donderdag 21 november 2024

2022 Triumph Tiger 1200: lichter en sterker

Triumph heeft de 2022 Tiger 1200 onthuld, die zijn stempel zal drukken in de strijd om de kroon van de high-performance adventure bikes. Het doel is om een nieuw prestatieniveau te bieden op de weg met dynamische off-road capaciteiten.

Nieuwe 1200cc drie-cylinder

In de aanloop naar de onthulling van de 1200 Tiger waren er geruchten dat het motorblok van de Speed Triple 1200 RR ook de aandrijving van de Tiger zou verzorgen. De aanduiding 1200, die de inhoud voorstelde, ondersteunde het gerucht. Maar het is een nieuw motorblok geworden.

De 1160cc-driecilinder levert 150 pk bij 9.000 tpm en 130 Nm bij 7.000 tpm. In vergelijking met de vorige generatie is er 9 pk meer beschikbaar. Als je kijkt naar de prestaties van vergelijkbare concurrerende modellen met cardanaandrijving. De Tiger 1200 heeft de meeste pk’s van alle cardan-aangedreven motorfietsen.

De driecilinder heeft een T-vormige krukas met ongelijke ontstekingsvolgorde, wat moet zorgen voor een betere controle en een beter gevoel bij het gasgeven bij lage toerentallen, een directe respons en een optimaal gevoel bij middelhoge en hogere toerentallen voor een betere tractie, vooral off-road.

Eerste test: 2022 Triumph Speed Triple 1200 RR

Vijf verschillende tijgermodellen

De 2022 Triumph Tiger 1200 is er in vijf verschillende versies, drie GT- en twee Rally-modellen. De GT-modellen zijn in de eerste plaats bedoeld voor gebruik op de weg en zijn dienovereenkomstig uitgerust. De wielen van gegoten aluminium hebben afmetingen van 19 en 18 inch. De GT en GT Pro hebben een tankinhoud van 20 liter, de GT Explorer is uitgerust met een 30-litertank.

De twee Rally-modellen zijn op maat gemaakt zijn voor on- en off-road en krijgen tubeless 21 en 18 inch spaakwielen. Het Explorer-model (Tiger 1200 Rally Explorer) krijgt ook de 30-litertank.

Lichtgewicht!

Triumph wint ook als het op gewicht aankomt. In vergelijking met de vorige generatie werd 25 kg bespaard. Als je opnieuw vergelijkt met de concurrenten (met een vergelijkbare uitrusting), is de Tiger tot 17 kg lichter. Het rijklaar gewicht (met 90% tankvulling) van de Tiger 1200 wordt opgegeven als 240 – 261 kg, afhankelijk van het model (volledige lijst hieronder).

De gewichtsbesparing werd onder meer mogelijk gemaakt door een volledig nieuw chassis. De nieuwe en sterkere ‘Tri-Link’-achterbrug is ook lichter.

Uitrusting

De remmen zijn Brembo Stylema monobloc-remklauwen. De IMU stelt het ABS in staat rekening te houden met de hellingshoek van de motorfiets. De tractiecontrole wordt ook geregeld op basis van de hellingshoek. Afhankelijk van het model zijn er tot zes verschillende rijmodi, die via het 7-inch display kunnen worden ingesteld. De semi-actieve vering komt van Showa. Die is getuned voor maximale on-road en off-road capaciteiten.

Dodehoekradar

De twee Explorer-modellen zijn uitgerust met Triumph Blind Spot Radar, ontwikkeld in samenwerking met Continental. Blind Spot Assist gebruikt achterwaarts gerichte radar om de bestuurder te waarschuwen voor voertuigen in de dode hoek. Als iemand aangeeft van rijstrook te willen veranderen maar er nadert een voertuig van achteren, dan wordt de bestuurder daarvoor gewaarschuwd.

Het keyless-go systeem omvat naast het contactslot ook het stuurslot en de tankdop. De Rally-modellen zijn uitgerust met adaptieve bochtverlichting, Hill Start Assist en quickshifter inclusief blipperfunctie. Verwarmde handvatten zijn standaard op de Explorer-modellen, net als het bandenspanningscontrolesysteem.

Triumph biedt meer dan 50 originele accessoires als optie aan. Deze omvatten complete bagagesystemen, beschermende onderdelen of upgrades voor de hulpsystemen.

De Triumph 1200 modellen zullen vanaf april 2022 bij de dealers verkrijgbaar zijn.

2022 Triumph Tiger Sport 660: specs, foto’s en de prijs

Prijzen en levering

De nieuwe Tiger 1200-reeks staat naar verwachting in het voorjaar van 2022 bij de dealers. De Tiger 1200 GT kost € 20.700,-, de GT Pro € 23.600,-, de GT Explorer € 25.500,-. De Tiger 1200 Rally Pro begint bij € 24.850,-, de Rally Explorer bij € 26.600,-.

Leverbare kleuren, afhankelijk van model:

  • Rally Pro en Rally Explorer: Snowdonia White / Sapphire Black / Matt Khaki
  • GT Pro en GT Explorer: Snowdonia White / Sapphire Black
  • 1200 GT: Snowdonia Wit
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen