Yamaha gaat terug naar de allroadbasis met een lichte, eenvoudige en in alle opzichten toegankelijke motorfiets. Het is verfrissend dat hij werkelijk he-le-maal niets heeft. Geen tractioncontrol, rijmodi, wheeliecontrol, launchcontrol, verstelbaar windscherm, verwarmd zadel of heuvelrem. Niets van dat alles: het levert meer ruimte op voor pure charme en dat begint al bij de prijs. De Ténéré 700 is wonderschoon en ook nog eens heel erg betaalbaar. Anno 2023 betaal je voor een 2019 Yamaha Ténéré tweedehands bij de dealer gemiddeld €11,250.-
Automatisch sportief
Het tweecilinderblok uit de Tracer 700, MT07 en XSR700 is ook gebruikt in de Ténéré 700. Yamaha nam het niet zomaar over, de twin heeft een ander in- en uitlaattraject en een andere mapping. Bovendien heeft de motor een andere (kortere) eindoverbrenging waardoor hij altijd alert en gretig op het gas reageert. Precies wat je wenst in het zand. De tweecilinder voelt en klinkt krachtiger dan de cilinderinhoud van 698 cc doet geloven. De trekkracht en soepelheid van dit blok zijn onwaarschijnlijk. Probeer het zelfs eens om het te geloven als je me niet gelooft. Tussen de 3000 en 8000 tpm trekt het blokje er echt stevig aan. Het licht zelfs het voorwiel op eigen kracht en zonder het bewust te willen meet je jezelf een sportieve rijstijl aan. Een korte droge tik selecteert de volgende versnelling en de snelheid schiet rap omhoog. Toch gaat het blok ondanks al het gassen zuinig om met benzine: 1:22 is haalbaar.
Indrukwekkend
Het is lastig om minpunten van de motor te benoemen. De knipperlichten lieten zich zwaar bedienen, maar zeer waarschijnlijk zat de schakelaar vol stof. Het rechter carterdeksel drukt tegen de kuit, maar echt irritant kan het maar niet worden. Het dashboard is flexibel opgehangen, trilt daardoor op topsnelheid en het LCD-scherm is niet eenvoudig afleesbaar in staande positie. Want gestaan hebben we. Yamaha schotelt ons een route van 350 kilometer voor waarvan de helft offroad. De Ténéré’s stonden op standaardbanden met normale bandenspanning.
Het maakt het des te indrukwekkender wat de motorfiets allemaal in zijn mars heeft. Zowel op de weg als er naast heb je de handen niet vol aan deze motor, maar ontpopt hij zich tot je beste vriend. Waar je knokt met een in alle opzichten zware allroad, neemt de Ténéré 700 je juist aan de hand. Zelfs zonder elektronica redt hij regelmatig je vege lijf. Het 21”voorwiel rolt offroad eenvoudig over grote stenen en de lange wielbasis zorgt voor een geruststellende stabiliteit op snelle grindpaden. Het lage gewicht en de smalle bandjes helpen op straat dan weer met het snelle, maar vooral probleemloze omgooien.
Verbazingwekkend
Road en offroad zitten elkaar niet in de weg op deze motorfiets. Een liefhebber van onverharde paden prijst zich gelukkig met veerwegen van 210 mm (voor) en 200 mm achter, de smalle zestien liter tank, voetsteunen vol grip, het smalle zadel op een respectabele 875 mm hoogte en de spaakwielen in het juiste diameter. Het ABS gaat er ook op grindpaden niet af, aan ABS ben ik nogal gehecht. Hopelijk ontwikkelt Yamaha een offroad-ABS dat het achterwiel ongemoeid laat, maar aan de voorzijde ingrijpt.
De straatrijder prijst zich ook gelukkig met de zestienliter tank want levert een fijne actieradius op. Het smalle rallywindscherm beschermt nog verbazingwekkend goed. Het zadel bekeek ik voorafgaand aan de test met de nodige argwaan omdat het zo smal is. Van mijn achterste kreeg ik desondanks geen last, maar ik hou toch een slag om de arm omdat we zoveel kilometers op de voetsteunen hebben gestaan. De geringe breedte van het zadel heeft een aangename consequentie: ondanks de zithoogte van 875 mm komt iemand van 1.80 meter toch met de voeten bij de grond.
Verrassing
De Ténéré 700 is een verrassing van jewelste. Een mens zou bijna vergeten hoe leuk het is om op een lichte, uiterst betaalbare, speelse en verdraaid goede motorfiets te rijden. Ik kan iedereen het gevoel aanraden en dus raad ik ook iedereen de Ténéré 700 aan.
Test en tekst: Ad van de Wiel