vrijdag 22 november 2024

2022 Honda CBR1000RR-R Fireblade, Fireblade SP en Fireblade SP 30th Anniversary

Honda’s EICMA-line-up wordt aangevoerd door de nieuwe CBR1000RR-R Fireblade, Fireblade SP en Fireblade SP 30th Anniversary.

Ter ere van de originele Fireblade en 30 jaar bijslijpen sinds de introductie van deze sportmotor in 1992, zal in 2022 een Limited Edition 30th Anniversary-versie van de Fireblade SP verkrijgbaar zijn. Zijn driekleurige lak is een verwijzing naar het origineel. Een moderne uitstraling van de 2022-streep lay-out wordt samengevoegd met de zogenaamde ‘brushstroke’-stijlelementen van de Fieblade uit 1992.

De Fireblade SP zal ook verkrijgbaar zijn in twee standaard lakkleuren, Grand Prix Red en Matte Pearl Morion Black, beide met gouden velgen. De standaard Fireblade krijgt een vernieuwde Grand Prix Red-lakkleur krijgt met een opvallend wit nummerbord op de kuip.

Nieuw: 2022 Yamaha MT-10 SP

De veranderingen zijn niet alleen merkbaar aan de buitenkant, maar omvatten ook technische wijzigingen aan de 160kW-vier-in-lijn-motor. Het tandwiel van de eindaandrijving is drie tanden groter geworden (43), waardoor de acceleratie in elke verhouding sneller verloopt. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is geoptimaliseerd voor een verfijnde tractiecontrole van de achterband – dit dankzij de inbreng van HRC-rijders – en het gasgevoel is nog verder verfijnd.

Een nieuw materiaal en een nieuwe oppervlakte-afwerking voor de Nissin-remzuigers van de voorste remklauwen verbeteren de remprestaties en de consistentie in raceomstandigheden. De Öhlins Smart Electronic Control (SE-C) en Brembo-uitrusting van de Fireblade SP blijven de vering en remmen bedienen, samen met een nieuwe – geoptimaliseerde – quick shifter.

Motorblok

  • Vier-in-lijn met korte slag geeft hoog vermogen bij hoge toerentallen: 160 kW @ 14.500 tpm en 112 Nm piekvermogen @ 12.500 tpm
  • Nieuw achtertandwiel met 43 tanden verbetert de aandrijving en acceleratie en geeft een ruimere versnellingskeuze
  • Hervormde inlaatpoorten verbeteren de luchtstroom, met inlaatkanalen en airbox derhalve aangepast
  • 4-2-1-uitlaatsysteem met dubbele middensectie en katalysator aangepast voor optimale stroming

Motorelektronica

  • Geüpdatete software van het Honda Selectable Torque Control (HSTC) voor een soepeler tractiebeheer, gesteund op feedback van HRC-rijders
  • Lichtere terugveerspanning van het Throttle By Wire voor een meer lineaire gasrespons
  • Quickshifter geüpdatet voor sneller, soepeler schakelen
  • Drie standaard rijmodi plus mogelijkheid om vermogen, motorrem en wheeliecontrole in te stellen.
  • Standaard launch controle (Start Mode)

Chassis

  • Aluminium frame en swingarm met stijfheidsbalans afgesteld voor nauwkeurige wegligging en gripgevoel.
  • Bosch zes-axiale Inertial Measurement Unit voor accurate berekening van dynamiek en nauwkeurige controle
  • Tweede generatie Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) met verfijnde parameters. Öhlins NPS voorvork met demping onder druk voor uitstekende schokabsorptie en gevoel
  • Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen van Brembo en instelbaar ABS voor SPORT of TRACK-modus
  • Showa’s drietraps instelbare Honda Elektronische Stuur Demper (HESD) wordt gecontroleerd door de IMU voor beheerste stabiliteit

Aerodynamisch pakket & uitrusting

  • Kuipwerk, windscherm en spatbord minimaliseren de voorzijde en verlagen turbulenties. Het lage benzinereservoir laat een compactere rijhouding toe.
  • Zoals op de RC213V MotoGP-machine verminderen winglets op de binnenkuip wheelies bij acceleratie en verbeteren ze de stabiliteit bij het remmen.
  • 5-duims TFT-kleurenscherm en bediening via de linkerstuurhelft voor een intuïtieve bediening van de rijsystemen.
  • Bediening via Smart Key voor praktische bruikbaarheid

Accessoires

Een collectie originele Honda-accessoires is beschikbaar voor de MY22 CBR1000RR-R Fireblade SP. Zowel individueel verkrijgbaar als in een pakket: ‘Carbon’, ‘Racing’ of ‘Long Distance’.

  • Carbon cover voor airbox
  • Carbon onderkuip
  • Carbon voorspatbord
  • Carbon achterspatbord
  • Afdekkap voor het passagierszadel in bijpassende kleur
  • Framesliders
  • Cover voor achtertandwiel
  • Hoger windscherm (getint of helder)
  • Tankpad
  • Alcantara zadel
  • HRC olievuldop
  • Wielstickers
  • USB-oplaadpoort
  • Tanktas 7 liter
  • 15 – 22 l uitbreidbare zadeltas
  • Motorcovers voor binnen en buiten

Prijzen en levering worden layer bekend gemaakt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen