Een nieuwe Honda-tourer doet zijn intrede. Met het kloppende hart van de CRF1100L Africa Twin als startpunt bouwt de 2022 Honda NT1100 verder op dat platform met comfortabele, wendbare en plezierige prestaties als resultaat.
Een lage zadelhoogte en scherpe stuurgeometrie gecombineerd met hoogwaardige ophanging zorgen voor een sportief pakket. Het in hoogte en hoek instelbare windscherm en winddeflectoren boven- en onderaan verzekeren aerodynamische efficiëntie en uitstekende windbescherming op hoge snelheid.
Eerste test 2022 Honda CB500R/F/X
Slanke zijkoffers, cruisecontrole en verwarmde handvatten behoren tot de standaarduitrusting. Rijhulpmiddelen bestaan uit drie standaard rijmodi, twee instelbare USER-opties, tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control of HSTC) en wheelie controle. Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen vooraan zorgen voor remkracht, 120/70-17 en 180/55-17 voor- en achterbanden voor grip. Het premium 6,5 inch TFT-display met touchscreen beschikt over Apple CarPlay® en Android Auto®-connectiviteit.
Introductie 2022 Honda NT1100
In een motorfietslandschap bezaaid met op avontuur gerichte motoren, bestaat er een ruimte. Een ruimte voor rijders op zoek naar prestaties, wegligging, comfort voor lange ritten en technologie. Ze zijn echter niet per sé op zoek naar het beeld of de fysieke omvang van een adventure-motor. In andere woorden: ze zoeken een onomwonden toermotor, maar wel eentje met hoogwaardige uitrusting en een sportief randje op het vlak van prestaties. Het soort motorfiets dat elke dag efficiënt en praktisch ingezet kan worden voor woon-werkverkeer en daarbovenop ook klaar is voor een lange meerdaagse rit, gepakt en gezakt.
De 2022 Honda NT1100 is exact die motor. Een nieuwe type toermotor van Honda die bij velen herinneringen op zal roepen aan gelijkaardige Hondamodellen uit het verleden, maar ook ontworpen om een veel jonger publiek aan te trekken. Met het frame en de karakteristieke tweecilinder afkomstig van de CRF1100L Africa Twin als basis, zijn meeslepende prestaties verzekerd. Een premium uitrusting en uitgebreide specificaties verhogen verder de aantrekkelijkheid van dit nieuwe model.
“Bij Honda loopt de lange traditie om tegemoet te komen aan rijders die een “traditionele” toermotor wensen. Zo genoten onze Pan European en Deauville modellen jarenlang van een grote en erg trouwe aanhang. Tijdens het ontwerpen van een nieuw toermodel wilden we dus zeker en vast iets ontwikkelen dat zou resoneren bij de brede groep van traditionele toermotorrijders. En natuurlijk wilden we ook een verlangen aanwakkeren bij rijders van alle leeftijden en smaken, op zoek naar een onvervalste en veelzijdige pleziermotor.
Het resultaat is onze nieuwe NT1100: moderne motorprestaties, een prettig en wendbaar chassis, een stevig aanbod moderne rijtechnologie en een compleet nieuwe, frisse en uitgesproken uitstraling. We hopen van harte dat veel nieuwe eigenaars het maximale potentieel van zijn veelzijdige karakter willen ontdekken.
Koji Kiyono, Large Project Leader, NT1100
Modeloverzicht
Comfortabel, wendbaar, plezierig. Dat is de 2022 Honda NT1100 in een notendop. De strakke en subtiele styling zorgt voor efficiënte aerodynamische prestaties met een rijpositie gericht op toerritten. De hoogte en hoek van het windscherm is op vijf manieren instelbaar. Windgeleiders boven- en onderaan helpen verder om de rijder te beschermen tegen de elementen van de natuur. De informatieweergave op het 6,5 inch TFT-display met touchscreen kan aangepast worden en het systeem beschikt ook over Apple CarPlay® en Android Auto®-connectiviteit. Cruisecontrole, verwarmde handvatten en aanzienlijke, geïntegreerde zijkoffers behoren tot de standaarduitrusting.
Het stalen semi-dubbele wiegframe van de NT1100 beschikt over een relatief korte wielbasis en een scherpe stuurgeometrie. De ophanging vooraan is een 43 mm Showa cartridge-type geïnverteerde voorvork en achteraan een enkelvoudige achterschokbreker. De veervoorspanning achteraan is hydraulisch instelbaar. Dubbele remschijven vooraan, 310 mm diameter, werken met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen. De banden hebben maat 120/70-17 vooraan en 180/55-17 achteraan.
De tweecilindermotor, geërfd van de Africa Twin, zorgt voor krachtige prestaties. De in- en uitlaat van het motorblok werden afgesteld voor uiterst soepele acceleratie en een aangenaam geluid in lage toeren. Het verbruik lijdt niet onder deze optimale prestaties: met een gevulde benzinetank (20 liter) heb je tot 400 km bereik.
Het elektronicapakket bestaat uit drietraps tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control of HSTC), wheeliecontrole, complete LED-verlichting, automatisch uitschakelende richtingaanwijzers en noodstopsignalisatie. Optioneel opteer je voor Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT) met zes versnellingen.
2022 Honda NT1100: belangrijkste kenmerken
- Strak ontwerp zorgt voor uitstekende aerodynamische prestaties
- Hoogte en hoek windscherm op vijf manieren instelbaar
- Winddeflectoren boven- en onderaan
- Zijkoffers, verwarmde handvatten en cruisecontrole als standaarduitrusting
- 6,5 inch TFT-touchscreen met Apple CarPlay®, Android Auto® en Bluetooth-connectiviteit
- USB-poort, middenstandaard en ACC-poort als standaarduitrusting.
De 2022 Honda NT1100 zal te verkrijgen zijn in volgende kleurstellingen:
- Matte Iridium Gray Metallic
- Pearl Glare White
- Graphite Black
Chassis
- Stalen semi-dubbel wiegframe en aangeschroefd aluminium subframe zoals de CRF1100L
- Scherpe stuurgeometrie met hoogwaardige ophanging voor- en achteraan
- Showa upside down vorkpoten 43 mm en achterschokbreker met hydraulisch instelbare veervoorspanning
- Dubbele remschijf 310 mm diameter met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen
Motorblok
- 1084 cc parallel twin met enkele bovenliggende nokkenas en acht kleppen
- Piekvermogen en -koppel: 75 kW & 104 Nm
- In- en uitlaat afgesteld voor soepele, krachtige acceleratie en een aangenaam geluid bij laag toerental
Elektronica
- Drie standaard rijmodi om uit te kiezen plus twee instelbare USER-modi
- Drie niveaus tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control)
- Drie niveaus Wheelie Control
Via het bedieningselement aan de linkerstuurhelft kan de rijder de gewenste modus selecteren. Een indicatie op het display geeft aan wanneer het HSTC actief is.
URBAN is de standaard rijmodus en biedt een algemeen inzetbare instelling met gemiddelde vermogensafgifte en motorrem.
RAIN reduceert de vermogensafgifte en de motorrem voor meer zekerheid op natte of gladde ondergrond.
TOUR geeft het maximale motorvermogen af met een gemiddelde mate van motorrem, voor stevige acceleratie tijdens het rijden met bagage en/of een passagier.
USER 1 en 2 bieden de mogelijkheid om de parameters naar eigen voorkeur in te stellen. Eens ingesteld onthoudt de USER-setting automatisch de waarden zodat de rijder niet telkens alles opnieuw moet instellen wanneer de sleutel omgedraaid wordt.
Lezerstest Honda Africa Twin Adventure Experience
Dual Clutch Transmission (DCT)
- DCT biedt de keuze tussen automatisch (AT) of manueel (MT) schakelen
- S-mode met drie niveaus om sportief te schakelen in AT-modus
Honda verkocht in Europa al meer dan 200.000 motorfietsen uitgerust met DCT sinds het systeem in 2009 voor het eerst beschikbaar werd als optie op de VFR1200F. Dat deze technologie een gevestigde waarde is, blijkt ook uit de verkoopcijfers: van alle in 2020 verkochte Hondamodellen waar het een optie was, koos 53% van de gebruikers voor DCT. Het systeem schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan. De technologie gebruikt twee koppelingen: een om op te starten en voor 1e, 3e en 5e versnelling, de andere voor 2e, 4e en 6e versnelling, met de hoofdas voor elke koppeling verwerkt in de andere om het geheel compact te houden.
2022 Honda NT1100: accessoires
Honda stelt een aanbod accessoires ter beschikking die specifiek ontworpen zijn voor de NT1100. Bijvoorbeeld een quickshifter (met autoblipper) of aluminium panelen voor de bagage. Wie zijn NT1100 specifiek wil aanpassen kan opteren voor een van de volgende drie accessoirepakketten (elk item kan ook afzonderlijk aangekocht worden).
Urban pack
Topkoffer (50 liter) met binnenzak, comfortabele rugsteun, tanktas (4,5 liter)
Touring pack
Comfortzadels voor rijder/passagier, comfortabele voetsteunen voor de passagier en mistlichten.
Voyage pack
Topkoffer (50 liter) met binnenzak, comfortabele rugsteun, tanktas (4,5 liter), comfortzadels voor rijder/passagier, comfortabele voetsteunen voor de passagier en mistlichten.
Wil je nog meer informatie of voor een pre-order van de 2022 Honda NT1100 klik dan hier.