Goed nieuws voor reizigers-in-spe: voor 2022 heeft Kawasaki zijn middenklasse hoogpoter, de Versys 650, van kop tot teen onder handen genomen. Of en hoe de nieuwe weet te overtuigen, mocht Jelle in de zonovergoten achtertuin van Barcelona ontdekken. Wij hebben ‘m al aan de lijn voor z’n helm goed en wel van z’n kruin is getrokken.
Nu, Verstaen. Brand los!
‘Pfieuw, geef me even een minuutje, ik ben stikkapot.’
Niet zeveren hé, millennial. Hoe lastig kan ‘t daar geweest zijn, op zo’n 650’je?
‘Daar zou je van schrikken, chef. Da’s allerminst de schuld van de motor, maar zet een zootje journalistiek verantwoord ongeregeld voor een motor die in theorie nooit overweldigend is, en je krijgt een perstest die constant tegen de begrenzer aan jengelt. Tel daar nog de voorrijders bij op – vader en zoon die hier om de hoek wonen en de hele buurt als hun broekzak kennen – en ‘t is helemaal feest. Wat een tempo. Heerlijk, maar volledig choco, nu.’
Triumph Tiger 1200 Rally: eerste vragen na de test
Die Versys is er hopelijk beter aan toe?
‘Ja, die is me heel erg meegevallen. Van z’n kinderlijk eenvoudige bediening, over het best pittige blok, tot het comfort aan boord: de Versys – kort voor ‘Versatile System’ – heeft z’n naam allerminst gestolen. Van een rustige slalom door het stadsverkeer, een kwiek ommetje door het platteland tot een portie gepook op het scherp van de snede… De Versys is de gedroomde compagnon. Of je nu net je A2 hebt gehaald, of zoals wij vandaag, een pak meer pk’s gewoon zijn. ‘t Blijft gewoon geweldig leuk rijden. Én comfortabel. Maar goed, da’s het pakket waarmee Kawasaki sinds jaar en dag weet te overtuigen.’
Je neemt me de woorden uit de mond. Wat is er dan nieuw aan?
‘Allereerst komt het design overgewaaid van grote broer Versys 1000, inclusief de priemende slagtanden onder de neus. Onder dat gerestylde kuipwerk schuilen vanaf dit jaar ook instelbare (en uitschakelbare) tractiecontrole, bluetooth-connectiviteit en een 4,3” TFT-schermpje. Aangevuld met ledverlichting rondom, en een eenvoudig, in vier trappen te verstellen windschermpje is het een heel mooi pakket geworden.’
De grootste troef lijkt me daarbij de tractiecontrole.
‘Klopt. Die kan je rijdend instellen via de knoppen op de linker stuurhelft – uitschakelen lukt enkel bij stilstand en in neutraal. Was er tijdens de ochtendrit nog her en der een oplichtend ‘KTRC’-logootje te zien omwille van het koude asfalt, dan kon de tractiecontrole tijdens de namiddag wel helemaal uit. Het perfecte wegdek, in combinatie met een graad of 20 Celsius maakte de rijhulp op zich overbodig. Had het hier geregend, dan was het een heel ander verhaal geweest. Of tractiecontrole op deze erg soepel oppikkende machine écht nodig is, laat ik in het midden. Maar mooi dat Kawasaki ervoor gekozen heeft om deze extra veiligheid in te bouwen. Zeker voor de minder doorgewinterde rijder, én voor die prijs.’
Wat moet de nieuwe kosten?
‘In Nederland betaal je 9.149 euro. Geen euro teveel, naar mijn mening. Een heel fijne machine, waar we zelfs na vandaag de limieten niet van hebben ontdekt. En dat zegt wel wat – we hebben ‘m allerminst gespaard.’
Goed, typ nou de rest van het verhaal maar uit! Maandag deadline.
‘Eh eerst de keel even smeren, baas. Er passeert hier net een cerveza met een flinke kraag en mijn naam erop. We horen elkaar nog!’ *klik*