De Portugese Algarve was vandaag het toneel voor de opvoering van de gloednieuwe CFMoto 800MT-X. Een adventure bike op het 800-platform, dat we ook kennen van KTM, maar waar CFMoto haar eigen draai aan heeft gegeven. Een uitdagende testroute van 140 km moesten we afwerken, en dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
Motor.NL: 140 km? Dat is een voormiddagje werk en namiddag aan het zwembad liggen?
Gijs Gilis: “Jij hebt duidelijk nog nooit offroad door de Portugese bergen gereden. Het was een droge dag, maar het lag spekglad op bepaalde plaatsen. We hebben alle mogelijke ledematen gebruikt om de 800MT-X recht te houden… en zijn daar ook in geslaagd! Diepe plassen, hele diepe plassen, rivieren, gladde single tracks, modder en dikke stenen, niets hield ons – maar vooral de CFMoto – tegen. Een Oostenrijkse journalist die voor de eerste keer offroad ging, zweette uit zijn eendelig leren racepak. Ja, die laatste drie woorden lees je goed. Er waren heel wat valpartijen, maar gelukkig zonder erg.”
CFMOTO pakt flink uit voor 2025
Dat is allemaal leuk om te lezen, maar hoe rijdt die 800MT-X?
“Oh ja, daar zijn we voor hier. Waar de vorige generatie CFMoto’s al behoorlijk goed waren – we veralgemenen het even – lieten ze hier en daar een steekje vallen op bijvoorbeeld de gasaanname of een wat vreemd aanvoelende versnellingsbak. De 800MT-X is een motor die helemaal op punt staat. Hij doet alles wat je ervan verwacht en laat geen steken vallen. Nergens. De ganse dag niet. De tweecilinder levert 90 pk en 86 Nm en loopt soepel, fijn, krachtig, koppelrijk, zowel on- als offroad. De versnellingsbak met standaard op-en-neer-quickshifter knalt er lekker door. De vering is aan de harde kant, maar perfect afgesteld voor het zwaardere offroadwerk. Het rallyzadel is niet beenhard, maar gewoon lekker comfortabel. Hij stuurt goed, remt fijn, heeft een mooi TFT-scherm, goed werkende elektronica,…”
Wat een goednieuwsshow! Maar jou kennende, heb je altijd wel een punt van kritiek.
“Uiteraard, perfectie bestaat niet. Er zijn twee kleine dingetjes die licht storen. Ten eerste is de initiële gasaanname nét iets te hevig. Ik spreek over 5 procent. Hij reageert net te heftig. De andere pietluttigheid is dat je bij rechtstaand rijden steeds de grootlichtknop aan zet, omdat die nogal gevoelig is. Iedereen reed offroad continu met zijn grootlicht aan. En dat is het zowat. Het is extreme detailkritiek. Deze CFMoto is gewoon goed. Hij blinkt nergens in uit, maar stelt ook nergens in teleur.”
Hoe ziet die er in het echt uit?
“Dat zijn vragen die ik liever privé beantwoord, maar als je het over de 800MT-X hebt, dan springt die Zephyr Blue-kleur er echt wel uit. Het is een opvallende verschijning, ook met zijn roze accenten, maar het werkt. De motor wordt er op een juiste manier stoer van. En als je die kleurvariant niet mooi vindt, is er ook nog een zwarte. Maar ga vooral voor de blauwe! Oh ja, hadden we het al gehad over de afwerking? Die is goed. Zeer goed. Het ding ziet er gewoonweg af uit.”
Verder nog iets te melden alvorens je aan tafel gaat?
“Ja. De 800MT-X heeft enkele interessante details, zoals een bandenspanningsmeter mét aparte bandentemperatuur, een langs links én rechts poepsimpel instelbaar windscherm, een USB-A én USB-C aansluiting netjes weggewerkt onder het TFT-scherm, wisselen van rijmodi kan supereenvoudig met één knop, en de vering kan volledig aangepast worden met je sleutel. Daarbij heb je 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking en betaal je voor dat hele pakket 10.999 euro. Ik heb een Zephyr Blue-vermoeden dat we de CFMoto 800MT-X binnenkort regelmatig zullen zien op de Nederlandse wegen…”