vrijdag 22 november 2024

2024 KTM 990 Duke: legendarische hertog is terug met meer Pk’s

2024 KTM 990 Duke. Van de 790, over de 890 naar de 990 Duke: de sprongen die KTM de afgelopen jaren heeft gemaakt met z’n middenklasse ‘Hertog’ zijn alvast niet onopgemerkt voorbij gekomen. De nieuwste telg van de familie krijgt de legendarische 990-sticker op de bast, maar geen dikke V-twin, wél een pak pk’s en venijn uit een opgehitste paralleltwin. Gazzz!

Aftrappen doen we met het meest opvallende uiterlijke kenmerk van de 990 Duke: die bijzondere nieuwe ledkoplamp met subtiel geplaatste positie- en DRL-verlichting. Leuk om weten is dat die zich middels een sensor op het dashboard aanpast aan de lichtsterkte op dat moment én dat ze voorzien is van een “Coming Home”-functie, wat betekent dat hij nog enkele seconden blijft branden nadat de startknop op “uit” is gezet – om het sleutelgat van je voordeur te vinden, bijvoorbeeld. Geinig is dat we die functie onlangs voor het eerst leerden kennen op de CFMoto 800NK – die niet verwonderlijk uit dezelfde fabriek komt gerold.

EICMA 2023 nieuws: dit is de 2024 Suzuki GSX-8R

Het kloppende hart van de nieuwe 990 Duke is de LC8c, een 947cc paralleltwin die is geënt op het blok uit de 890 Duke R. Zowel boring als slag groeiden met de nodige millimeters, waardoor het nieuwe blok ook nood had aan nieuwe zuigers, en terloops voorzien werd van aangepaste drijfstangen en dito krukas. Het resultaat is een krachtiger blok over de hele lijn, dat 123 pk en 103 Nm neerzet bij respectievelijk 9.500 en 6.750 tpm (de 890 Duke R doet het met 121 pk en 99 Nm).

Stijver en lichter

Die extra pk’s en Nm’s worden in bedwang gehouden door een nieuw stalen trellisframe, dat in dwarsrichting 8 procent stijver is geworden, terwijl ook de torsiestijfheid er met 5 procent is vooruit gegaan. De alu swingarm heeft dan weer ruim een derde meer flex, ten opzichte van het exemplaar op de 890 Duke R. Hofleverancier WP staat uiteraard weer in voor de ophanging: vooraan zit een 43mm Apex UPSD-vork (instelbaar qua in- en uitgaande demping) geklemd in nieuwe kroonplaten, terwijl de WP Apex-monoshock achteraan manueel bijgesteld kan qua veervoorspanning. Alles opgeteld bedraagt het rijklaargewicht amper 179 kg.

Hulpsystemen

Al is een aangepast frame uiteraard niet voldoende om alle brutaliteit van de LC8c in toom te houden. Dus hebben ze ‘m in Mattighofen ook nog even volgestouwd met elektronica: drie standaardrijmodi (en 2 optionele – Track en Performance), hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole (gestuurd door de 6D IMU), én zoals steeds de Supermoto-modus voor het ABS, waarbij de achterzijde wordt uitgeschakeld en je glijdend de bocht in kan duiken. Of de TC en het ABS tussenbeide komen – en welke hellingshoek je daarbij haalt, lees  je af op het 5-inch TFT-kleurenscherm met krasbestendig glas. Daarenboven is het dashboard ook voorzien van een USB-C-laadpunt.

Naar prijzen en beschikbaarheid van de 2024 KTM 990 Duke hebben we voorlopig ‘t raden – al zal dat laatste niet lang op zich laten wachten, gokken we.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen