donderdag 21 november 2024

Twijfeltest Kawasaki Z900 vs Kawasaki Z650

In het terugkerende item ‘De Twijfeltest’ helpen we potentiële kopers die niet kunnen kiezen tussen twee motoren van hetzelfde merk die dicht tegen elkaar aanleunen. Een situatie die we allemaal weleens hebben meegemaakt. Bespaar je geld en ga je voor het goedkopere model, of heb je toch liever wat meer pk’s en uitrusting? Een lastige keuze, waar wij je graag bij helpen. Want duurder is niet altijd beter. In deel 1; de bestverkochte Kawasaki Z900 tegen zijn kleinere broer, de Z650.

Fotografie: Jarno van Osch

DUEL 1

Cool-factor

Het grootste argument om een naked bike als de Z900 OF Z650 te kopen, is het uiterlijk. Een naakte motor ziet er stoer uit, met zijn pure vormen, simpel design en – in dit geval – agressieve snoet. Om die redenen is een naked bike de keuze van veel jongeren of startende rijders. Voor deze test maken we gebruik van een Z650 en Z900 in exact hetzelfde kleurenschema. Dat komt perfect uit, want zo had je waarschijnlijk al opgemerkt dat ze er verdraaid identiek uitzien. Het ‘familiegezicht’ is iets wat de laatste jaren belangrijker en belangrijker is geworden. Zo moet je dus echt moeite doen om het onderscheid te zien tussen de 900 en 650. Toch zijn er heel wat subtiele verschillen te ontdekken. Het meest opvallende? Het uitlaatsysteem. Dat begint met vier buizen en eindigt in één grote uitlaatpijp aan de zijkant van de Z900, terwijl er twee pijpjes vertrekken uit de tweecilinder van de Z650 die samenkomen in een uitlaat onder het motorblok. Daarbij moet wel gezegd worden dan onze testexemplaren zijn uitgerust met een optionele Akrapovic, naast een passagierscover en een sportwindscherm.

Dubbeltest Kawasaki Z900 vs. Suzuki GSX-S950

Het zit ‘m in de details

Als je verder kijkt, denk je dat beide motoren heel wat exterieuronderdelen uitwisselen, maar ook daar denk je weer verkeerd. Zo zijn de koplamp, het huis rond de koplamp, de benzinetank, het zadel, het voorspatbord en de kleine bodypanelen zeker niet hetzelfde. Kijk maar eens goed op de foto’s. Wel knap dat Kawasaki niet op een eurootje meer of minder heeft gekeken voor de afwerking van hun modellen. Het was vast een stuk goedkoper geweest om bijvoorbeeld het voorspatbord te delen. Een ander opvallend verschil is het frame, bij deze modellen roodgekleurd. Dat van de Z900 ziet er duidelijk robuuster en sterker uit, wat het uiteraard ook moet zijn om de extra pk’s en het extra gewicht aan te kunnen. Ook het verschil in grootte van het radiatorrooster is een weggever. Net als de omgekeerde voorvork op de Z900 en de telescopische vork op de Z650. Of wat dacht je van de led-richtingaanwijzers op de Z900 en de halogeen-exemplaren op de Z650. Jammer dat die laatste ook geen ledjes heeft, want dat is tegenwoordig toch wel de standaard in 2022. Beide machines beschikken wel over ledverlichting voor- en achteraan en een modern tft-scherm.

Wie is het coolst?

Welke Z ziet er dan het mooiste, stoerste of coolste uit? Smaak is persoonlijk, maar onze voorkeur gaat lichtjes naar de Z650. Die is wat lager, meer gedrongen en meer horizontaal getekend, in plaats van de bijvoorbeeld hogere benzinetank op de Z900. Ook de weggestoken uitlaat aan de onderkant krijgt van ons meer punten dan een eenvoudigere demper aan de zijkant. De achterband van de Z900 is wel een stuk breder en ziet er – zeker van de achterkant – cooler uit. De verschillen zijn klein, maar vergelijk het met een tweeling waarvan de ene wat dikker is en de ander slank.

DUEL 2

Pure rijeigenschappen

Een tweede belangrijke reden om een naked bike aan te schaffen, is omdat je houdt van pure rijeigenschappen. Op een naked stuur je licht, zit je vol in de wind en word je het meest uitgedaagd om te spelen met de machine. Dat pure rijkarakter helpt niet alleen beginnende motorrijders om te voelen wat die machine allemaal doet, maar wordt ook begeerd door ervaren rijders die sensaties en spanning zoeken. Op de Z900 en Z650 is dat niet anders. Waar ze qua uiterlijk zeer op elkaar lijken, is het verschil in rijeigenschappen een stuk groter. Te beginnen bij het motorblok. De 948cc-viercilinder van de Z900 is soepel, melodieus en krachtig. Hij heeft die typische vier-in-lijn-loop, inclusief matching soundtrack. De tweecilinder van de Z650 klinkt een stuk braver en minder karaktervol, ondanks de Akrapovic.

De kleine doet niet onder

Toch stellen de prestaties met ‘slechts’ 68 pk niet teleur. De twin trekt mooi door zijn toeren en levert voldoende punch om het spannend te houden. Dat komt voor een groot gedeelte ook door het lage rijklaargewicht van 188 kg. De Z900 mag dan wel 125 pk hebben, hij moet ook rijklaar 212 kg voortstuwen. Het verschil in pk’s voel je – de Z900 is uiteraard een stuk sneller in rechte lijn – maar ook het verschil in gewicht en motorbouw is duidelijk merkbaar. De 900 is logger, groter, stijver. De 650 kleiner, lichter, wendbaarder. In bochten maakt dat van de kleine Z een speelfiets, waar de 900 trefzekerder en serieuzer zijn weg vervolgt. Waar jouw voorkeur naar uitgaat, is de vraag die je zelf moet beantwoorden. Vast staat wel dat je op een technisch stuk weg niet onderdoet met de Z650. Doordat je hem makkelijker van oor op oor gooit en helemaal tot in de bocht kunt remmen, loopt de Z900 nauwelijks uit (tenzij er een lang recht stuk is). Ook qua remmen doet de Z650 niet onder voor de 900. De remmen op de Z900 bijten wat harder, maar door het verschil in gewicht kun je met de Z650 bijna even hard afremmen.

Mindset

Het allergrootste verschil tussen de rijeigenschappen van deze twee Z’s, of toch een rechtstreeks gevolg daarvan, is de mindset met waarmee je op de machines stapt. Op de Z650 ben je continu aan het lachen van plezier omdat hij zo prettig stuurt en je op veel plaatsen volgas kunt geven. Dat geeft een erg bevredigend gevoel, want waar kan dat nog? Op de Z900 stap je eerder met een serieus gezicht omdat je je wilt concentreren om de machine zo strak mogelijk te rijden. En in welke van de vier rijmodi ga je de weg vervolgen? Je hebt er een bak fun op, laat dat heel duidelijk zijn, maar die fun zit eerder in de sensaties, de trekkracht, het geluid en het domineren van de motor.

DUEL 3

Prijs per pk

Een derde belangrijk punt om te kiezen voor een naked bike is de prijs. Vaak zijn het de goedkoopste modellen op de prijslijst. Ze zijn naakt en er zit weinig op, dus zijn ze ook minder duur om te maken. Logisch. Als we de prijzen vergelijken van beide machines, zou het een makkelijke overwinning zijn voor de Z650. Die is namelijk 2.800 euro goedkoper dan de Z900. Da’s een flinke hoeveelheid euro’s voor flink minder pk’s. Want hoe sterker de motor, hoe duurder. Interessanter wordt het echter als we kijken naar de prijs die je betaalt per pk. Zo is die verhouding 119,1 euro per pk voor de Z650 en slechts 87,2 euro per pk voor de Z900. Dat is een enorm verschil in het voordeel van de Z900. Valt dat te verklaren? Moeilijk, want de Z900 heeft om te beginnen met rijmodi en tractiecontrole meer elektronica dan de Z650. Verder is het motorblok duurder, het frame, de vering en de algemene bouw van de machine prijziger. Je hebt letterlijk meer motorfiets. De vergelijking maakt twee dingen duidelijk: de Z900 is enorm scherp geprijsd, en motorfietsfabrikanten maken – wellicht – meer winst op lichtere machines.

Afwerking

Qua afwerking ontlopen beide machines elkaar niet. Die is keurig en meer dan prima. De Z900 is op detail wel wat verfijnder, zoals de eerdergenoemde led-richtingaanwijzers, extra bodypanelen aan het motorblok en de… voetsteuntjes voor de duopassagier. Het maakt het des te indrukwekkender dat de Z900 in dit derde duel met de overwinning aan de haal gaat. Om maar te zeggen dat een prijsverschil van bijna 3.000 euro in perspectief geplaatst moet worden en dan soms voor onverwachte conclusies kan zorgen.

Test 2022 Kawasaki Versys 650: de nieuwe kleren van de keizer

Conclusie Kawasaki Z900 vs Kawasaki Z650

Rest de uiteindelijke vraag: wat wil je? Een speelse, lichtvoetige motor of een trefzeker kanon van een machine? Als we de punten van de drie duels optellen, dan worden we niet veel wijzer. De looks van de Z650 zijn lichtjes mooier dan die van de Z900, de rijeigenschappen zijn zeer verschillend, maar van beide wel heel goed en de prijs per pk die je dient te betalen, wint de Z900 afgetekend. Het grote voordeel van beide machines is dat zowel de Z650 als de Z900 geschikt zijn voor zowel starters als gevorderde rijders. Het lichte, makkelijke stuurkarakter en de te behappen power van de Z650 zijn ideaal voor starters. Maar zijn speelsheid en simpliciteit kunnen ook ervaren rijders bekoren. De Z900 is met zijn soepele viercilinder en elektronische vangnet dan weer evenzeer aan te raden voor starters, hoewel ze die 125 paarden het best aanspreken als ze wat meer ervaring hebben. Dat de Z900 ook diehard motorrijders zal plezieren, mag duidelijk zijn. Maar we moeten een winnaar kiezen, anders zou deze Twijfeltest natuurlijk nutteloos geweest zijn. Met lichte voorsprong wint de Z900, grotendeels te danken aan zijn scherpe prijs. Maar onze tip voor alle motorrijders die twijfelen tussen deze twee modellen, en zeker de meer ervaren mannen/vrouwen, luidt: rij ook een keer met de Z650, vergeet de pk’s en ga op zoek naar zijn speelse karakter.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen