De Honda CB750 Hornet is niet langer de baas van het nest, want moeder is nu ook gearriveerd. We reizen af naar Alicante om ons te laten steken door de CB1000 Hornet. De prik wordt zelfs extra pijnlijk, want we rijden met de SP-versie.
Ga je nu de hele tijd grapjes maken over wespen, hoornaars en angels?
Gijs Gilis: “Nee, ik weet zelfs niet waarom je denkt dat ik mij daardoor zou laten vangen. Maar goed, ik steek alvast van wal. Ik ben hier in Spanje om je meer te vertellen over Honda’s nieuwe opper-Hornet. Die krijgt de 1.000cc-vier-in-lijn van de 2017-Fireblade, maar dan met minder topvermogen en meer koppel bij lage en middelhoge toeren, een nieuw twin-spar frame en een speciale SP-versie.”
De serieuze toon is daarmee gezet. Wat is het verschil tussen de gewone en SP-versie?
“De SP heeft een Öhlins TTX36-monoshock, Brembo Stylema’s vooraan, standaard quickshifter, 5 pk (157 i.p.v. 152 pk) en 3 Nm (106 i.p.v. 103 Nm) meer. Die extra power komt er dankzij een vlinderklep in de uitlaat die bij 5.700 tpm opengaat en waardoor de uitlaatgassen makkelijker kunnen ontsnappen. Dat allemaal in combinatie met een wat anders afgestelde ECU. De standaard Hornet gebruikt Showa-vering en Nissin-remmen.”
2025 BMW R 1300 GS Adventure: eerste vragen na de test
Goed zo, je hebt geen hoornaargrap gemaakt. Maar je reed dus enkel met de SP?
“Ik zei je toch dat ik een serieuze jongen ben. Dat klopt, alleen met de SP. Die laat zich makkelijk rijden voor een 1.000cc naked bike, waar je toch van verwacht dat er heel wat peper en kattenkwaad in zit. Het motorblok biedt meer pk’s dan je ooit nodig zal hebben, maar de krachtaflevering is nooit te veel of angstaanjagend. Hetzelfde geldt voor de fijne remmen en vering. Die doen het prima, zonder een specifieke sportieve of comfortabele voorkeur te hebben.”
Hoe zit het met het elektronicapakket?
“Dat is voor een motor in deze klasse vrij basic. Tractiecontrole, powermodi, motorrem – allemaal instelbaar – maar bijvoorbeeld geen bochten-ABS, wheelie control of slide control. Heb je dat nodig? Ik in ieder geval niet, dus ik miste het ook niet. En de reden waarom Honda voor een basis-elektronicapakket koos, is heel duidelijk.”
Steek hem maar aan.
“Nu begin jij ook al. En dan nog met een zeer twijfelachtige woordspeling. Hoe dan ook, de CB1000 Hornet kost 11.990 euro en 13.999 euro voor de SP. Dat zijn prijzen waar je zelfs in de middenklasse nog moet bijleggen. De prijs én zijn toegankelijkheid maken de Hornet dan ook een ideale opstap 1.000cc-motor. Maar nu ga ik zwijgen, want anders verklap ik te veel voor de insteek van de Eerste Test.”