Tijdens de zinvolle perspresentatie klinkt meermaals ‘BMW F750GS’. Triumph windt er geen doekjes om: BMW is echt aan de beurt. De Engelsen hebben alle recht van spreken. Op papier hebben ze een geduchte motor op de wielen gezet. De 2021 Triumph Tiger 850 Sport is alles wat de Tiger 900 zo goed maakt, maar dan net wat goedkoper en simpeler. Net als de F850GS en F750GS… Maar wat de Tiger 850 Sport wel heeft en de duurdere Tiger 900 GTen Rally niet, is DRL. Dat is dagrijverlichting dat overdag over grotere afstanden meer zicht geeft.
Daarin is Triumph ook duidelijk: de Tiger 850 Sport is een motor voor motorrijders, die niet zoveel geven om cijfers en spullen, maar die gewoon een gemakkelijke en hanteerbare motor willen rijden. Dus is het blok iets anders geconfigureerd; het vermogen is 85 pk bij 8.500 tpm en het koppel 82 Nm bij 6.500 tpm.
2021 Triumph Trident: nieuwe naked-aanwas
Denk nou niet dat de Tiger 850 Sport daarom een uitgeklede 900 is. Dat is niet zo. Het chassis is identiek aan de 900’s, dus gewoon Brembo Stylema-remmen, verstelbare zithoogte en rondom led-verlichting. De Tiger 850 Sport rijdt net zo goed en is nog behoorlijk avontuurlijk ook. Niet zoveel als de 900 GT en Rally, want de Michelin Anakees rijden liever over asfalt. Maar goed onderhouden ‘dirt roads’ lusten ze best.
In plaats van verwarrend veel rijinstellingen heeft de 2021 Triumph Tiger 850 Sport er twee: Rain en Road. Dat is makkelijk en simpel zat. En de traction control schakel je uit op het 5-inch tft-display (geen smartphone connectivity). Ook is er voor de Tiger 850 Sport een reeks accessoires beschikbaar; van valbeugel en middenbok tot volledige toer- en adventure-bagagesystemen aan toe.
De 2021 Triumph Tiger 850 Sport is verkrijgbaar in twee kleurencombinaties: Graphite/Diablo Red of Caspian Blue. In Nederland kost deze Triumph € 12.950,-, in België € 11.550,-. De Tiger 850 Sport is ook in een A2-uitvoering beschikbaar.