Ja hoor, daar zijn ze dan! Moto Guzzi heeft eindelijk de gloednieuwe avontuurlijke Stelvio onthuld. En deed daar verrassend genoeg nog enkele versies van de gewaardeerde V85 TT bij. Deze hoogpoters hebben alles wat je zoekt in een krachtige en betrouwbare motorfiets.
2024 Moto Guzzi Stelvio: nu met radarsysteem
Moto Guzzi heeft officieel de nieuwe avontuurlijke toermotor Stelvio onthuld. De hoogpoter wordt aangedreven door de vloeistofgekoelde 1042cc-DOHC-motor, die zijn debuut maakte in de Mandello GT.
De Stelvio is voorzien van PFF Rider Assistance Solution, het radarsysteem dat werd ontwikkeld door Piaggio’s Fast Forward-tak in Boston. Het PFF-systeem omvat Following Cruise Control (FCC), Forward Collision Warning (FCW), Blind Spot Information System (BLIS) en Lane Change Assist (LCA). FCC gebruikt de voorwaartse radar om voertuigen voor te monitoren en past de snelheid van de Stelvio automatisch aan met behulp van motorremcontrole en het ride-by-wire-gashendel om te versnellen. Ook informeert de voorste radar het FCW over mogelijke botsingen. BLIS en LCA gebruiken de achterste sensoren om te waarschuwen voor voertuigen in de dode hoeken en voor voertuigen die te snel naderen voor een veilige rijbaanwissel.
Moto Guzzi zegt dat de Stelvio kan worden aangeschaft met of zonder de PFF Rider Assistance Solution.
De prijs moet nog worden aangekondigd.
Moto Guzzi V85 Strada, V85TT en V85TT Travel: voor elk wat wils
De Moto Guzzi V85TT verrast met een aantal verbeteringen en, nog belangrijker, met een uitgebreide modelreeks, die onder andere een Strada en een volledig uitgeruste TT Travel-versie omvat. Ze delen allemaal dezelfde motor met een boring van 84 mm en een slag van 77 mm, die is opgewaardeerd naar de Euro 5+-emissienorm waardoor er 4 pk is gewonnen: 80 pk bij 7.750 tpm. Misschien nog belangrijker is de toename van het maximumkoppel tot 83 Nm bij 5.100 tpm, waarvan negentig procent beschikbaar is vanaf 3.000 tpm. Dat zorgt voor een zeer vlakke curve die grote flexibiliteit en een zeer solide gasrespons biedt.
2024 Suzuki GSX-S 1000 GX: Innovatie met semi-actieve vering
Het chassis is gebaseerd op een stalen buizenframe met een aanzienlijke wielbasis van 1.529 mm en een voorwielgeometrie met een stuurhoek van 28 graden en een naloop van 127 mm. De vering bestaat uit een 41mm-voorvork en een massieve aluminium swingarm met een enkele schokdemper, die aan de rechterkant is gelinkt. De veerweg is zowel voor als achter 170 mm. De V85-familie rijdt op 19-inch voorwielen en 17-inch achterwielen met tubeless banden van 110/80-19 en 150/70-17, met draadspaakvelgen voor de standaardversie en Touring, en gegoten wielen voor de Strada. De voorremmen zijn van Brembo met twee 320mm-remschijven en vierzuigerremklauwen, aangestuurd door een (bochten)ABS-systeem.
Een kleine kuip wordt ondersteund door een paar gegoten aluminium armen, die ook het 5-inch tft-display dragen. Dit display fungeert ook als de besturingseenheid van het infotainmentsysteem. De elektronica is gebaseerd op een zesassige IMU, die traction en cruise control aanstuurt. Het digitaal geregelde gassysteem biedt drie rijmodi: Road, Sport en Rain, plus Off Road voor de V85TT en V85TT Travel.
De V85TT Travel wordt geleverd met twee zijkoffers (37 liter en 27,5 liter), verwarmde handvatten en op verzoek een toerwindscherm. De graphics van de V85TT en TT Travel zijn nogal agressief, terwijl de V85 Strada zeer sober is en het beste haalt uit het strakke ontwerp van de carrosserie.
De prijs is nog niet bekendgemaakt.