Het is januari 2021 en de stroom aan nieuwe en vernieuwde modellen is nog niet opgedroogd. Honda laat weten dat het ’s werelds beroemdste toermotor verder heeft verfijnd. Laten we er maar eens gaan zitten voor de 2021 Honda Goldwing.
Omdat de ‘Wing’ in de loop van de tijd is geëvolueerd, richt Honda zich vooral op de details die toerrijders op de lange afstand nog meer comfort bieden. Lukt dat? Nou, dat is aan de berijders, die kunnen het je meteen vertellen. Wel kunnen we je vertellen dat het Tour-model voor 2021 een topkoffer krijgt met een capaciteit van 61 liter. Honda zegt dat dat 11 hele liters groter is dan het uitgaande model. Nu passen er met gemak twee volwaardige helmen in.
Ondersteunend zadel
De andere aanpassingen voor je toerbehoefte in 2021 zijn grotendeels gericht op lichamelijk comfort terwijl je ‘on the road’ bent. De nieuwe rugleuning voor de duopassagier is opnieuw ontworpen en heeft een meer ontspannen hoek gekregen. Ook is het dikker, zit er meer meer ondersteunend schuim onder de bekleding. Het zadel van de 2021 Honda Goldwing krijgt wat Honda noemt een ‘suede-achtige bekleding’ met contrasterende biezen. Het ziet er mooi uit.
Gerucht: Een nieuw Honda V4 motorblok in 2023?
Het audiosysteem krijgt verbeterde 45-watt luidsprekers en een geoptimaliseerde automatische volume-aanpassing niveau, standaard XM radio-antenne, en zowel Android Auto en Apple CarPlay-integratie.
De beschikbare 2021 kleuren zijn als volgt:
- 2021 Honda Gold Wing Tour Air Bag DCT: Candy Ardent Red
- 2021 Honda Gold Wing Tour DCT en Gold Wing Tour: Candy Ardent Rood of Metallic Zwart
- 2021 Honda Gold Wing DCT en Gold Wing: Deep Pearl Gray
Technische specificaties 2021 Honda Goldwing
MOTOR | |
Type | Vloeistofgekoelde 4-takt 24-kleps SOHC zescilinder boxermotor |
Cilinderinhoud | 1,833cc |
Aantal kleppen per cilinder | 4 |
Boring x slag | 73mm x 73mm |
Compressieverhouding | 10.5:1 |
Max. Vermogen | 93kW (125 pk)/5500tpm |
Max. Koppel | 170Nm/4500tpm |
Carterinhoud | 4,4 liter (MT) / 5,6 liter (DCT) |
CO2 uitstoot | 127 g/km |
BRANDSTOFSYSTEEM | |
CarburatiE | PGM-FI elektronische brandstofinjectie |
Diameter gasklep | 50mm |
Luchtfilter | cartridge papierfilter, kleverig |
Brandstoftankinhoud | 21.1 liter |
Brandstofverbruik | 5.5 liter/100km (1 op 17,8 km) |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Starter | Geïntegreerd Starter Generator systeem |
Batterijcapaciteit | 12V/20AH |
ACG Power Generation Capacity | 12V/120A |
AANDRIJVING | |
Koppeling | (MT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met spiraalveren, assist slipper nok. (DCT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met oliedruk |
Transmission Type | Manuele 6 versnellingsbak (inclusief overdrive. Plus elektrische achteruit) DCT 7-versnellingsbak vooruit en achteruit |
Primaire overbrenging | 1.795 (79/44) |
Overbrengingsverhoudingen | (DCT) 1e: 2.167 2e: 1.696 3e: 1.304 4e: 1.038 5e: 0.821 6e: 0.667 7e: 0.522 achteruit: 1.190 (MT) 1e: 2.200 2e: 1.417 3e: 1.036 4e: 0.821 5e: 0.667 6e: 0.522 |
Eindoverbrenging | Motor 0.972 Achterwiel 2.615 |
Aandrijving | Gesloten cardan |
FRAME | |
Type | Aluminum Aluminium, dubbele buis |
CHASSIS | |
Dimensions (L´B´H) | L: 2,475mm B: 925mm (DCT)/905mm (MT) H: 1,340mm |
Wielbasis | 1695mm |
Balhoofdshoek | 30.5° |
Naloop | 109mm |
Draaicirkel | 3.4m |
Zadelhoogte | 745mm |
Grondspeling | 130mm |
Rijklaar gewicht | MT 366kg / DCT 367kg |
OPHANGING | |
Type Front | Dubbele Wishbone |
Type Rear | Pro Link |
WIELEN | |
Type Voor | 130/70R 18 |
Type Achter | 200/55R 16 |
Velgmaat Voor | 18 x MT3.5 |
Velgmaat Achter | 16 x MT6.0 |
REMMEN | |
Systeem Type | Elektronisch gestuurd gecombineerd ABS-systeem |
Type Voor | 320mm x 4,5mm dubbele hydraulische schijf met 6-zuiger remklauw, zwevende rotoren en gesinterde metalen remblokken |
Type Achter | 316mm x 11mm geventileerde schijf met 3-zuiger remklauw en gesinterde metalen remblokken |