In 2025 viert de Honda Gold Wing zijn 50-jarig bestaan als de ultieme toermotorfiets. Sinds zijn introductie als naakte 1.000cc-machine heeft deze motorfiets een evolutie doorgemaakt die zijn gelijke niet kent. De Gold Wing is niet alleen gegroeid in cilinderinhoud, maar heeft ook nieuwe normen gezet op het gebied van comfort, luxe en technologie.
Voor modeljaar 2025 zijn de Gold Wing en Gold Wing Tour voorzien van diverse detailwijzigingen, waarmee ze hun status als referentie voor langeafstandstoerders behouden. De GL1800 Gold Wing Tour 50th Anniversary editie is een eerbetoon aan de iconische modellen van weleer, met twee nieuwe lakkleuren: Eternal Gold en Mahogany Brown Metallic, geïnspireerd op de GL1500 uit 1988, en een verfijnde Bordeaux Red Metallic.
De Transformatie: Honda Gold Wing Bobber (1983)
Bijzondere aandacht gaat uit naar het vernieuwde digitale dashboard, dat nu een unieke opstartanimatie toont. De eerste 1.833 exemplaren van de 50th Anniversary modellen die in Europa verkocht worden, krijgen bovendien een exclusieve, gelimiteerde replica op halve schaal. Dit verzamelobject belicht de evolutie van de Gold Wing in al zijn facetten.
Technologisch gezien blijft de Gold Wing vooroplopen, met upgrades voor zowel audio als connectiviteit. Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn nu standaard, terwijl nieuwe luidsprekers zorgen voor een rijk geluid bij elke snelheid. De laatste revisies voldoen aan de Euro 5+ normen dankzij een O2-sensor en ECU-updates.
De nieuwe kleuropties voor de MJ25 GL1800 Gold Wing Tour zijn onder andere Eternal Gold, Mahogany Brown Metallic en Bordeaux Red Metallic. De GL1800 Gold Wing is exclusief verkrijgbaar in de Mat Ballistic Black 50th Anniversary editie, met subtiele Gold Wing logo’s op de koffers. De Honda Gold Wing blijft een symbool van innovatie en comfort in de wereld van motorrijden.
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde 4-takt 24-kleppen SOHC flat-6 |
Motorinhoud | 1.833cc |
Boring x slag (mm) | 73 mm x 73 mm |
Compressieverhouding | 10,5:1 |
Max. vermogen | 93 kW bij 5.500 tpm |
Max. koppel | 170 Nm bij 4.500 tpm |
Stationair geluidsniveau dB (A) | 89 dB (A) |
Maximale snelheid | 180 km/u |
Oliecapaciteit | 5,6 l |
Starter | Geïntegreerd startgeneratorsysteem |
BRANDSTOFSYSTEEM | |
Carburatie | PGM-FI elektronische brandstofinjectie |
Capaciteit brandstoftank | 21 l |
CO2-uitstoot WMTC | 124 g/km |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100 km |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Batterijcapaciteit | 12V 21.Ah (20HR) |
AANDRIJVING | |
Type koppeling | 2x natte meerplaatskoppeling |
Type transmissie | 7-versnellingsbak met dubbele koppeling met vooruit- en achteruitversnelling |
Eindaandrijving | Ingesloten as |
FRAME | |
Type frame | Gegoten aluminium, twin tube |
CHASSIS | |
Afmetingen (LxBxH) | 2.615 mm x 905 mm x 1.430 mm |
Wielbasis | 1.695 mm |
Balhoofdhoek | 30,5° |
Naloop | 109 mm |
Zithoogte | 745 mm |
Bodemvrijheid | 130 mm |
Rijklaargewicht | 393 kg |
Draaicirkel | 3,4 m |
OPHANGING | |
Vering voor | Dubbele Wishbone |
Vering achter | Pro Link met elektronische veervoorspanning |
WIELEN | |
Wiel voor | 18M/C x MT3,50 |
Wiel achter | 16M/C x MT6,00 |
Band voor | 130/70R18 M/C 63H |
Band achter | 200/55R16 M/C 77H |
REMMEN | |
Type ABS | Elektronisch geregeld gecombineerd ABS-systeem |
Rem voor | 320mm x 4,5mm dubbele hydraulische schijf met 6-zuiger remklauw, zwevende rotors en gesinterde metalen remblokken |
Rem achter | Geventileerde schijf van 316 x 11 mm met 3-zuiger remklauw en remblokken van gesinterd metaal |
INSTRUMENTEN & ELEKTRONICA | |
Instrumenten | 7-inch TFT-scherm |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Connectiviteit | Draadloze Bluetooth-audio en Apple CarPlay / Android Auto |
USB | Ja |
Stopcontact 12V | Optioneel |
Automatisch knipperlicht annuleren | Ja |
Beveiligingssysteem | HISS |
Cruisecontrol | Ja |
Rijmodus | Tour, Sport, Eco en Rain |
HSTC | Ja |
Extra functies | Verwarmd voor- en achterzadel, verwarmde handvatten, elektronisch verstelbaar scherm, Idling Stop, Smart Key, bandenspanningscontrole, mistlampen, airbag, Hill Start Assist |