Herinner je je nog de Honda Monkey? De mini-Honda, geboren in het begin van de jaren ’60, keerde na vele versies in 2018 terug in de Europese schijnwerpers. Met zijn retrocharme, maar moderne inhoud wist-ie velen binnen een paar kilometer voor zich te winnen. Zo’n icoon mag niet in de vergetelheid raken, dus heeft Honda hem zo snel mogelijk aangepast aan de Euro-5 voorschriften.
MSX-blok
De update komt er dankzij een nieuw blok, dat al in het 2021 model van de MSX GROM is geïnstalleerd. Die is in feite al de moderne geestelijke erfgenaam van de Monkey zelf. Chassis en uitrusting bleven vrijwel ongewijzigd. De Monkey 2022 doet het met een eencilinder viertaktmotor met twee kleppen per cilinder; de 125 cc is goed voor 9,4 pk bij 6.750 tpm en 11 Nm bij 5.500 tpm.
Verfijningen
Dankzij verschillende updates aan de inlaat en de uitlaat, biedt het blok meer koppel over het hele toerenbereik. Veel van het goede komt voor rekening van de nieuwe katalysator. Die is compacter en efficiënter en is in staat om het blok binnen de parameters van Euro-5 te houden zonder afbreuk te doen aan de prestaties, die in feite nog briljanter geworden.
Uitstekend brandstofverbruik, volgens traditie: de opgegeven waarde voor de WMTC-cyclus bedraagt 66,7 km/l, dankzij alle verbeteringen aan het blok die gericht zijn op het verminderen van de interne wrijving.
De nieuwe Honda Monkey 125 YM2022 is verkrijgbaar in drie kleuren:
- Banana Yellow
- Pearl Nebula Red
- Pearl Glittering Blue