Het belangrijkste slachtoffer van de nieuwe Euro4-norm leek de Kawasaki ZX-6R te worden. Maar Kawasaki heeft z’n zaakjes voor elkaar: de 2019 Kawasaki ZX-6R kan weer jaren mee. Met een nieuw smoelwerk.
Om je uit de droom te helpen: wat vermogen betreft is de Kawasaki ZX-6R niets opgeschoten. De 636cc krachtbron perst er nog steeds 136 pk uit en ook het koppel is ongemoeid gelaten. Maar de 2019 Kawasaki ZX-6R is wel voorzien van meer elektronische lekkernijen, zoals een drievoudige traction control. Ook de quickshifter voor op- en terugschakelen is standaard. Daarbij kun je kiezen uit twee rijinstellingen, door Kawasaki heel simpel Full Power en Low Power genoemd. Het blok is zo geconfigureerd dat het in lagere toeren krachtiger – lees: soepeler – loopt. Om z’n vermogen goed kwijt te kunnen is voor de hoogste, zesde versnelling een kleinere versnellingsbakverhouding gekozen. Om de snelheid onder controle te houden, heb je de beschikking over Kawasaki Intelligent Brake System (KIBS).
Kawasaki ZX-6R aandachtstrekkertjes
Assist en slipper clutch is als vanouds aanwezig, evenals de volledig instelbare voorvork van het type Seperate Function Fork-Big Piston. Aandachtstrekkertje en nieuw zijn de banden. De 2019 Kawasaki ZX-6R is geschoeid met Bridgestone Battlax Hypersports S22. Echte plakkertjes dus. De radiaal gemonteerde monoblock klauwen voor en de 310mm remschijf kennen we, net als de 210mm versie achter. Wel nieuw is het LCD-display, waarop je kunt aflezen hoeveel benzine er nog in de tank zit en hoe ver je er nog mee kunt rijden. Altijd handig wanneer je een pitstop zoekt. Ook handig is dat je de schakelintervallen zelf kunt instellen en zichtbaar laten maken op het display.
Maar goed, dat zijn allemaal zaken in en aan de motor die je niet zo snel zullen opvallen. Anders is dat met het bodywork. Die is nieuw en volgt nu meer de scherpe Ninja stijl. In de iets gewijzigde kuip vind je nu een twin LED-koplamp. Het achterlicht is ook van het type LED en heeft wel iets van het exemplaar dat ook in de nieuwe ZX-10R zit.
Kawasaki ZX-6R ergonomie
Ergonomisch steekt de Kawasaki ZX-6R ook iets anders in elkaar. Het zadel is bijvoorbeeld korter, zodat je meer met je stuitje tegen de achterkant van het zadel zit. Kawasaki zegt dat je zo meer feedback hebt met het rijwielgedeelte. Het gebied tussen tank en zadel is slanker, zodat ook ‘kortbenigen’ beter met de voeten op de grond kunnen staan. Om het koppelen met de hand moeiteloos te laten verlopen kun je je koppelingshendel in 5 verschillende standen instellen.
Voor je van kleur verschiet tijdens het lezen van al dit moois: Kawasaki biedt voor de 2019 ZX-6R de keuze uit twee kleuren: Lime Green en Metallic Spark Black.
De Kawasaki 2019 ZX-6R staat vanaf december bij de Kawasaki dealer in de showroom en is op 1 en 2 december ook te zien op de Kawasaki News Show in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Meer info over de nieuwsshow en de 2019 Kawasaki ZX-6R staat op de Kawasaki-website