Een interview tussen een PR-opperhoofd en het technische meesterbrein van de fabrikant, riekt natuurlijk naar een ‘Wij van WC-eend…’-tje. Desondanks maakt de nieuwe Triumph Speed Triple RS nieuwsgierig en is dat meesterbrein in geval Stuart Wood. En als die man praat, luister je toch.
Zo zou Wood – de man met de Bril, rechts dus – zomaar de indruk kunnen wekken zijn technische PR-praatje wel heel erg goed in zijn hoofd geprent te hebben. Niets is minder waar. Stuart Wood weet het gewoon. Niet gek ook. Na CEO John Bloor heeft hij waarschijnlijk de langste carrière binnen de Hinckley-Triumph-gelederen. In 1987 begon de Engelsman bij Triumph als hoofdingenieur. Saillant detail: dat is dus vier jaar voor de eerste nieuwe Triumphs überhaupt uitkwamen.
Als je Wood hoort praten over ‘Speed Triples’ have always been about response, torque; that quick overtake…’, dan praat ‘ie dus niet de Triumph PR-man van weleer na. Nee, hij stelde mede het plan op voor de eerste Triumph Speed Triple in 1994. Het was zijn kindje toen en dat is de nieuwe nu nog.
Alles over de 2021 Triumph Speed Triple 1200RS
Je kunt dan ook wel stellen dat de man er al even bij is. Maar meer nog is hij er gewoon áltijd bij. Er gaat geen persintroductie voorbij zonder Wood, die zich steevast even begeeft onder de motorjournalisten. Driftig op zoek naar feedback en immer bereid vragen te beantwoorden. Met name waarom-vragen is hij immuun voor. Elke beslissing omtrent het ontwerp is gewogen – alles is een keuze. En altijd vakkundig technisch onderbouwd, uiteraard.
Bovenal is Stuart Wood een enorm eerlijk motorontwerper. Er zit een verschil tussen helemaal nieuw in de echte wereld en helemaal nieuw in de PR-wereld. Als je hem ietwat cynisch vraagt hoe veel er nou écht nieuw is, denkt ‘ie even na, om vervolgens over boutjes en kabelschoentjes te beginnen die behouden zijn gebleven. Nog net niet inclusief onderdeelnummers…
Het was zijn kindje toen en dat is de nieuwe nu nog
Laat je dus vooral even bijpraten over de nieuwe Triumph Speed Triple 1200RS. En mocht je inmiddels wat sympathie voor de man opgebouwd hebben, zet de video dan vooral af voor hij ietwat gênant de motor start en heel knullig staat te gassen.
Als je de nieuwe Speed Triple RS toch wilt horen, klik vooral hier even.