KTM heeft de grenzen van wat mogelijk is met een avonturiersmotor flink verlegd dankzij een forse upgrade voor de koning van het middengewicht: de 2023 KTM 890 Adventure. De 2023-editie is nog beter dan zijn voorganger, te danken aan zijn ongeëvenaarde vermogen, gewicht en wendbaarheid.
Met de introductie van de 2023 KTM 890 ADVENTURE begint de tweede van in totaal zes fases van de campagne 2023 #DARE2ADV. Hierin dagen we KTM rijders uit om hun eigen grenzen ook te verleggen. De motor kan het, jij toch ook? Evenementen als THE WORLD ADVENTURE WEEK en de jaarlijkse KTM ADVENTURE RALLIES zijn prachtvoorbeelden waar ‘werkpaarden’ als de KTM 890 ADVENTURE een transformatie teweegbrengen bij de rijder. Lees hier verder.
Roland Sands ontwerpt KTM 1290 Super Adventure R opnieuw
De KTM 890 ADVENTURE is ontwikkeld als een motor die alle omstandigheden en afstanden aan kan. De basis van de 890 blijft uiteraard de grommende LC8-motor, met zijn geweldige 105 pk vermogen en maximaal koppel van 100 Nm bij 6500 tpm. De motor brengt sowieso je omgeving in beweging, maar met het ride-by-wire systeem kun je kiezen tussen geruststellend en spannend, beheerst en wild, stabiel en spectaculair. Door het ontwerp met een laag zwaartepunt en een brandstoftank van 20 liter ligt de nadruk op de slanke lijnen en de ergonomie van de KTM 890 ADVENTURE. Rijders voelen hoe lichtvoetig en wendbaar de motor is, of ze nu zitten of staan. Het robuuste stalen subframe zorgt ervoor dat zelfs de zwaarste passagiers en belading geen probleem zijn.
Hoe kan het beste dan nog beter? Nou, KTM analyseerde de motor van alle kanten en vond alsnog verschillende manieren om de rijder in het zadel een nog fijner gevoel te geven.Zo heeft KTM de zadelhoogte zo laag mogelijk gehouden, om zo te bouwen op de ergonomische voordelen van de brandstoftank. Dankzij verschillende zadelopties is een hoogte van 825 mm mogelijk, terwijl de verlagingsset zelfs nog 25 mm lager uitkomt. Ondanks deze lage zadelhoogte is een hoge bodemspeling behouden gebleven, evenals het gevoel van comfort en prestaties. Eén van de belangrijkste veranderingen voor 2023 zit in de voorplaat tussen de kop van de motor en de brandstoftank. Deze is nu geïntegreerd met een plaatwerksectie voor extra veiligheid en betere ondersteuning voor grotere GPS-apparaten. Verder beschikt de KTM 890 ADVENTURE over bredere panelen op de brandstoftank en zijpanelen, zodat het zadel beschermd wordt tegen ongewenste impact en schrammen.
Hobbels worden door een herontworpen WP APEX Suspension 43 mm-voorvork gedempt, waarvan de rebound en compressie vanaf de bovenkant in te stellen zijn. De APEX-schokdemper heeft nieuwe instellingen gekregen, gericht op ergonomie en de eisen van adventure-ritten.
Een nieuwe 9.3 MP ABS-unit gebruikt data van de 6D-sensor om in verschillende scenario’s het beste remvermogen te leveren. De verbeterde ABS werkt nauwer samen met de rijdmodi, zodat OFFROAD ABS (wat maximale remcontrole geeft door ABS op het achterwiel uit te schakelen en op het voorwiel te verminderen) automatisch wordt geactiveerd in de rijmodi OFFROAD of RALLY. De KTM 890 ADVENTURE heeft standaard drie rij-modi, met STREET, OFFROAD en RAIN. Verder is er nog een optionele RALLY-modus beschikbaar voor de pure zandrijder. Door een innovatieve DEMO-instelling kan een rijder de eerste 1500 km het volledige rijhulppakket uitproberen, om daarna te besluiten om ze wel of niet te kopen.
KTM heeft de stroomlijn veranderd door een nieuw, hoger geplaatst scherm. Dit biedt een betere windbescherming en is gebaseerd op het exemplaar van de KTM 450 RALLY REPLICA. Ook ontvangt de rijder meer comfort door het tweedelige zadel met een nieuwe, zachte foamstructuur en een smaller voorspatbord voor superieure aerodynamica en regenbescherming.
Het vernieuwde 5” TFT-display trekt de aandacht, niet alleen door de nieuwe hardware (gelaagd mineraalglas om krassen en weerspiegeling nog beter te voorkomen), maar ook door het herontworpen softwaresysteem met menu’s en infographics waarmee het gedrag van de KTM 890 ADVENTURE nog eenvoudiger aan te passen is. De achtergrondverlichting reageert op omgevingslicht en omdat het TFT-display en de KTMconnect-app nu beter synchroniseren, is het nog eenvoudiger en gemakkelijker om de Turn-by-Turn+-navigatie te volgen, te luisteren naar muziek of om telefoongesprekken te voeren. Voor 2023 is ook een functie toegevoegd waarmee rijders op basis van laatste oproepen of favorieten een ‘Top 10’ kunnen instellen. Het navigatiesysteem, Turn-by-Turn+, geeft rijders de mogelijkheid om hun navigatiedetails via het TFT-menu ter plekke aan te passen, zonder te moeten stoppen om hun telefoon eerst te zoeken.
De sportievere graphics en een dynamischere uitstraling (zo is de kunststof kleurgeïnjecteerd met ingegoten ontwerpen om extra grip te genereren, zoals op KTM’s offroadmotoren) gaan samen met praktische toevoegingen, zoals een aluminium motor- en tankbescherming. Ook is er een stuurschakelaar voor waarschuwingssignalen toegevoegd, evenals andere banden met offroad-nadruk, de PIRELLI SCORPION STR’s.
Het is heel eenvoudig om de KTM 890 ADVENTURE uit te rusten met KTM PowerParts; extra bescherming, bagagerekken en -houders, GPS- en smartphonebeugels, verwarmde handvatten, andere zadels en koplampsets vormen slechts een selectie van alle opties.
2023 KTM 890 ADVENTURE Highlights
- Verbeterde ergonomie en plaatwerk voor meer bescherming en rijcomfort
- Licht, bewezen en race-geïnspireerd chassis, voor perfecte prestaties met praktische compromissen
- Aangepaste WP Suspension-instellingen en -afstelopties, voor meer respons en een soepelere travel-ervaring
- Geoptimaliseerd voor reisgemak met beter TFT-menu, app-opties, vernieuwde rijmodi, hoger scherm en veelzijdiger en comfortabeler tweedelig zadel
- Meer offroad-gerichte banden, in de vorm van de PIRELLI SCORPION STR’s
- Twee frisse kleuropties en een nieuwe set aan race-graphics
De KTM 890 ADVENTURE kan worden besteld via alle geautoriseerde KTM-dealers en zal vanaf december leverbaar zijn.