Wanneer BMW een elektrische scooter op de markt brengt die er dan ook nog eens zó uitziet, dan zijn wij van Motor.NL er als de kippen bij om dat tweewielig stukje design eens deftig aan de tand te voelen. In het op alle manieren gevarieerde Barcelona reden we op een rustige zaterdag door de binnenstad. In alle stilte, met de zon op onze bol en de handvatverwarming op standje maximum.
Motor.NL: Waar moeten we beginnen? De CE 04 ziet er zo … overweldigend uit.
Gijs Gilis: “Dat is hij ook, zowel visueel als de techniek die erin schuilt. Laat me beginnen met het design. Apart, futuristisch, over the top, gewaagd,… Het zijn maar enkele woorden die de CE 04 samenvatten. Smaak is persoonlijk, maar opvallen doe je er in ieder geval mee. Zeker al rijdend is het een elektrisch statement dat anderen heel benieuwd maakt. En da’s een goede zaak. Verschillende keren vroegen andere scooter-/motorrijders op wat voor machines we aan het rijden waren. Als ze dan het BMW-logo opmerkten, werden ze helemaal nieuwsgierig.”
Motor.NL: Nu heb je het nog niet over het design gehad…
Gijs: “Nee, juist! Ik dwaalde even af. Als je puur naar de voorkant kijkt, ziet de CE 04 er niet heel anders uit dan een normale scooter. Hij heeft hier en daar wat meer uitsteeksels en in het geval van de grijze kleurstelling een oranje windscherm, maar voor de rest is hij redelijk normaal vooraan. Maar dan heb je een plat, erg lang zadel waaronder een bagageruimte zit, met daar nog eens alle accu’s (8,9 kW) onder. Aan de achterkant wordt het helemaal te gek met een wiel met volle velg dat erg naar achteren is geplaatst en een monoshock die er open en bloot langs gemonteerd zit.”
Motor.NL: Is dat zadel een beetje comfortabel, want zo ziet het er niet uit?
Gijs: “Het is beter dan je verwacht, maar zeker niet supercomfortabel. Het probleem is niet zozeer de geringe dikte of het feit dat het zo smal is, maar het is eerder de kleine ruggensteun die nogal op je staartbeen duwt. Je kunt die ruggensteun in een positie dichterbij of verder af bestellen, of een zadel dat compleet plat is. Helaas konden we die laatste optie niet testen, maar het zou zomaar de beste keuze kunnen zijn. Een dikker én verwarmd zadel behoort ook tot de mogelijkheden.”
Test 2022 Ducati Multistrada V2 S
Motor.NL: Goed nieuws. Maar hoe rijdt ‘ie dan?
Gijs: “Op z’n elektrisch, dus heel stil, aangenaam en met een verbluffende trekkracht. Het grote verschil met een normale scooter zit ‘m in twee dingen. Ten eerste is er de stabiliteit. Die is enorm dankzij de grote wielbasis en het laag zittende gewicht van de accu’s. De BMW wordt er niet kwiek of vinnig van, wat in de stad tussen druk verkeer minder handig is. Ten tweede is er het sublieme veercomfort. Dat is altijd moeilijk op een scooter, omwille van basic vering en kleine wielen. De CE 04 gebruikt én grote wielen, én een goede vering, én heeft dan ook nog eens die grote wielbasis. Niks te klagen dus, dat mag duidelijk zijn.”
Motor.NL: Heb je nog wat interessante cijfers voor ons?
Gijs: “Absoluut. De motor levert 42 pk en is gebaseerd op de elektro-unit uit onder andere de BMW 2-reeks. Verder gebruikt BMW Motorrad technologie van de gloednieuwe BMW iX. Laden aan een stopcontact van 2,3 kW/u duurt 4u 20 min. Met de optionele quickcharger van 6,9 kW/u ben je tot 80 procent geladen in 1u. Zijn topsnelheid is 120 km/u, dus hij kan makkelijk op de autosnelweg. Verder heeft de BMW drie rijmodi (Eco, Rain, Road) en één optionele modus Dynamic. Het verschil zit hem in de trekkracht en de regeneratie. Die is in bijvoorbeeld Dynamic zo krachtig dat je nauwelijks moet remmen. De 04 in CE-04 staat trouwens voor ‘vergelijkbaar met een 400cc-scooter’. Afsluiten met de prijzen? Doen we! 12.250 euro in België, 12.650 euro in Nederland. Verder nog iets?
Motor.NL: Nee, dat volstaat voorlopig. Je zit al stevig over de vier minuten, dus bewaar de rest maar voor de ‘eerste test’. Gracias en bis bald!