De Aprilia RSV4 kreeg in 2021 een make-over met wat het onderscheidende kenmerk van de motorfietsen uit Noale is geworden: een koplamp die bestaat uit drie lichtclusters. Maar de evolutie van een van de langstlopende sportmotoren kreeg vooral z’n beslag op ergonomie en elektronica. Voor 2022 viel er dan ook niets te verwachten van een motorfiets waaraan in 2021 al zoveel was veranderd, ook al bleef hij trouw aan zijn ontwerp. Toch is er iets nieuws, zij het alleen qua uiterlijk.
De 6 vergelijkingstests waar we in 2022 het meest naar uitkijken
Ultra Donker
Aprilia heeft een video gepubliceerd waarin een nieuwe kleurstelling van de superbike wordt getoond: op de matzwarte basis van het bodywork springen gouden details in het oog, zoals het Aprilia-logo op de tank, het profiel van de acherzijde de winglets en het paar bijpassende wielen en het RSV4 Factory-logo op de zijkuip die het elegante uiterlijk geen geweld aandoen. Rood contrasteert met het goud in de graphics.
De motorfiets
Er verandert inhoudelijk niets: de RSV4 2022 kan blijven rekenen op zijn 1077cc-viercilinder V-motor die 217 pk levert bij 13.000 tpm en 125 Nm koppel bij 10.500 tpm, bijgestaan door het elektronische APRC-platform dat is vernieuwd met de introductie van een meervoudig instelbare motorrem en de Marelli 11MP-regeleenheid met 6-assig IMU. De Ohlins-vering en zes rijmodi blijven behouden.
De prijs en beschikbaarheid
Aprilia heeft nog niet aangekondigd of de nieuwe kleurstelling de Factory-versie zal vervangen of aanvult en we hebben geen informatie over de prijs van de RSV4 2022 Ultra Dark