In maart 2023 blies Kawasaki het merk Eliminator nieuw leven in met de aankondiging van de Eliminator 400 voor de Japanse markt. Team Green zei niet alleen wat het zei, het deed ook wat het deed door de nieuwe instapcruiser te presenteren op de 2023 Bangkok Motor Show. De internationale tournee van de Eliminator is misschien nog niet ten einde, want volgens de gegevens van de California Air Resources Board (CARB) zou Kawasaki in 2024 een Eliminator 450 met grotere cilinderinhoud naar de VS sturen. Of Europa ook met deze Kawasaki wordt verblijd, is nog maar de vraag.
De documenten, opgespoord door Dennis Chung van Motorcycle, vermelden de Kawasaki modelcodes EL450A, EL450B, EL450C en EL450D. Gezien de modelaanduidingen EL400A en EL400B van de Eliminator 400 en Eliminator 400 SE (respectievelijk), zou je kunnen voorspellen dat de EL450A en EL450B staan voor het basismodel Eliminator 450 en Eliminator 450 SE, terwijl de EL450C en EL450D verwijzen naar met ABS uitgeruste modellen.
Zoals de nomenclatuur suggereert en het dossier bevestigt, heeft de Eliminator 450 een 451cc-motor. Het ontbreken van boring- en slagcijfers onthult niet hoe de technici van Kawasaki het extra volume hebben bereikt, maar het zou ons verbazen als het bedrijf niet de beproefde 398cc-twin gebruikt als basis voor de nieuwe motor.
In de Eliminator 400 levert de twin 47 pk (bij 10.000 tpm) en 36,9 Nm (8.000 tpm). Vergeleken met de Honda Rebel 500 – de belangrijkste concurrent van een potentiële Eliminator 450 – overtreft de Kawasaki-twin de Honda. Want die heeft 45,9 pk. Het Honda 471cc-blok heeft wel meer koppel dan de 398 cc van de Eliminator: 43,4 Nm (bij 6.000 tpm). Vermoedelijk zal Kawasaki dit tekort aanpakken met een 451cc-motorblok.
Hieronder beeld van de Kawasaki Eliminator 500