Het mag duidelijk wezen: middenklasse allroads – al dan niet met een knipoog naar een ver Dakar-verleden – zijn hipper dan ze ooit zijn geweest. En na de Yamaha Ténéré 700, Aprilia Tuareg 660 en MV Agusta Lucky Explorer 9.5 is nu ook Ducati klaar om het doek van z’n langverwachte Ducati DesertX te trekken. Dat deden de Italianen zonet live, tijdens de zesde aflevering van hun Ducati World Première 2022-reeks, ‘Dream wilder’. Daar, beste dames en heren uit Bologna, waren wij al even mee bezig.
Ode aan de Cagiva Elefant
Het resultaat is een knap ogende, potige offroadmotor, met 21- en 18-duimswielen, een erg ruime grondspeling en – zoals ’t een Duc betaamt – ook een shitload aan elektronica. Een bella donna die meer dan één knipoog trekt naar de Cagiva Elefant Rally, de bolide die tijdens de jaren tachtig bij toenmalige Ducati-moederbedrijf Cagiva in Varese. Pedigree die kan tellen, want in 1990 en 1994 won Edi Orioli er twee keer Parijs-Dakar Rally mee.
2022 Ducati Panigale V4S: de eerste vragen na de test
Voor wie ’t nu hoort donderen in Keulen: van de Cagiva Elefant Rally erft deze DesertX z’n knappe (mat)witte lak met de diagonale rode en zwartgrijze streep op de flanken van de voorkuip. En ook de dubbele ronde koplamp die afgeboord wordt door led-DRL’s vormt een geweldig knappe ode aan ’t origineel. Op het niet-verstelbare rallywindscherm heeft ’t oplettende oog al een subtiel blokjespatroon gespot.
Al in 2019 stond de DesertX als prototype op de EICMA.
Sterker dan de (meeste) concurrentie
Om door de woestijn te ploegen rekent de DesertX op de meest recente versie van Ducati’s 937cc Testastretta-blok – inclusief de laatste verbeteringen aan de koppeling en versnellingsbak zoals op de Multistrada V2. Daardoor braakt de V2 er maar liefst 110 pk uit bij 9.500 tpm – wat meer is dan naaste concurrenten zoals de Honda Africa Twin, Yamaha Ténéré 700, KTM 890 Adventure én de Triumph Tiger 900 Rally. Enkel de MV Agusta zou met 123 pk beter doen. Op papier.
Maar uiteraard telt offroad vooral het koppel waarmee je door onmetelijke zandbak ploetert. Ook daar scoort de Duc bijzonder goed: de 90° V2 levert 92 Nm bij 6.500 tpm. Geen waarden waarmee je het hele speelveld van de Dakar Rally aan gort rijdt, maar ruim voldoende voor zowel weg- als echt offroadgebruik. Leuk voor A2-rijbewijshouders: er komt ook een 48pk/35kW-versie van de DesertX
Ten opzichte van de Multistrada V2 werden de eerste en tweede versnellingen korter gegeard voor meer technische passages, maar werd de zesde een stuk langer gemaakt om rustig te kunnen cruisen bij snelweggebruik. Ook aan de lange kant: de onderhoudsintervallen van 15.000 kilometer, terwijl de kleppen slechts om de 30.000 kilometer gesteld dienen – troeven die eveneens van de Multi V2 komen overgewaaid. Schakelen gebeurt via een standaard gemonteerde quickshifter met autoblipper, al is ook de hydraulisch bediende koppeling zacht te bedienen als er opnieuw technisch gereden moet worden.
Woestijnklaar
Opstappen zal niet voor iedereen evident zijn, want de zadelhoogte ligt op een royale 875mm. En zoals ’t een echte offroadmachine betaamt, zijn daar ook lange veerwegen en een ruime grondspeling aan gekoppeld: 230mm vooraan, 220mm achteraan en 250mm tussen carterplaat en de onverharde ondergrond. Al zijn er ook opties voor wie ’t graag hoger (optioneel rallyzadel) of lager (-20mm zadelhoogte en verlagingskit voor de vering) heeft. De KYB-ophanging is overigens volledig instelbaar, waarbij de monoshock achteraan het frame linkt met de alu swingarm. De veervoorspanning draai je bij middels een makkelijk bereikbaar stelwiel. Voor de remmerij gaat Ducati zoals gewoonlijk aankloppen bij Brembo: radiaal gemonteerde M50 Monoblocs werken samen met 320/265mm schijven en een axiale hoofdremcilinder voor een degelijke remkracht op de weg, maar een zachtere bite waar nodig tijdens ’t offroaden.
Ducati heeft de DesertX langdurig en uitgebreid offroad getest, waarbij enkele kritieke punten aangepast werden. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan de ergonomische driehoek – zowel voor zittend als rechtstaand rijden-, een versterking van het frame waar het blok bevestigd wordt, en een smalle overgang van het zadel naar de tank – opnieuw goed voor bewegingsvrijheid in en uit ’t zadel.
Alles opgeteld weegt de Ducati DesertX 223 kg (droog 202 kg), inclusief z’n lichtgewicht lithium-ion accu, alle vloeistoffen en een voor 90% gevulde 21-litertank. De voorzijde van de tank hangt erg laag om het zwaartepunt te optimaliseren. En voor de echte rally-adepten heeft Ducati ook nog een optionele 8-litertank die achterop past, met een eigen, ingebouwde benzinepomp. Over alles is er nagedacht. En hoewel de spaakwielen lijken op de exemplaren van de Multi V2, zijn de spaken op de DesertXdikker en wegen de wielen minder dan de 19/17″-combinatie van de Multistrada. Daarenboven kan je het passagierszadel en -steuntjes makkelijk verwijderen, en is er een plastic protector voorzien voor de koeling.
In de uitgebreide optielijst van Ducati staan onder meer beschermkappen voor de koplampen, diverse valbeugels en een middenbok – die het makkelijk maakt om de ketting te onderhouden of een achterwiel te vervangen.
2022 Triumph Tiger 1200: lichter en sterker
Noppentijd
Om de 21/19-duims tubeless-wielen liggen overigens Pirelli Scorpion STR, in een erg smalle 90mm-slof vooraan voor vlot stuurwerk in zand en op grind. Maar er zijn ook goedkeuringen voor het betere noppenwerk, zoals de Continental TKC 80 of Metzeler Karoo 3. Voor elk wat wils.
Maar ’t zou geen Ducati zijn als daar geen overvloed aan elektronica aan gekoppeld zou zijn. Zo krijgt de DesertX onder meer bochten-ABS met een offroadstand (enkel vooraan), maar het ABS kan ook volledig uitgeschakeld worden in de rijmodi Enduro en Rally. Dat zijn overigens maar twee van de in totaal zes rijmodi: Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro en Rally. Elke modus stuurt zowel de cruise-, tractie- en wheeliecontrole als het ABS aan, terwijl er ook vier vermogensstanden beschikbaar zijn, gaande van 75 tot de volle 110 pk. Dat alles wordt mooi in een verticaal opgesteld tft-schermpje geprojecteerd.
Beschikbaarheid
Als alles goed gaat, staat de DesertX in april of mei van 2022 bij de Ducati-dealers. Op de prijs is het voorlopig nog wachten – in afwachting daarvan beginnen wij alvast te sparen. Sorry tante Juliette, dit jaar worden ’t kousen onder de boom!