Voor 2021 presenteert Ducati de Streetfighter V4 S in een nieuw Dark Stealth kleurstelling, die zich aansluit bij het sportieve Ducati Red. Bovendien voldoen alle modellen in het Ducati Streetfighter V4 gamma aan de Euro 5-emissienorm.
De Streetfighter V4 is het resultaat van de “Fight Formula”: de Panigale V4 ontdaan van de kuipen, met een hoog en breed stuur, 178 kg op de weegschaal, aangedreven door 1100 cc Desmosedici Stradale die 208 pk levert en in de hand gehouden wordt door biplane winglets en een compleet elektronisch pakket. De moderne en technologische Ducati naked bike heeft onmiddellijk veel succes gehad bij motorrijders over de hele wereld, wat ook wordt bevestigd door de positieve feedback van de internationale media.
Dark Stealth is een matzwarte kleur die de perfecte kleurkeuze vertegenwoordigt om de assertieve kant van de ultra naked Ducati te laten zien.
Ducati Streetfighter V4S 2020 – Eerste test
Met de komst van 2021 voldoen alle motorfietsen uit het Ducati Streetfighter V4 gamma aan de Euro 5 emissienorm, waarbij de maximale vermogens- en koppelwaarden onveranderd blijven, maar bij verschillende motorbloktoerentallen in een andere positie worden gebracht. De Streetfighter V4 Euro 5 heeft een vermogen van 208 pk (153 kW) bij 13.000 tpm (250 tpm hoger dan de EURO 4 versie) en een koppel van 12,5 Kgm (123 Nm) bij 9.500 tpm (2000 tpm lager dan de EURO 4 versie). Deze waarden, verkregen dankzij een nieuwe kalibratie en de nieuwe uitlaat, maken de motor nog leuker op bochtige wegen.
Om te voldoen aan de nieuwe Europese norm voor uitstoot emissies zijn er diverse wijzigingen aangebracht aan de uitlaatlijn van de Desmosedici Stradale en aan de kalibratie van het motorblok.
De geluiddemper, onveranderd vanuit esthetisch oogpunt, maakt gebruik van grotere katalysatoren (+10 mm langer) en met een nieuwe technologie van impregnatie van edele metalen, essentieel voor het maximaliseren van het vermogen om vervuilende gassen om te zetten. De lengtes en afmetingen van de uitlaatgassen van de achterste cilinderbank zijn geoptimaliseerd om de ontstekingstijd van de katalysator te minimaliseren, terwijl de prestaties van het motorblok onveranderd blijven.
Videotest: Nick Enghardt test de Ducati Streetfighter V4S 2020https://youtu.be/–BWLUifWOU
In vergelijking met de Euro 4 modellen zijn de spruitstukken van de achterbank van de Streetfighter V4 Dark Stealth met 100 mm ingekort en in diameter teruggebracht van 42 mm naar 38 mm. Het nieuwe onderdeel maakte de introductie van een compacter hitteschild achteraan mogelijk, dat in de carrosserie van de motorfiets is geïntegreerd. Altijd met het doel om de uitstoot te beperken is de introductie van 4 lambdasondes, één voor elke cilinder, die een meer verfijnde controle van de hoeveelheid ingespoten brandstof mogelijk maken.
Alle Streetfighter V4-modellen in de 2021-reeks zijn uitgerust met nieuwe voorrem- en koppelingspompen, beide zelfontluchtend en afgeleid van de pompen die voor het eerst op de Superleggera V4 werden gebruikt. De behuizing van de nieuwe pompen is ontworpen met een configuratie die een ‘natuurlijke’ ontluchting mogelijk maakt, waardoor de noodzaak om in te grijpen op het systeem in het geval er lucht in het circuit aanwezig is, wordt geëlimineerd.
De Ducati Streetfighter V4S Dark Stealth is vanaf eind november verkrijgbaar bij de officiële Ducati dealers voor 23.390 Euro in België en 27.290 Euro in Nederland.