Test 2024 Yamaha MT-09. Roken, drinken, gokken… Een verslaving is niet niks. Het is ongezond, kost handenvol geld en je problemen verdwijnen er niet mee. Nicotinepleisters, alcoholvrij bier en een limiet op je betaalpas kunnen een oplossing bieden, maar voor zij die daar niet genoeg aan hebben, is er nog een mogelijkheid: motorrijden! In het geval van de 2024 Yamaha MT-09 gaat dat gepaard met enorme adrenalinestoten, een kortdurende roes waaraan je verslaafd raakt.
Als je de nieuwe Yamaha MT-09 zo bekijkt, zie je aanvankelijk niet veel verschil met de vorige versie. Een ander front en wat designdetails. Toch is er een hele lijst aan wijzigingen en verbeteringen waardoor dit 2024-model zelfs een nieuwe generatie MT-09 is. De vierde al, om precies te zijn. Het succesvolle driecilindermodel is al tien jaar oud. Voor die verjaardag krijgt de MT-09 nu een Iron Man-achtig masker, met twee led-DRL’s die voor de ogen van de superheld kunnen doorgaan. Ziet er stoer uit. Minder mooi zijn de ledprojectoren van het dim- en grootlicht die wat knullig zijn weggewerkt, waardoor het geheel er eerder industrieel onafgewerkt uitziet. Maar het is in ieder geval een stuk beter dan de ‘cyclops’ van de vorige MT-09. Het front staat bovendien ook lager geplaatst dan voorheen, waardoor de MT-09 er onmiddellijk sportiever uitziet. Het achterlicht krijgt eveneens een make-over.
Wat verder opvalt is het tweedelige zadel. Dat bestond voorheen altijd uit één stuk, maar is nu dus in tweeën gesplitst. Daardoor zit je vaster in het zadel en heb je meer steun van je achterwerk/onderrug. Daardoor is ook de zitpositie licht veranderd, met je voeten nu wat hoger en meer naar achteren geplaatst. Het stuur is ook wat lager geplaatst en staat een klein beetje meer naar je toe. De benzinetank is daarbij zes centimeter breder en drie centimeter lager geworden, wat ook weer zorgt voor een lagere, bredere en sportievere look.
Test 2024 BMW F 900 GS: van saaie mus naar speelvogel
Nieuwe generatie quickshifter
Van het motorblok bleef Yamaha af. Maar goed ook, want de driecilinder was al goed en piekfijn. Wel krijgt de versnellingsbak meer tanden in de hogere versnellingen om het schakelen soepeler te laten verlopen. De quickshifter is op zijn beurt van een heel nieuwe generatie. Kon je op de vorige MT-09 probleemloos met de quickshifter op- en terugschakelen, nu kun je dat ook terwijl je gas (of net niet) aan het geven bent. Met andere woorden; het is nu mogelijk om op te schakelen bij afremmen en af terug te schakelen bij optrekken. In de praktijk vertaalt zich dat als iets geweldigs wanneer je een auto in wilt halen en dat liever doet in een versnelling lager. Daarvoor hoef je dus niet van het gas af, maar kun je – terwijl je aan het inhalen bent – een versnelling lager tikken om er sneller voorbij te zijn. Opschakelen terwijl je aan het remmen bent, komt in de praktijk minder voor. De quickshifter werkt vanaf 15 km/u. Verder is de elektronica een verrijking voor de MT-09. Het elektronicapakket met zesassige IMU was al uitgebreid en wordt nu vergezeld van een Back Slip Regulator. Die voorkomt dat het achterwiel blokkeert of stempelt bij agressief terugschakelen.
Rond het stuur
Denk je dat het zo wel welletjes is met de updates van het 2024-model? Nou, we zijn er nog niet. Rond het stuur is er ook een heleboel anders, te beginnen met het 5 inch TFT-kleurenscherm. Dat is wat gegroeid en je kunt nu kiezen uit vier moderne lay-outs. Sommige daarvan zijn interactief, waardoor je bijvoorbeeld ziet hoeveel gas je geeft in welk toerental. Een leuke gimmick. Belangrijker is de nieuwe joystick om alles te bedienen. Die werkt fantastisch en supermakkelijk. Pijltje in vier richtingen, een bevestigingsknop en een home-knop. KTM gebruikt het al jaren en Yamaha heeft nu ook de weg gevonden naar de minste afleiding tijdens het rijden. Dit in tegenstelling tot de bediening van de richtingaanwijzers. Die werken niet op de traditionele manier met een neutraalknop om het knipperen uit te schakelen, maar met twee grote drukknoppen die naast elkaar staan en nog steeds met de linkerduim te bedienen zijn. Een korte druk is drie maal knipperen, een harde is continu knipperen gedurende maximaal vijftien seconden. Het knipperlicht uitschakelen doe je door op dezelfde knop te drukken als de richting die je uit wou. Bijvoorbeeld bij links afslaan, moet je opnieuw op de linkerknop drukken om het knipperen te stoppen. Maar soms ben je al meer dan vijftien seconden aan het knipperen en zet je, zonder dat je het weet, het knipperlicht opnieuw aan in plaats van uit. Het zorgt voor een extra onrust en controle die onnodig is, want je kijkt continu of je nu richting aan het aangeven bent of niet. Doe dus maar gewoon zo’n normale richtingaanwijzer met neutraalknop, die werkt fijner en intuïtiever.
Inlaatgeluid
Qua hardware krijgt de 2024 Yamaha MT-09 een nieuwe Brembo-hoofdremcilinder, een instelbaar koppelingshendel en licht verplaatste motorsteunen voor een betere feedback tijdens het rijden. De vering blijft hetzelfde als op de uitzwaaiende MT-09, maar zijn vooraan wat harder ingesteld en achteraan wat zachter. Maar daarover later meer. Twee opvallende nieuwigheden zijn nog de akoestische versterkerroosters op de benzinetank. Die waren er al op de vorige MT-09, maar werken nu met twee inlaatkanalen in plaats van drie. De bedoeling van die versterkerroosters is om het inlaatgeluid van de driecilinder ook te horen. Door steeds strenger wordende geluidsnormen moeten motoren almaar stiller worden, maar op deze manier hoopt Yamaha toch nog wat sensatie te creëren. Of het goed werkt, is moeilijk te zeggen, omdat je niet weet of het geluid dat je hoort uit het motorblok komt, of uit de versterkerroosters. Je hoort de driecilinder in ieder geval lustig werken, dus dat is prima voor elkaar.
Een tweede opvallendheid zijn de Bridgestone Battlax Hypersport S23-banden. Dat zijn, om te beginnen, fantastische banden die perfect matchen met het koppelrijke speelkarakter van de MT-09. Maar de Yamaha krijgt een specifieke M-spec van die S23’s, met een andere compound. Heeft de originele band verschillende compoundzones, de M-spec heeft gewoon een compound. Je moet ze na elkaar rijden om het verschil te voelen, maar het is er wel degelijk.
Rondje Lanzarote
Voor de test van de nieuwe MT-09 bevinden we ons op het fotogenieke eiland Lanzarote. Puur qua rijden ben je trouwens beter af op het Spaanse vasteland, want de wegen zijn er niet bijzonder spannend en hebben op veel plaatsen een flinke gruislaag van het vulkanisch gesteente dat vlak naast de weg ligt. Hoge bergen zijn er nauwelijks, dus een stevige klim op tempo is zo voorbij. Desalniettemin is het wel de moeite waard om een dag op Lanzarote te motorrijden. Zeker met een speelmachine als de MT-09. Die rijdt niet wezenlijk anders dan zijn voorganger, maar door de andere afstelling van de vering voel je wel dat hij wat strakker stuurt. Bovendien verliest hij zijn speelsigheid niet en steekt hij te pas en te onpas zijn voorwiel in de lucht. De MT-09 is altijd al een wheeliemachine geweest, en is dat gelukkig nog steeds. De driecilinder is verslavend leuk en werkt nóg beter in combinatie met de nieuwe quickshifter. Qua remmen is het een typisch Japans verhaal. Het materiaal komt – in dit geval – van Brembo, maar de afstelling mag wat minder zacht zijn. Er is voldoende remkracht, maar het eerste aanbijten mag naar ons gevoel wat steviger. Een puntje om de MT-09 te laten staan? In geen enkel geval. Dit is echt kritiek op detailniveau.
Conclusie test 2024 Yamaha MT-09
De vierde generatie van de MT-09 is een bijzonder geslaagde. Het ruwe concept van 2014, met die veel te zachte vering en veel te agressieve gasreactie, is gaandeweg de jaren gepolijst en verbeterd. De 2024 MT-09 is een motor die veel beter afgesteld is, zowel qua elektronica als qua rij-eigenschappen. Denk daarbij aan de quickshifter, vering en gasreactie. Perfect is hij zeker nog niet, want de nieuwe richtingaanwijzers werken niet fijn en het design is nog steeds behoorlijk extreem. Dé reden waarom je een MT-09 koopt is en blijft de geniale driecilinder. Voor de ex-rokers en drinkers onder ons, die dagelijks nog knokken om ervan af te blijven: dit blok helpt je zomaar aan weer een verslaving.
Pluspunten 2024 Yamaha MT-09
Geslaagde updates, motorblok, quickshifter
Minpunten 2024 Yamaha MT-09
Richtingaanwijzers, rem mag harder aanbijten, design blijft wennen
Technische gegevens Yamaha MT-09
MOTOR
Type | vloeistofgekoelde drie-in-lijn |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Boring x slag | 78 x 62,1 mm |
Compressieverhouding | 11,5:1 |
Koppeling | natte multiplaat, A&S-koppeling |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
PRESTATIES
Maximaal vermogen | 119 pk @ 10.000 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm @ 7.000 tpm |
ELEKTRONICA
Motor | rijmodi, cruisecontrol, quickshifter |
Rijwielgedeelte | tractiecontrole, slide control, lift control, brake control, back slip regulator |
RIJWIELGEDEELTE
Frame | aluminium diamantvormig |
Vering voor | 41 mm UPSD |
Stelmogelijkheden voor | volledig instelbaar |
Vering achter | monoshock |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning en uitgaande demping |
Veerweg v/a | 130/117 mm |
Rem voor | dubbele 298mm schijf met vierzuigerklauw |
Rem achter | enkele 245mm schijf met enkelzuigerklauw |
Banden v/a | 120/70-R17, 180/55-R17 |
PRIJZEN
Nederland | € 12.499,- |
België | € 11.099,- |
MATEN EN GEWICHTEN
Rijklaargewicht | 193 kg |
Tankinhoud | 14 l |
Wielbasis | 1.430 mm |
Zithoogte | 825 mm |
Balhoofdhoek | 24,4° |
Naloop | 108 mm |