donderdag 21 november 2024

2022 Moto Guzzi V100 Mandello: een eerste blik

Moto Guzzi viert zijn tweede eeuw met de onthulling van de langverwachte erfgenaam van de legendarische V7: de 2022 Moto Guzzi V100 Mandello. Dit belooft een prachtige machine te worden, een die Moto Guzzi tot een echte speler in de Europese motorscene maakt. De motorfiets behoudt de klassieke Guzzi 90 graden transversale V-twin lay-out, maar is nieuw in elk ander aspect en belooft een door en door moderne, goed ontworpen, doordachte en geïnspireerde machine te worden, tot in de kleinste details.

Compact en slank

Over het geheel genomen is de nieuwe V100 Mandello compact en slank. De motorfiets ziet er goed uit, met de belofte van zowel levendige prestaties als comfort op lange afstanden in de beste Moto Guzzi-traditie. De wielbasis van 1485,9 mm is kort genoeg voor een wendbare stuurrespons en voldoende comfort voor twee personen. De achterwielophanging bestaat uit een vrij lange enkelzijdige aluminium swingarm met een enkele cantilever-schokdemper. Het ontwerp is uiteraard voorzien van Guzzi’s klassieke cardan-eindaandrijving.

Deze nieuwe generatie Moto Guzzi is geavanceerd, te beginnen met zijn uiterst compacte bouw; de totale lengte van het blok is 101.6 mm minder dan Guzzi’s ‘small block’-V85. Dit verklaart ook waarom de V100 zo’n lange achterbrug kan hebben in combinatie met de korte wielbasis. De gewichtsverdeling is, zoals te verwachten was, naar behoren naar de vooras gedirigeerd, een ontwerpelement dat moeilijk te realiseren was met de V7 en dat in het algemeen een uitdaging is voor elke motorfiets met een lange aandrijflijn.

Extreem vlakke koppelkromme

De vloeistofgekoelde V100-eenheid heeft een cilinderinhoud van 1048 cc met een boring van 96 mm en een slag van 72 mm. De kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen werken op vier kleppen per cilinder. Guzzi claimt een maximumvermogen van 115 pk en een maximumkoppel van 77,5 Nm; die koppelkromme moet wel extreem vlak zijn, want 90 procent ervan komt al tot uiting bij 3.500 tpm en de eindstreep ligt bij 9.500 tpm.

Wat het chassis betreft, maakt de nieuwe V100 gebruik van een stalen buizenframe met hrt blok als dragend element. Merk op dat dit geen ontwerp is met een volledig wiegframe. De vering bestaat uit elektronisch gestuurde Öhlins Smart EC 2.0 componenten.

Geavanceerd elektronicapakket

Het elektronicapakket is de meest geavanceerde die ooit op een Moto Guzzi is gemonteerd, waarbij duidelijk gebruik is gemaakt van de grote vooruitgang die Aprilia op dit gebied heeft geboekt. In de V100 Mandello vertaalt dit zich in een zes-assige IMU dat een aantal functies beheert, waaronder bochten-ABS, tractiecontrole, cruise control en vier rijmodi (Travel, Sport, Rain en Road) met elk drie motormappings. De elektronica omvat ook een zowel omhoog als omlaag schakelende quick shifter, verwarmde handgrepen, volledige led-verlichting met adaptieve koplampen, en een 5-inch tft-instrumentenpaneel. Bluetooth-connectiviteit biedt via de persoonlijke smartphone toegang tot het MIA-multimediaplatform van de motorfiets.

In een knipoog naar de lange-afstandscapaciteiten van de V100 Mandello biedt de motorfiets actieve aerodynamica waarbij het compacte windscherm en de spoilers de rijwind wegleiden van rijder en passagier. De styling van de motor is eigentijds; niet bijzonder sterk in termen van persoonlijkheid, maar over het algemeen vloeiend. Het midden- en achterdeel hebben een vloeiend ontwerp dat gebruik maakt van de klassieke Guzzi-cilinderindeling. De elegante brandstoftank biedt een extra vleugje Moto Guzzi-persoonlijkheid.

Exclusief: Moto Guzzi V85TT Guardia d’Onore

Andere nieuwe Guzzi-modellen

Naast de V100 Mandello onthulde Moto Guzzi een handvol variaties op het thema van de V85 TT. Hier zijn zowel de V85 TT als de V85 TT Travel van belang; de laatste is compleet met windscherm en koffers. Ook wordt de klassieke V7 nu aangeboden met de V85-krachtbron, maar met behoud van het op de V7 Sport geïnspireerde design.

Moto Guzzi lijkt inderdaad zijn tweede honderd jaar in te gaan met een mooie toekomst. Het bedrijf blijft, zoals altijd, gevestigd in Mandello del Lario, waar de traditionele fabriek volledig wordt vernieuwd, zowel de gebouwen als, wat nog belangrijker is, de productiemachines.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen