Nog maar weer een nieuw model uit de hoge hoed van MV Agusta: de 1090 RR. Deze komt naast de 920 en 1090 R in het gamma en maakt de reeks zodoende compleet. Wat heet! De RR braakt een magistrale 158 pk uit. Voor een naked is dat toch ruim voldoende. Nou hadden we al een 1099RR, maar daarvoor komt deze versie dus in de plaats.
De vermogenstoename is weliswaar het speerpunt, maar ook aan het rijwielgedeelte is nog iets gedaan om het gewicht nog lager te krijgen. Het blok is intern aangepakt met nieuwe nokkenassen, herzien inlaatkanaal en nieuwe throttle bodies (nu overeenkomstig aan de F4). Uiteraard is een achtvoudig instelbaar tractiecontrolesysteem meegeleverd.
Het frame is herzien maar wel nog steeds een CrMo stalen buizenframe met instelbare balhoofdhoek. De 1090R heeft een stalen exemplaar wat uiteraard minder exotisch en net weer zwaarder is. Het totaalgewicht van de RR is van 190 kilo van de vorige versie, gedaald naar 183 kilo, waarmee de totale waarden goed genoeg zijn voor een op en top superbike van slechts een paar jaar geleden. Maar dan dus zonder kuip…. Durf jij het aan?