Foto’s bevestigen een vloeistofgekoeld blok en een nieuw chassis van aluminiumlegering. De BMW R 1300 GS is in z’n eindfase aangeland, maar wordt pas in 2023 verwacht.
BMW heeft weer een stap gezet met de nieuwe BMW R 1300 GS. Al sinds de zomer van 2021 zien we spionagefoto’s. Er wordt ook al twee jaar gesproken over een nieuw model dat de huidige BMW R 1250 GS gaat vervangen. Zoals we je al vertelden, had de fabrikant uit München nieuwe modelnummers aangevraagd: R1300GS, R1400GS en M1300GS. Deze acroniemen werden in maart 2022 per ongeluk op de officiële BMW-website geplaatst.
De aanstaande weg-enduro werd door 1000PS.at gefotografeerd tijdens offroad-tests. Je ziet daarom ook profielbanden om de velgen. Nog niet gespaakt, maar die zullen er vast komen. Achterop de bagagedrager zit een box die de verschillende bedrijfsparameters registreert van de nieuwe GS. Het blok is de gebruikelijke boxer. We zien wel een ander carter en een andere clinderkop en cilinderconstructie. Volledige vloeistofkoeling is zeker en niet alleen voor de verbrandingskamers. De radiatoren zijn groter en er is een ruimte gereserveerd voor de centrale veer van de Telelever-voorvork. De cilinderinhoud zou ongeveer 1300 cc bedragen en ongeveer goed zijn voor een degelijke 140 pk.
Laten we naar het chassis gaan. Zoals gezegd hebben we de Telelever voor en achter een nieuwe, enkelzijdige achterbrug van aluminiumlegering. Op deze foto’s valt nog een detail op. Het nieuwe achterframe is gemaakt van een aluminiumlegering en niet langer van staal. Dit zou de fiets ranker moeten maken. Het uiterlijk van de R 1300 GS is volledig nieuw, maar niets is natuurlijk definitief. Het spatbord is nog steeds snavelvormig, terwijl de lichtclusters er nieuw uitzien. Boven de koplamp zit een radar, die aan de achterzijde zit boven de kentekenplaat.