BMW zit in de M-vibe, want na de 2022 M 1000 RR, presenteren de Duitsers nu de naakte variant: de M 1000 R. Niet zomaar een S 1000 R met wat M-stickers en uiterlijk vertoon. Nee hoor, als de M-afdeling ergens aan begint, dan doen ze het goed. Wij konden het resultaat testen in de Spaanse bergen rond Almeria. Gelukkig maar, dat het niet in Nederland was…
Motor.NL: Twee vragen branden op onze tong: 1. Wat heeft de M-afdeling dan zoal veranderd?
Gijs Gilis: ‘De M 1000 R krijgt het Shiftcam-motorblok van de S 1000 RR, dus dat wil zeggen: 210 pk. Alstublieft! Verder ook M-remmen, spiegels op de stuuruiteinden, een korte nummerplaathouder, M-animatie op het dashboard – jazeker – en winglets. Daar kun je tegenwoordig (helaas) niet meer zonder. Heel mooi wordt de M 1000 R er niet van, maar hij genereert wel zomaar eventjes 11 kg downforce… bij 220 km/u.’
Motor.NL: Alledaagse snelheden, uiteraard. Heb je je daar wel een beetje ingehouden op de Spaanse wegen?
Gilis: ‘Is een dolfijn een vis? Met zoveel power onder je bips, wegen die praktisch leeg zijn en de combinatie van strak asfalt en aangename temperaturen, kun je je vast voorstellen hoe het tempo was. Toch bleef alles zeer veilig, dankzij de M 1000 R. Die begint pas echt goed te werken boven de 140 km/u, waarbij je merkt dat de machine veel meer gefocust is dan de standaard S 1000 R. Hij remt agressiever, is veel stabieler op hoge snelheid, stuurt nauwkeuriger en voelt gewoon algemeen als een snellere motor aan.’
Motor.NL: Dat beantwoordt meteen mijn tweede vraag, waarom je blij bent dat de persintroductie niet in Nederland was.
Gilis: ‘Op de openbare weg is het gewoon overkill met dit soort van beestachtige motoren. Dus maar goed dat we ook even het circuit op mochten. Helaas wel maar voor vier rondjes, maar dan merk je dat de M 1000 R een echte circuitmotor is. Eindelijk eens volgas op het rechte stuk, wat een sensatie! Op de openbare weg is dat zelden of nooit mogelijk, omdat je reuzenstappen zet qua snelheid. Ook in Spanje.’
Compromisloos: 2023 BMW M 1000 R debuteert met 205 pk
Motor.NL: Wat is het nut dan van de M-versie van de S 1000 R?
Gilis: ‘Goede vraag, en ik ben er na de testrit achter gekomen. Op de openbare weg ben je niet (veel) sneller met de M dan met de gewone S 1000 R. Die 45 pk extra kun je toch nauwelijks kwijt. Maar op het circuit wordt het een heel ander verhaal. Ik zie de M 1000 R als een naakte circuitmotor. Daarmee kom je op de wat kleinere circuits soms beter uit de voeten dan met een superbike, want hij stuurt makkelijker en je zit er comfortabeler op. Althans, als je – zoals ik – nogal groot bent (1m90).’
Motor.NL: Dus jij zou liever een trackday doen met een M 1000 R, dan met een S 1000 RR?
Gilis: ‘Exact mijn punt. Op de S zit ik te gespannen en geforceerd, waardoor ik ook minder goed ga rijden. Op de naakte M voelt het allemaal veel natuurlijker aan, en daardoor ben ik meer gefocust op het rijden van de juiste lijnen enzovoort. Puur door mijn lichaamsbouw. Dus bij deze een gouden tip aan lange rijders die met een BMW het circuit op willen: probeer ook zeker eens de M 1000 R. Oh ja, klein detail. Je hebt er wel wat geld voor nodig. 25.500 euro, om precies te zijn. Maar da’s bijzaak, toch?’