QJ Motor, het zusterbedrijf van Benelli, is nog maar een paar maanden oud, maar dankzij de ervaring en het erfgoed van Benelli heeft het een compleet assortiment motoren uit de mouw geschud.
Het tegenovergestelde van wat sommigen vreesden is gebeurd: het Chinese bedrijf heeft een aantal Benelli-modellen van een nieuw merk voorzien en ze aantrekkelijk gemaakt voor de Chinese markt.
Allemaal tegelijk
Na alle geruchten over allerlei mogelijke modellen van QJ Motor, gevoed door spionagefoto’s en patenten, gaf de CIMA (China International Motorcycle Trade Expo) het definitieve antwoord.
Zoals te zien is vinden de nieuwe Chinese motoren hun oorsprong in het historische merk uit Pesaro. Afgezien van een gloednieuw model is het in feite een rebrandingoperatie, met de nodige technische en uiterlijke aanpassingen om de QJ Motor-modellen aantrekkelijker te maken voor de Chinese markt.
En zo heeft QJ Motor in korte tijd een heel gamma ter beschikking dat gaat van naked tot cruiser, van adventure tot classic. Een gamma ook dat een groot deel van de markt dekt.
De middenklasse supersport
De SRG 600 is gebaseerd op het blok en het chassis van de krachtige naked Benelli TNT600i, die 80 pk levert bij 11.000 tpm en 54 Nm koppel bij 8.000 tpm. Niet echt opwindende cijfers, als je de oorsprong van het model erbij denkt, maar genoeg voor de Chinese markt en om een top van 190 km/u te halen. De uitrusting bestaat uit LED-lampen, quick shifter (alleen opschakelen) en een slipperkoppeling. Alle elektronica van de QJ SRG 600 wordt aangestuurd door de besturingseenheid van Bosch, het remsysteem is van Brembo, terwijl de vering van KYB komt. De nodige info en controle van de SRG 600 verschijnt op het 5-inch TFT-display, met een scherm dat je naar wens kunt aanpassen. Uit de SRG 600 wil de Qianjiang Groep een Benelli-supersport ontwikkelen. Die wordt dan de 600RR genoemd.
De adventure motoren
De nagelnieuwe QJ Motor heeft ook twee avonturenmotoren uitgebroed. De SRT 750 is de motor met de meeste inhoud die de Chinese fabrikant op de prijslijst heeft staan. In dit geval is er sprake van een omgekeerde rebranding ten opzichte van de andere motoren. Het is nu zeker dat uit deze motor ook de Benelli TRK 800 voortkomt. De motor heeft dezelfde 754cc parallel-twin als de Benelli 752S en Leoncino 800. Er zijn twee versies: een straatuitvoering met 17″ lichtmetalen wielen (120/70 voor en 180/55 achter) en een meer off-road grrichte versie met 19″ spaakwielen voor (110/80) en 17″ achter (150/70). De SRT 750 is ook voorzien van LED-koplampen, een keyless go-contact en een 7-inch TFT-dashboard.
De QJ SRT 500 is de kleinere, uitgerust met het Benelli TRK 502-blok. Verder LED-lichtclusters, Brembo-remmen, remsysteem met Bosch ABS, magnesium swingarm en 5″ TFT-display dat ook een USB-aansluiting en verlichte bedieningselementen bevat. Het blok is ongewijzigd en levert 48 pk en 45 Nm. De QJ SRT 500 weegt 225 kg, inclusief de 19,5 liter brandstoftank.
De cruiser
Op de CIMA ook een preview van de QJ SRV 500, een cruiser die is afgeleid van de Benelli 502C. Alleen wel met een ovale koplamp, zodat-ie er wat sportiever uitziet. Het blok is de huidige 500 cc tweecilinder van Benelli en levert 48 pk bij 8.500 tpm en 47 Nm bij 5.500 tpm. Het wordt gedragen door een chassis van stalen buizen. De vering is eenvoudig, het gewicht bedraagt 198 kg.
Een naked voor iedereen
Als we een niveau lager gaan, komen we uit op de SRK 350, de evolutie van de Benelli 302S.
Zoals de naam al aangeeft, gaat de inhoud van 300 cc naar 353 cc, waardoor het vermogen tot 36 pk bij 9000 tpm en het koppel tot 31 Nm bij 7.000 tpm wordt gebracht. Het pakket wordt gecompleteerd door Bosch ABS, volledige LED-verlichting, een TFT-dashboard en bedieningselementen met achtergrondverlichting, en een modernere en agressievere stijl dan zijn Pesaro-equivalent. De QJ SRK 350 weegt slechts 176 kg en dankzij het lage zwaartepunt, met een zithoogte van 800 mm, is hij zelfs voor Chinese motorrijders gemakkelijk te manoeuvreren.
De modern-classic
De QJ Motor-serie eindigt met een gloednieuwe retro, de Turismo Sport 250, die ook als basis moet dienen voor een nieuwe retro. Dit is een oliegekoelde retro-twin met niet zo opwindende prestaties, maar voldoende voor de Chinese markt: 17 pk De Turismo Sport 250 heeft een monochroom rond LCD-dashboard met een retrolook rond LCD-display, ABS-schijfremmen en een scrambler-stijl silhouet met een 18-inch voor en 15-inch achter.