Triumph mikt hoog met de 2022 Tiger Sport 660. Het moet een betaalbare een veelzijdige middenklasse hoogpoter worden met een aantal troeven ten opzichte van de modellen die momenteel die klasse bezetten. Nu elk voordeel heb se nadeel, dus gingen we de Triumph Tiger Sport 660 gewoon testen. In de Algarve.
Er zijn geen zekerheden meer in tijden van Corona. Normaal belt de redactie de testrijder op voor een interview onmiddellijk na de testrit. Nu was het Onze Man zélf die het initiatief nam om te telefoneren. Een teken van enthousiasme? Of zat er meer achter?
Nu al aan de lijn, was de testrit zo kort?
Thierry Sarasyn: Nee, het tempo lag verschroeiend hoog. Dat krijg je als een Isle of Man TT rijder als Joe Akroyd de voorrijder is. Niet gedacht dat de Tiger Sport 660 zo sportief uit de hoek zou komen. Of beter gezegd: dat het sportief potentieel zo hoog zou zijn. Ik ben er zeker van dat de doorsnee koper nooit zo hard zal rijden met deze motor. Hij heeft een sportief tintje, maar het is geen motor waarmee je limieten moet opzoeken. Nu we het toch gedaan hebben, kunnen we stellen dat die grenzen vrij ver liggen.
Leg uit…
Sarasyn: Wel, de Tiger Sport 660 moet vooral uitblinken door zijn veelzijdigheid, gekoppeld aan een sterke prijs. Wel die veelzijdigheid is en de prijs is goed. 9.195 euro in België, 10.290 in Nederland. De Triumph is dus duurder dan zijn concurrenten, maar het is een driecilinder. Er is geen één op één vergelijk mogelijk. Ik wist dat er met 81 pk wel sportief potentieel was, maar dat het zo hard zou gaan tijdens de test, had ik niet gedacht. Nu we hebben ook rustige momenten gekend en dan voel je dat de Tiger Sport 660 gewoon erg toegankelijk is. Je voelt je direct thuis op de motor. En dat is wellicht de reden waarom je er zo vlot sportief durft mee te rijden ook.
2022 Aprilia Tuareg 660 test op Sardinië
Het blok kennen we van de Trident. Is het anders in deze motor?
Sarasyn: Op papier niet, maar hier voelt het iets gemakkelijker aan. Je kunt onder de meest omstandigheden kiezen uit drie versnellingen. Het blok is bijzonder soepel en aan een kleine 3.000 opm. pikt het flink op. Triumph moest hier niet al te veel aanpassen, de kleinste driecilinder uit Hinckley is een gekende topper.
Wat hebben ze dan wel voor nieuws bedacht?
Sarasyn: Zowat al de rest. Ophanging, elektronica, uitrusting… Het valt trouwens op dat de Tiger een goede basisuitrusting heeft. En vooral: die is zeer intuïtief te bedienen. Tractiecontrole uitschakelen, een rijmodus kiezen, de ruit in de hoogte verstellen… het gaat allemaal als een fluitje van een cent. En eerlijk gezegd: je mag dat wel verwachten van een motor die erg toegankelijk moet zijn. Wat me nog meer verraste dan dat, was de fun factor. Dit is echt een heel prettige motor om mee te rijden. Ik vind dat in elke motor een belangrijk gegeven: rijplezier krijgen. De Tiger Sport 660 biedt dat.
Het klinkt bijna alsof er geen minpunten zijn. Is dat zo?
Sarasyn: Wie een hond wil slaan, vindt altijd een stok. Maar ik vond geen echte fouten aan de Tiger Sport 660. Ik hoorde hier en daar commentaren over trillingen, maar heb er zelf geen last van gehad. Misschien omdat ik notoir ongevoelig ben. Ik moest me wel aanpassen aan het insturen. De middenklasse Tiger stuur bijzonder scherp in. Het lijkt wel alsof de wielbasis extreem kort is, maar dat is ie niet. De motor wordt ook niet onstabiel aan hoge snelheden. Ik noem het een karaktertrek, geen minpunt.
Any famous last words?
Sarasyn: Een heleboel. Je leest ze binnenkort op www.motor.nl in de uitgebreide test.