuwde Transalp. Al hopen we uiteraard op meer…
“Snap ik! En terecht. Waar de vorige Transalp het wat mij betreft een tikkeltje liet afweten, was wat mij betreft de ophanging – vooral achteraan. Met de nieuwe versie zijn die bedenkingen nagenoeg volledig verleden tijd. Zowel in- als uitgaande demping werden voor- en achteraan herbekeken. Het resultaat is een motor die je – ondanks z’n 21-duimswiel zonder zorgen op hellingshoek gooit, er flink de pees op houdt en met vol vertrouwen door de bocht jast. Een gewéldig speleding, is het geworden. Al mag Metzeler ook hier de nodige pluimen in de overeenkomstige bilnaad krijgen – top gewoon. De gasrespons werd ook fijner afgestemd, waardoor het 92 pk en 75 Nm pk sterke blok perfect tot z’n recht komt. De (helaas) optionele quickshifter bleek zowel op het asfalt als ernaast een must. Werkt perfect, maar kost wat pluseuro’s.
Geen bedenkingen?
“Weinig, al mochten een verstelbaar windscherm en cruisecontrole wel standaard zijn op een motor die als allroadwaardige touringmotor te boek staat. Het verstelbare Durabio-schermpje is optioneel verkrijgbaar, de cruisecontrole is – bijna onbegrijpelijk – nog steeds niet beschikbaar voor de Transalp…”
Wat staat er nog op de agenda, vandaag?
“Allereerst het stof en zand van de allroadkilometers uit elke lichaamsspelonk blazen, vervolgens de test uittikken, en dan klinken op de goeie afloop, chef!”
In die volgorde?
“Eh… Zeker!”