Continental tracks. Met deze schitterende benaming typeren Britse motorracers de meeste Europese circuits. Denk aan bijvoorbeeld Magny-Cours, Aragon of Barcelona. Stuk voor stuk veilig en op plekken zeker ook uitdagend, maar overduidelijk geen Cadwell Park, Oulton Park of Knockhill. Toch hebben zelfs deze oer-Britse circuits een overtreffende trap dankzij onder andere de Mountain Course op het Eiland van Man, The Triangle van de North West 200 of het Ulster GP Dundrod Circuit.
Om nog maar te zwijgen van de fietspaden waarop het Ierse wegracekampioenschap verreden wordt. Iedere raceliefhebber moet een keer zo’n wedstrijd gezien hebben. Niet op YouTube, maar in het echt! Alleen die prijs om er te komen… De North West is per vliegtuig nog wel te doen, Man is met twee overtochten al een dure én serieuze onderneming en dat geldt ook voor de meeste andere stratenraces.
Maar gelukkig is er een zeer betaalbare oplossing dankzij het International Road Racing Championship (IRRC)! De organisatie is in handen van de Nederlandse Hamove uit Hengelo, Frohburger Dreieck (Duitsland) and K.V. Ostend MotorSport (België). Nog belangrijker dan de betaalbare kant, is misschien wel dat dankzij het IRRC de toekomst van stratencircuits gewaarborgd is. Steeds meer nationale kampioenschappen blijven weg van deze banen en als er al gereden wordt, blijven veel rijders weg. Terecht of niet, het zorgt voor kleine startvelden en dat verkoopt bepaald niet aan sponsors en toeschouwers.
Met races op de bloedsnelle Varsselring in Hengelo en voor het eerst op Circuit Paalgraven in Oss heb je vanaf 2014 al twee kansen in eigen land om het IRRC te zien. Wie echter de unieke straatracesfeer wil meemaken, doet er goed aan op 26 en 27 juli ‘af te zakken’ naar het Belgische Chimay, tegen de Franse grens op nog geen 300 kilometer van Utrecht. Het Circuit de Chimay wordt namelijk niet zomaar ‘Het Man van Europa’ genoemd. Waanzin in het drievoudig kwadraat, vooral omdat je op veel plekken centimeters van het circuit staat. De bocht bij de autogarage en vooral die bij de veearts, het kan net, maar eigenlijk net niet en juist dat maakt het zo waanzinnig fascinerend, zoals in onderstaande filmpjes mooi duidelijk wordt.
Ook de Noordzee Omloop in Oostende, waar dwars door de haven gereden wordt en coureurs zomaar kunnen blijven hangen in dranghekken, is meer dan de moeite waard. Om nog maar te zwijgen van de Duitse Frohburger Dreieck. Het seizoen wordt afgesloten in Ho?ice, Tsjechië. De baan aldaar luistert naar de schitterende naam Circuit 300 curves of Gustav Havel. Meer hoeven we niet te zeggen…
Kalender 2014
3 en 4 mei – Hengelo Gelderland
8 en 9 juni – Oss
21 en 22 juni – Oostende (België)
26 en 27 juli – Chimay (België)
9 en 10 augustus – Ho?ice (Tsjechië)
27 en 28 september – Frohburg (Duitsland)
Extra leuk is dat het International Road Racing Championship zeer toegankelijk is. Een zeer betaalbaar kaartje geeft je toegang tot alles, ook het rennerskwartier. Parkeren kan vaak op een meter of vijftig van het circuit. Doordat het aantal Nederlandse deelnemers traditioneel erg hoog is, jé kans om eindelijk coureurs te vragen waarom ze willen, of beter gezegd durven te rijden op bijvoorbeeld Hengelo of Chimay. We kunnen je nu al garanderen dat je verschrikkelijk gave antwoorden krijgt. Antwoorden die je zeker niet verwacht had.
In 2012 werd Branko Srdanov kampioen in deze klasse, door de Duitser Didier Grams te verslaan. Bijzonder, want in 2009, 2010 en 2011 werd Grams slechts twee keer verslagen. Het mag dan ook geen verrassing heten dat na de zware crash van Srdanov er afgelopen jaar geen maat stond op Grams. Al dient de schitterende zege van Virgil-Amber Bloemhard op Hengelo zeker vermeld te worden. Srdanov is er in 2014 gelukkig weer bij. Iedereen kijkt daarom uit naar de strijd tussen de Zwollenaar en Grams. Spektakel geregardeerd!
Surf voor meer informatie naar www.irrc.eu. Op deze site kun je filmpjes bekijken van alle circuits. Alleen dat is al meer dan de moeite waard.