De volgende stap in Yamaha’s 2021 nieuwe modeloffensief is een geheel nieuwe MT-09 SP, een high-spec versie van MT-09. De 2021 Yamaha MT-09 SP: naked vol fijne spullen.
Voordat we het nieuwe spul gaan, kijken we eerst maar eens wat er aan de Yamaha is veranderd. Voor 2021 krijgt de Yamaha MT-09 een langere slagversie van de CP3 triple van 889cc. Dat brengt een kleine vermogens- en koppelwinst met zich mee, maar nog belangrijker is dat het koppel 1.500 tpm eerder vrij komt.
Het blok zit in een nieuw frame en subframe, waarop 3,8 kg is bespaard. Nieuwe wielen en achterbrug zorgen voor een totaal nieuwe look. De elektronica is ook verder gegaan met een autoblipper en de zes-assige IMU van de R1, die alle hi-tech meebrengt die je zou verwachten. Er is ook een nieuw full-colour tft-dashboard, waarmee de MT vastberaden het nieuwe seizoen instapt.
2021 Yamaha MT-09: meer vermogen, meer koppel (video)
Maar dit is de SP-versie, die afwijkt van de gewone MT. Om te beginnen gaat de ophanging nog een stapje verder met 41mm USD Kayaba vorken, die een diamantachtige coating hebben voor een soepele beweging. Ze zijn volledig instelbaar op voorspanning, rebound en compressie (met aparte verstellers voor hoge en lage snelheid).
Aan de achterzijde is een Öhlins schokdemper gemonteerd, ook volledig instelbaar, maar op afstand te verstellen voor de voorspanning. Da’s wel zo makkelijk.
De andere grote toevoeging is de komst van de elektronische cruise control, zoals die ook op de Niken en Tracer 900-modellen wordt gebruikt. De SP ziet er op de foto’s geweldig uit. Veel mooie afwerkingen, waaronder het dubbel gestikte zadel, een geborstelde aluminium swingarm en her en der zwart geanodiseerde onderdelen. De gebruikte lak is geïnspireerd op R1M.
2021 Yamaha MT-09 SP specs:
- Volledig verstelbare vorken
- Öhlins achterschokbreker
- Cruisecontrole
- R1M-lak