Vaste prik bij iedere lezerstest: een rijderbriefing. Een moetje van de bovenste plank. Toch werd al snel duidelijk dat dit niet zomaar een lezerstest en niet zomaar een rijderbriefing was. Ik wilde op voorhand duidelijk hebben dat de motor gewoon omvalt als je de zijstandaard inklapt. Dat doen motorfietsen. En dat is de Yamaha Niken bovenal – een motorfiets. Iets waar onze lezers snel achter zouden komen.
Video: Van deze dag is ook een video gemaakt. Check hem hier
Met bijna honderd aanmeldingen was de MotorNL Yamaha Niken-lezerstest niet eens de populairste test die we onze lezers ooit voorschotelden. Desondanks is er duidelijk geen gebrek aan interesse in Yamaha’s driewieler. Sowieso ontgaan je de prangende ogen onmogelijk vanaf het allereerste moment dat je ermee op pad gaat. Valt het niet meteen op, dan zie je meermalen ‘double takes’ vanuit je ooghoeken. Je weet wel. Dat mensen kijken, het eigenlijk niet goed zien en achteloos verder gaan met hun leven. Tot een splitsecond later het beeld landt en de ogen met een ferme ruk van de nek op de Niken gericht worden. In een maand dat we op de MotorN-redactie onder meer een tweetal dragbikes van Harley-Davidson en Triumph hadden staan, er getest werd met de bepaald niet onopvallende en knalrode MV Agusta Superveloce, trok geen machine zo veel aandacht als de Niken. Kun je je dan een colonne van vijf Nikens, begeleid door twee Niken GTs, voorstellen?
Zenuwachtig maar dapper
De vijf lezers met mazzel kwamen uit alle windstreken.Eén stel was samen opgereden vanuit Nieuwegein. Vier heren, één dame en qua leeftijd verschilde het van 32 jaar voor een fervente Yamaha YZF-R1-rijder uit Ede en als oudste kwam Brabander pur sang Han van 60 jaar aanrijden. Met de stereo van zijn Gold Wing vol open welteverstaan. Geen van allen heeft ooit eerder een Niken gereden en alle gegadigden zijn razend benieuwd. De twijfelachtige glimlachjes vooraf spreken boekdelen, terwijl ze hun ‘verwachting vooraf’ neerpennen. Als de Yamaha Niken namelijk ergens goed in is, is het de verwachting laag leggen en vervolgens enorm verrassen. Als kleinste van ons gezelschap vraagt Dayenne (36) nog even of het zadel toevallig lager kan. Zenuwachtig maar dapper gaat ze de Niken vandaag te lijf met slechts de tenen bij de grond. Als dat maar goed gaat…
Ludy van Bijnen
Naam | Ludy van Bijnen |
Leeftijd | 39 jaar |
Woonplaats | Waalre |
Beroep | International supply chain manager |
Rijdt nu | BMW R1200GS, Aprilia SL1000 Falco, Suzuki GSX-R750 |
Groepsdruk doet Ludy van Bijnen uit Waalre klaarblijkelijk helemaal niks. Weer of geen weer, veel motorrijders voelen zich gedwongen op de motor bij de lezerstest te verschijnen. Niet Van Bijnen, hoor. Gewoon met de auto. Of het hem een mindere motorrijder maakt… ‘Die snelweg hierheen. Nee, bedankt hoor!’
Verwachting vooraf: ‘Ik verwacht een iets zwaarder sturende motor, met meer grip op de landweggetjes. Ik heb wel al een vooroordeel over het uiterlijk…’
‘Totaal niet zoals ik verwacht had. Normaal gesproken moet je een motorfiets wel een beetje de bocht in dwingen. Precies wat ik van de Niken ook verwachtte. Alleen insturen vergt helemaal zo veel input niet. Sterker nog, hij valt bij laag tempo zelfs bijna wat de bocht in. In langere bochten, daar heb je het te halen. Zo enorm stabiel, bizar. Van de remmen had ik meer verwacht. Zijn toch wel serieuze vierzuiger-klauwen toch? Met die extra grip van dat tweede voorwiel. Best ondermaats, eigenlijk. Maar dat blok verraste me vooral, echt fantastisch.
Ik heb nog niet eerder met een driecilinder gereden, maar dit is top. Hangt superfijn aan het gas. Vrij krachtig maar toch ook niet overdreven. Ik vond het echt een leuke motor. En toch… Ik zou hem niet kopen. Als mijn enige motor zeker niet. Ik hou van veel verschillende soorten motoren, en ik heb er dan ook een paar. Voor dit geld kijk ik dan liever uit naar een oude Guzzi voor erbij of zo. En dan nog twee knappe tweedehands motoren. Heb ik er zo weer drie verschillende bij! Het is heel leuk, het is heel anders, maar aangezien dat driecilinder-blok wel charmeert, zou ik dan toch eerder voor een Tracer of MT-09 gaan. Die hebben eigenlijk alles wat deze ook heeft, maar dan iets sportiever, zeker lichter en absoluut minder futuristisch. Leuk rijdt het, maar ja. Dat uiterlijk. Toch wel heel benieuwd wie dit nou echt zou kopen.’
Pluspunten
‘Heel erg anders qua uiterlijk en zeker ook qua rijden. Meteen na het vertrek reed ik met slechts een van de voorwielen de stoep op. Volledig onafhankelijk, toch!? Het blok vind ik ook zeker een pluspunt!’
Minpunten
‘Dat het uiterlijk misschien iets te ‘anders’ is. Verder vond ik eigenlijk alleen de remmen ondermaats. Ze vertragen niet super en als je bij remt in een bocht richt het de motor op.’
Dennis Versteeg
Naam | Dennis Versteeg |
Leeftijd | 46 jaar |
Woonplaats | Nieuwegein |
Beroep | Schilder |
Rijdt nu | Suzuki V-Strom 650 |
Van een V-Strom 650 overstappen naar een Yamaha Niken, is nogal een verschil. Zowel Dennis Versteeg als ook Dayenne (verderop in de lezerstest) maakten voor één dag de overstap van hun kleine Suzuki’s naar de beduidend zwaardere driewielige Yamaha.
Verwachting vooraf: ‘Ik verwacht heel aparte rijeigenschappen met sturen. Ook de wegligging ben ik heel benieuwd naar. O, en het vooroordeel over het uiterlijk en het sturen… Dat wil ik ook wel eens zien.’
‘Ik vond het echt niet verkeerd rijden. Je kunt er niet omheen dat de motor toch wel een beetje zwaar is. Zeker in het begin moest ik daar echt wel aan wennen. Als je stopt met erover na te denken, went het snel. Dan is het zelfs een behoorlijk comfortabele motor. Ik houd wel van motoren met een wat stuggere vering en de Niken vangt hobbels in het asfalt echt heel goed op. Dat geeft vertrouwen. Had daardoor het idee dat ik de Niken veel platter de bocht door kon gooien dan een gewone motor. Dat valt in de praktijk volgens mij wel weer mee, maar het voelt wel zo!
Mijn vooroordeel wat betreft het uiterlijk is wel bevestigd. Je hebt zelf het voordeel dat je het tweede voorwiel door de brede voorpartij niet kunt zien. Alleen waar zit het echte voordeel nou? Ik weet niet of de betere wegligging opweegt tegen het extra gewicht en ja, dat futuristische uiterlijk. Als je bekijks wilt, zit je met de Niken in elk geval goed. Ik laat mijn Suzuki er in elk geval niet voor staan. Goedkoop is-ie niet, he? Daar zou ik uiteindelijk een andere motor voor kopen. Voor de helft van de prijs zou ik het denk ik nog niet eens doen. Alleen, ideetje; een Niken op het circuit! Dat lijkt me dan wel weer heel gaaf. Je hebt zo gigantisch veel vertrouwen. De Niken zou zomaar eens de ideale motor kunnen zijn voor wanneer je voor het eerst het circuit op gaat.’
Pluspunten
‘Geeft enorm veel vertrouwen in het rijden. Qua wegligging ligt mijn voorkeur bij een wat stugger afgeveerde motor. Je vergeet dat tweede voorwiel al snel.’
Minpunten
‘Ik vind de Niken toch wel wat te opzichtig. Een leuke motor is het zeker, alleen als ‘voor erbij’ is hij echt veel te duur en als mijn enige motor zou ik het ook niet doen. O, en mijn duim is maar net lang genoeg om met het gas vast bij de startknop te komen…’
Han Smits
Naam | Han Smits |
Leeftijd | 60 jaar |
Woonplaats | Oosterhout, NB |
Beroep | Hogedruk dakpannen- en zonnepanelenreiniger |
Rijdt nu | Honda GL1600 Gold Wing |
Een man zonder hoogtevrees en met zelfkennis, deze Han. Vertelde meteen bij binnenkomst vroeger alleen maar hard te rijden. Als eigen baas zou dat vroeg of laat helemaal fout gaan. Met zijn Gold Wing houdt hij de impuls tot hoge snelheden rijden in toom. Doorrijden met een grote, zware toerder is Smits niet vreemd. Of de Niken zijn oude aard opnieuw doet ontwaken…
Verwachting vooraf: ‘Alle testen zeggen hetzelfde. Grip in de bochten zou meer dan geweldig zijn. Ben benieuwd!’
‘Ik moet alles proberen. Heb ik altijd gedaan en blijf ik ook altijd doen – zelfs al ben ik inmiddels ook zestig. Motoren vond ik vroeger al leuk. Haalde eerst mijn motorrijbewijs en pas later de auto. Een motor moet van mij wel een beetje snel zijn. En een beetje spannend. Vond de Niken dan ook wel indrukwekkend en tegelijkertijd toch wat teleurstellend. Het vermogen vooral. Mag best wat pittiger van mij, dat laatste beetje mis ik. Al moet ik zeggen dat dat driecilinderblok heel fijn rijdt. Alleen was dat niet waar ik voor kwam. Die voorkant, he. Het rijdt wel echt heel fijn. De eerste keer dat ik het zag, wist ik dat ik dat ook eens wilde proberen. Met name in lange bochten is het wel zo gigantisch stabiel! Alleen zo veel motoren zijn superstabiel in lange bochten. Zou voor mij geen doorslaggevende reden zijn de Niken te willen kopen. Als Yamaha nou met een Niken met een MT-10-blok zou komen… In combinatie met het vertrouwen van het extra voorwiel. Ik wil alles geprobeerd hebben, dus zou mij een mooie lijken voor op het lijstje. Al denk ik dat ik zelfs met het vermogen van de MT-10 uiteindelijk nog zou bedanken voor een Niken.’
Pluspunten
‘Lekker anders en daardoor zeker het proberen een keer waard. Het driecilinder-motorblok is heel fijn en de spiegels ook. Zo ver naar voren had ik mijn twijfels, maar ze zijn top.’
Minpunten
‘Het gebrek aan vermogen is een dingetje. Dat-ie wat voordeel heeft van de dubbele wielen weegt dan weer niet op tegen de nadelen van het gewicht en de prijs.’
Dayenne Verspeek
Naam | Dayenne Verspeek |
Leeftijd | 36 jaar |
Woonplaats | Nieuwegein |
Beroep | Financieringsspecialist |
Rijdt nu | Suzuki V-Strom 650 |
Zowel onze kleinste lezerstest-deelnemer als ook de enige vrouw in het gezelschap. Zonder op de overdreven lange en overgevoelig tenen anno 2020 te trappen, stond Dayenne wel degelijk haar spreekwoordelijke mannetje. Met terughoudendheid erkende ze op voorhand wel een beetje te vrezen voor het gewicht en dat de Yamaha Niken wellicht wat hoog was voor haar. Het zadel liet zich niet aan haar lengte aanpassen, dus deed de 36-jarige het aanpassen zelf wel. Op de tenen!
Verwachting vooraf: ‘Ik verwacht een snelle, speelse en stabiele motor. Vooral heel benieuwd naar die extra grip waar iedereen het over heeft.’
‘Ik moet zeggen dat mijn verwachtingen van de Niken na vandaag echt wel heel aardig waargemaakt zijn. Ik had van tevoren wat testvideo’s bekeken op Youtube en eigenlijk iedereen die op de Niken gereden had, stapte laaiend enthousiast af. Door de hoogte van de motor was ik in het begin wel een beetje bang. Niet spannend of zo, omdat het mijn eigen motor niet is. Ik vond het gewoon echt eng. Groot en zwaar, en geen idee wat je te wachten staat. En dan alleen met mijn tenen bij de grond… Als het zadel niet zo breed was, had ik er waarschijnlijk al een stuk beter op gezeten.
Al moet ik zeggen dat ik met een halfuurtje aan de motor gewend was. Het was niet eng meer. Sterker nog, ik wil hem hebben! Ik denk dat dit wel de best sturende motorfiets is die ik ooit gereden heb. Als ik het geld zou hebben, ruilde ik mijn V-Strom 650 er meteen op in. Moet de Niken voor het fijne wel verlaagd worden. Maar zo veel grip en zo veel vertrouwen van die twee voorbanden, dat rijdt zo gemakkelijk en fijn.’
Pluspunten
‘De fijnst sturende motor die ik ooit gereden heb. Ik zou er mijn Suzuki V-Strom 650 meteen op inruilen als ik het geld er voor had!’
Minpunten
‘Het is best een hoge motor, en dan is het zadel ook nog best wel breed… Als-ie verlaagd kan worden…’
Peter-Willem Vollbehr
Naam | Peter-Willem Vollbehr |
Leeftijd | 32 jaar |
Woonplaats | Ede |
Beroep | Docent MBO |
Rijdt nu | Yamaha YZF-R1 |
Kijkt als jongste tester-voor-een-dag de kat uit de boom. Laten we Peter-Willem dan ook vooral nuchter noemen. Zo bekijkt hij de Lezerstest-dag vandaag ook – zie zijn verwachting vooraf alleen al. Alleen kan de Niken wel tippen aan een 2004 Yamaha YZF-R1 superbike? Dat vroeg de 32-jarige zich ook af. Zijn nuchtere bevindingen lees je hieronder!
Verwachting vooraf: ‘Ik verwacht een leuke dag. Een aantal collega R1-rijders van YZFR-Club hebben al eens op de Niken gereden. Zij waren heel enthousiast. De rijervaring schijnt net zo bijzonder te zijn als het uiterlijk van de Niken.’
‘Ik had gehoord van kennissen. Zij hadden de Yamaha Niken gereden en waren onder de indruk. Zitten veel circuitrijders tussen, die echt wel kunnen rijden. Dan moest het wel wat zijn, dacht ik. Ik vind de Niken leuk… Maar, niet per se zo heel bijzonder. Het is niet de wereld van verschil die ik verwacht had. Je hebt in de bochten iets meer comfort, maar dan kan ook komen omdat ik een stuk rechter op zit dan op de R1. Als je dat gewend bent, is zowat alles comfortabeler. Die brede voorkant, het vertrouwen dat het geeft en zo als je zit, voel je je toch wel king of the road. Alleen zo opzichtig als de motor is, voel ik me toch ook wel weer wat lullig als ik ermee rijd. Moet wel gezegd, dat het zeker bijzonder is. Ik had alleen bijzonderder verwacht, en betere remmen. Met dat tweede voorwiel en de extra grip zou het wel wat beter moeten kunnen. Meer gevoel en meer vertraging. De rest is prima voor elkaar, zeker in de snellere bochten – dat vertrouwen! De quickshifter is ook wel even wennen, maar als je het gas erop houdt, is het best oké.
Ik vind het echt wel een leuk ding, alleen het als motorfiets beoordelen… Moeilijk. Ik doe er mijn R1 niet voor weg, dus het zou altijd een ‘erbij’-motor zijn. Voor de fun. Maar voor erbij kan ik zo nog honderd motoren verzinnen die ik zou willen… Liever zou willen. Misschien dat het nog leuk is als investering voor later? Nee, ik pas. Ik vond het een leuke motor, dat wel. En ik heb een leuke dag gehad. Zoals verwacht!’
Pluspunten
‘Je voelt je king of the road, zo comfortabel als je zit. Vertrouwen in de snellere bochten is indrukwekkend. De quickshifter doet het ook wel oké, maar wel alleen boven de 4.000 tpm.’
Minpunten
‘Voelt je toch wel een beetje lullig als je ermee rijdt… Niet dat ‘wereld van verschil’-gevoel wat ik verwacht had.’
Check hier de video van deze dag: