Ooit al eens met een Kawasaki Z900 gereden? Die machine heeft net geen 100 Nm koppel. De Verge TS Pro heeft tien keer zoveel koppel. Tien keer! Dubbel zoveel zou al een overdaad zijn. Maar tien keer?! Dat is ruwweg zoveel koppel als wat een Porsche Taycan Turbo S produceert. Het is met andere woorden niet te bevatten hoeveel kracht er in de Verge TS Pro loert. In de… wat?
Fotografie: Thierry Sarasyn
Verge is een elektrisch motormerk uit Estland dat met de TS haar eerste model op de markt brengt. Omdat er momenteel een stortvloed aan nieuwe elektrische motormerken het levenslicht ziet, moet je er op een manier uitspringen. Verge doet dat op verschillende wijzen. Zo hadden we het in de inleiding al over het exuberante koppel van 1.000 Nm. Alsof dat nog niet speciaal genoeg is, wordt die kracht overgebracht door een elektromotor die verstopt zit in het achterwiel. Het gevolg daarvan is dan weer dat de TS er heel erg bijzonder uitziet. Een futuristische power cruiser met een hol achterwiel, opvallende kleuren en een scherpe styling. Let daarbij ook op de drie oranje hoogspanningskabels, die als flexibele rietjes de motor in het achterwiel van batterijsap voorzien. Een knappe motor dus, zonder twijfel. Of toch zeker knap gemaakt. Hij lijkt op niets anders wat er momenteel te koop is. Maar als je hem dan toch moet vergelijken met enkele ‘concurrenten’, dan zijn het de Ducati Diavel V4 en Triumph Rocket 3. Zo is de erg brede achterband (240/45 R17) van de Verge identiek aan die van de Diavel. Verder lijkt ook het silhouet wel wat door de Ducati geïnspireerd te zijn, maar daarmee houdt het op.
Sportief rijden of cruisen?
Naast enkele leuke, opvallende kleuren, zoals Reptile Green, Vibrant Yellow of de door ons geteste Tokyo Purple, kun je bij de bestelling van je TS kiezen voor een blinkende of matte kleur. Dat hebben we nog nooit eerder gezien. Ook het zadel kan naar smaak worden gekozen: leder, geperforeerd leder of alcantara. Tot slot kun je ook kiezen voor een Wilbers-, zoals op onze testmotor, of Öhlins-vering. Op het tussen de ‘benzinetank’ geïntegreerde 8-inch touchscreen kun je alle info over de motor, de batterijlading of de rijmodi terugvinden, tot zelfs de navigatie aan toe. In de zon is het scherm wel moeilijk leesbaar. Het opstarten van de Verge is ook nog een dingetje, want dat werkt uiteraard niet met een doodnormale sleutel – hoe ouderwets! –, maar wel met een digitale sleutelkaart. Die is zo groot als een bankkaart en steek je dus gemakkelijk in je broekzak of portefeuille. Gewoon naast het infotainmentscherm houden en de TS komt geluidloos tot leven.
Dubbeltest Ducati DesertX vs. Honda XL750 Transalp: woestijnwroeter of bergkoning?
Eenmaal in het zadel merk je twee dingen onmiddellijk op: het gewicht zit bijzonder laag en vraagt om de motor bij stilstand links en rechts te wiebelen. Het tweede ding: waar moeten je voeten? Je hebt namelijk keuze uit twee posities. Onder je billen voor het sportieve werk, of liever vooraan om wat rustiger te cruisen? De keuze is aan de rijder. Ga je echter met een duopassagier op pad, dan ben je als rijder verplicht om je voeten vooraan te plaatsen. Je passagier gebruikt in dat geval de ‘sportieve’ voetsteunen. Omdat je met duo het meestal toch wat rustiger aan doet, kunnen we ons voorstellen dat het ook niet erg is om de hele dag in de ‘cruiser’-stand te rijden. Een leuk idee dus, met een simpele en goede uitwerking. Op lange rechte stukken met weinig stuurwerk is het comfortabeler om je voeten naar voren te zetten, terwijl je op bochtige stukken de motor meer tussen je knieën wilt voelen. Afwisselen is nog het leukst, en dat houdt je onderrug ook het soepelst.
Van zen naar zoef
Na de technische uitleg van de Verge-mannen worden we aangespoord om in de Zen-rijmodus te starten en niet meteen in Beast. Met een koppel van 1.000 Nm en een rit over plattelandswegen met veel vuiligheid, lijkt ons dat niet eens zo’n slecht idee. Naast Zen is er dus ook nog keuze uit Range, Beast en Custom. De naamgeving spreekt voor zich, waarbij je in Custom de gasaanname, regeneratie, maximumsnelheid en het koppel zelf naar wens in kunt stellen. Met zo’n elektrische motor is het bijzonder eenvoudig om ook daadwerkelijk zen te rijden. Je hoort niets, je hoeft niet te schakelen, alles gaat rustig zijn gangetje. Geen stress, gewoon genieten van de rust en het motorrijden. Maar dat kennen we van elektrische motoren. In volle rust rijden, kunnen ze allemaal.
Wij willen vandaag te weten komen hoe 1.000 Nm trekkracht voelt op een motorfiets. Het leuke daaraan is dat je niet hoeft terug te schakelen om het perfecte toerental aan te houden, maar gewoon aan het gashendel moet trekken. Zoef! En voor je het weet, rij je 150 km/u. De acceleratie is bijzonder indrukwekkend, maar nooit agressief. Rijhulpsystemen, zoals traction control (TCS), houden de dikke achterband in het gareel. Het is dan ook niet ongewoon dat je het TCS-lampje bij vrijwel iedere vol-acceleratie ziet oplichten. Daarbij schiet de Verge als een projectiel op zijn doel af, zonder spartelingen of wispelturigheden. De grote achterrem – die je bedient met je linkerhand in plaats van je rechtervoet – is erg welkom, want de voorrem heeft duidelijk moeite om alles alleen gestopt te krijgen. Niet dat die slecht is, maar ze mocht wel een tandje of twee harder bijten. Gelukkig krijg je in Beast-modus ook nog eens zoveel mogelijk regeneratie, dus ben je eigenlijk met drie remmen aan het rijden. En dat is er zeker geen te veel…
Conclusie test Verge TS Pro
Waar het schoentje wringt – bijna letterlijk – voor de Verge TS, is in zijn stuurkarakter. Dat is namelijk… vreemd. Motorfabrikanten zijn erin geslaagd om vrijwel iedere motor die ze momenteel nieuw uitbrengen zo neutraal mogelijk te laten sturen. Dat vergt een goede samenwerking van frame, motorpositie en vering. Iets wat de laatste decennia geperfectioneerd is. De Verge TS gooit heel die combinatie over een andere boeg. Het lage gewicht is al goed voor elkaar, maar de motor in het achterwiel zorgt voor een heel apart stuurkarakter. Bij het insturen merk je daar vrij weinig van, maar het uitkomen van de bocht is bizar. Als je op hellingshoek ligt in de bocht, trek je aan het gas en wil het achterwiel weer naar zijn rechte positie door de centrifugaalkracht. Daardoor lijkt het alsof iemand het achterste van de motor loodrecht naar boven aan het trekken is. Het gevolg daarvan is dan weer dat je naar de buitenkant van de bocht wordt geduwd. Heel bijzonder om mee te maken en wellicht vergt het wat gewenning. Althans, dat hopen we voor het merk.
Pluspunten Verge TS Pro
Looks, originaliteit, acceleratie
Minpunten Verge TS Pro
Stuurkarakter, remmen, prijs