De nieuwe Aprilia RSV4 1100 Factory is een geweldige circuitmotor met extra 79cc om de Ducati Panigale V4 in de wielen te rijden
Ducati’s nieuwe Panigale V4 is een geweldige motor dankzij z’n handling, remprestaties en styling. De 214 pk sterke Ducati trekt als een lier, onder controle gehouden door uitstekende elektronische rijhulpmiddelen.
Maar er is een addertje onder het gras: De Panigale V4 heeft een 1.103cc blok. Dat capaciteitsvoordeel van 10 procent geeft ook een powerboost van 10 procent extra. Kawasaki deed het eerder op dezelfde manier met de ZX-636R.
De firma uit Noale heeft natuurlijk het voordeel dat ze al een 1100cc-motor klaar hebben staan: het 1.078 cc-blok van de Tuono 1100. Het heeft dezelfde basis 65 graden V4 lay-out als het RSV4 1000 blok, alleen met een boring van 81 mm en dezelfde slag van 52,3 mm. Aprilia zegt dat het blok goed is voor 217 pk. Een gigantische waarde, zelfs nog hoger dan de Panigale V4.
De prestaties worden in toom gehouden door het fraaie Aprilia elektronische hulpmiddelenpakket, inclusief wheelie, start- en tractie controle. Al dat moois is toegankelijk via het kleuren TFT-dashboard en de bruikbare bedieningsknoppen.
In het voorwiel krijgt de RSV4 Factory 1100 de nieuwe Brembo Stylema remklauwen die voor het eerst te zien waren op de Panigale V4. Het rijwielgedeelte is hoe dan ook uitgerust met topspullen van Öhlins. Meest opvallend: de set MotoGP-stroomlijnvleugels. Deze produceren op snelheid downforce zodat de rechtuitstabiliteit verbetert. Ook helpt het wheelies te voorkomen en levert het meer druk tijdens het remmen.
Over wanneer de Aprilia RSV4 1100 Factory leverbaar is en wat ie kost rept Aprilia met geen woord.
De Aprilia RSV4 1100 Factory betekent niet het einde van de 1,000cc RSV4. Die blijft behouden voor homologatiedoeleinden.