Het Italiaanse Energica komt met nog een nieuw model dat in 2020 aan de line-up wordt toegevoegd. De Ribelle, wat Italiaanse is voor ‘rebels’, is een streetfighter op de Eva-basis. Maar groter nieuws is wel het geheel nieuwe accupakket.
Allereerst dus die 2020 Energica Eva Ribelle. Zet je foto’s van de EsseEsse9, Eva en de Ribelle op een rij dan zie je in één oogopslag dat de Ribelle nagenoeg dezelfde motorfiets is. Die Ribelle is de iets sportievere van de drie en onderscheidt zich door wat een sportievere zit. De vorm van het zadel zorgt ervoor dat je wat meer naar het stuur toe leunt.
Dat stuur lijkt overigens ook iets lager gemonteerd te zijn dan op de twee andere ‘nakeds’. Verder is het een kwestie van kapjes en kleurtjes. Uniek voor de 2020 Energica Eva Ribelle is het kleine flyscreen op de koplampunit. De Ribelle wordt geleverd in matgrijs of rood.
Nieuwe generatie accu
Groter nieuws is dat Energica een geheel nieuw accupakket heeft ontwikkeld. Dit is een lithium-polymeer samenstelling die een capaciteit heeft van 21,5 kWh. Dat is een flinke stap van de oude accu’s die een capaciteit van 13,4 kWh hebben. Energica stelt dat de motoren die met die accu zijn uitgerust 5% minder wegen en de actieradius met 60% groter wordt. De motoren die de nieuwe accu krijgen zijn de Ego, Eva Ribelle en Eva EsseEsse9. Het vermogen daarvan ligt rond de 107kW, of 145 pk en 215 Nm koppel.
Volgens de metingen van Energica zou de actieradius dan als volgt zijn:
Stadsverkeer – 400 km
Snelweg – 180 km
Gemixt gebruik – 230 km
App en mogelijke een scooter
Nieuw is ook de Energica Connected Ride applicatie voor je smartphone. Daarmee kun je overal waar je gaat zien wat de stand van zaken is met je Energica. Hoeveel kilometer kun je nog rijden met je acculading en dergelijke actuele informatie. Interessanter is het misschien wel dat je kan zien hoeveel euro, liters benzine en Co2 je bespaart hebt met het gebruik van je Energica.
Verder zie je op een kaartje waar je geparkeerd hebt en kun je met je telefoon zelfs de claxon bedienen om te horen waar je motor staat. Daarbij zie je ook hoe lang het nog duurt tot je accu weer ‘vol’ is als hij aan een laadpaal staat en zie je tevens waar er in je buurt laadpalen staan. Enorm veel handige informatie om het gebruik te vergemakkelijken.
Naast dit nieuws heeft Energica kenbaar gemaakt dat het een samenwerkingsverband met het eveneens Italiaanse Dell’Orto aangaat. Samen zullen de bedrijven een elektrische aandrijflijn gaan ontwikkelen en produceren. De illustratie die in de presentatie gebruikt wordt is die van een scooter. Of we dus ook een scooter of maxiscooter uit Modena kunnen verwachten?
Foto’s: Energica