De nieuwe, kleine cruiser Royal Enfield Meteor 350 wordt aangedreven door een luchtgekoelde eencilinder van 349cc. De 2021 Royal Enfield Meteor 350 mengt klassieke stijl, maar moderne technologie. De motor is voorzien van instrumenten met geïntegreerde navigatie en een led-koplamp.
De afgelopen maanden werd de Royal Enfield Meteor 350 in India afgeknepen tot en met tijdens intensieve wegproeven. Nu acht Royal Enfield de tijd rijp het doek officieel van de nieuwe motor te trekken. Onder de naam Meteor werd in het midden van de vorige eeuw ook al eens een Royal Enfield op de markt is gebracht. In de jaren vijftig had Royal Enfield UK de Meteor en de Super Meteor in het assortiment. Beide werden aangedreven door een 692cc parallel-twin.
Dubbele wiegframe voor de Royal Enfield Meteor 350
Het 2020-model is gebouwd op het nieuwe J1D-platform, dat uit een dubbel wiegframe, schijfremmen met 2-kanaals ABS, telescoop vork en dubbele achterschokdempers bestaat. De motor is een luchtgekoelde eencilinder van 349cc met elektronische injectie. Het blok is in staat om 20,5 pk maximaal vermogen te leveren bij 6.100 tpm, met een piekkoppel van 27 Nm bij 4.000 tpm. De versnellingsbak heeft vijf versnellingen, er zit een 15-liter tank pp en het zadel bevindt zich 765 mm boven de grond.
Het dubbele wiegframe van de Meteor 350 is gecombineerd met vorkpoten met een diameter van 41mm. De veerweg bedraagt 130 mm. De twee achterste schokdempers zijn in zes standen verstelbaar. De velgen met 19″ en 17″ en zijn voorzien van een 100/90-19 voorband en 140/70-17 achterband. De Meteor wordt voor afgeremd door een 300mm remschijf in combinatie met een tweezuigerremklauw. Achter is 270mm schijf gemonteerd met een eenzuigerremklauw. Wat de Meteor 350 gaat kosten wordt later bekendgemaakt.