Zo rond de eerste schakelbeurt van drie naar vier, word ik overvallen door een gelukzalig gevoel. Alsof niets moet, alles kan en verder geen gedoe. Best snel, maar dat is wat de Moto Guzzi V85 TT Travel met me doet. Op dat kleine stukje weet ik al dat ik me de verdere dag uitstekend zal vermaken.
Tekst: Pieter Ryckaert
Foto’s: Moto Guzzi
‘Een beetje motorjournalist weet het wel na een kwartiertje,’ brulde een oud-collega ooit halfnaakt vanaf het zwembad terwijl hij zijn op testrit vertrekkende collega’s uitwuifde met de hand die géén cocktail omklemde. Hoewel het standaard werkmentaliteit is binnen het motorjournaille, zit er een zin van waarheid in. Soms hoeft het zelfs geen kwartiertje te duren. Na een paar honderd meter weet ik gewoon dat het met de Moto Guzzi V85 TT best wel snor zit. In die korte tijd heb ik geschakeld, gas gegeven en geremd, weet ik dat ik comfortabel zit en dat hij mooi neutraal stuurt. Eén recht stuk en een rotonde zijn genoeg. Maar in plaats van rechtsomkeer te maken om mij lui naast het zwembad te vlijen, schakel ik door naar zijn vijf. Want deze Moto Guzzi smaakt naar meer.
Evolutie
Bij de technische uiteenzetting spreken de Moto Guzzi ingenieurs over een evolutie van de V85 TT. Klinkt goed. Het is evolutie die motoren beter maakt, iets wat ze daar in Mandello del Lario wel eens schijnen te vergeten. Veel van hun modellen duiken ineens op en verdwijnen, om later opnieuw op te duiken. Zie de Stelvio. Maar de V85 TT evolueert dus wel gewoon verder. Met als grootste technische innovatie VVT, waarbij vanaf 6.500 tpm de kleptiming verandert. Het zou gaan om de ideale combinatie tussen koppel onderin en topvermogen hogerop, maar ik roep bovenal emissienormen in als motief. Niettemin pompt de 2024 V85 4 pk meer uit zijn dwarse V-twin dan zijn voorganger (80 pk/7.750 tpm, ondanks de strengere Euro5). Een zogeheten knock sensor moet zorgen voor een betere verbranding en emissie, samen met een extra, derde lambdasonde in de uitlaat. Ook nieuw is het hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole. Als we het dan toch over de elektronica hebben, zijn er ook nog vier rijmodi, inclusief de Off-road modus voor de V85 TT en Travel-versies. De basic Strada lijkt niet bedoeld om stof te happen. De kuipruit heeft een nieuw systeem om hem 70 mm hoger te zetten, maar dat moet wel gewoon handmatig en niet elektrisch, wat aardig lukt.
Dubbeltest: Moto Guzzi V85 TT Travel vs. Suzuki V-Strom 1050XT
Olietanker
De V85 Strada-instapversie ontbeert niet alleen de Off-road modus. Ook de spaakwielen zijn vervangen door drie kilogram lichtere gegoten exemplaren. Alle modellen, dus ook de TT en de Travel, zijn voorzien van een lichter aluminium subframe, een lichtere koplampbehuizing en lichtere remschijven. Volgens Moto Guzzi zijn dit allemaal onderdelen die vrij hoog zitten en daardoor het sturen in positieve zin danig beïnvloeden. De remschijven zitten uiteraard onderin, maar onafgeveerde, draaiende massa weegt nog meer door. En er zit ook een nieuwe, instelbare achterschokbreker op om het stuurgedrag nog verder te perfectioneren. En het werkt, dat kan ik al na één rotonde beamen. Niet dat de vorige generatie stuurde als een olietanker, maar het had iets met vertrouwen te maken. De 2024-versie stuurt in mijn beleving en zonder rechtstreeks vergelijk een stuk neutraler en voelt ook meer in balans qua veerafstelling. Zelfs in de Touring-versie met koffers die ik bemand. Darwin knikt instemmend vanuit zijn graf.
Easy Rider
En ook het blok lijkt me een stuk soepeler te draaien. De VVT, knock-sensor en Lambda-sondes doen dus schijnbaar hun werk. Waarbij de overgang in kleptiming na 6.500 tpm niet voelbaar is. Heel erg netjes allemaal. Ik voel me dus zoals eerder aangehaald meteen in mijn sas op de TT, ook wanneer we de snelweg opdraaien. Ik pas makkelijk de kuipruit wat aan en cruise dan door het Zuid-Spaanse woestijnlandschap met een soort Easy-Rider-gevoel zoals ik het maar zelden ervaar. De windbescherming is goed en het V-twin blok dreunt aangenaam een eind weg. Ik zou er niets op tegen hebben helemaal door te rijden tot de Lage Landen. Of gewoon drie rondjes Spanje. Er zijn krachtiger allroads, er zijn ook comfortabelere allroads, maar er zijn er weinig die een aangename rust op mij neer laten dalen.
Gedwee
Zoals elke Moto Guzzi rijd je ook de V85 TT op koppel. Het vermogen in de hogere regionen opzoeken heeft enkel auditief merkbare gevolgen. Je kan hem op bochtige wegen een hele dag in zijn vier laten staan. De soepele vermogensafgifte brengt je zonder horten of stoten op je bestemming. Mocht je die al hebben. De V85 TT is zo meegaand als maar kan. Maar ook op tempo verrast de Moto Guzzi positief. Na het mooi ronden van perfect kronkelende kustwegen keren we na de middagstop terug richting hotel. De voorrijder legt behoorlijk de zweep erop en we volgen met zijn allen gedwee.
Met een tempo dat je gerust mag omschrijven als ‘behoorlijk stevig’, suizen we van bocht naar bocht en de V85 kwijt zich vastberaden van zijn taak. Geen enkele keer geeft het rijwielgedeelte te kennen dat het welletjes is. De remmen worden stevig aangesproken, maar houden zich kranig, zonder fading of andere tekenen van opgeven. De V85 houdt niet echt van erg snel en slordig schakelen, maar zolang je zelf wat zorg aan de dag legt, hebben we ook daar niets te klagen. We staan versteld van de sportieve kwaliteiten, die we op de vorige generatie nooit hebben ervaren, omdat daar het vertrouwen toch minder onbezorgd aanwezig bleek. Het Easy Rider-gevoel is intussen wel weg, maar de glimlach is des te breder.
Conclusie test Moto Guzzi V85 TT Travel
Wanneer we afstappen ben ik ontzettend positief verrast. Waar de Moto Guzzi V 85 TT me initieel een soort gelukzalig gevoel van totale onthaasting bracht, blijkt er toch vuur in zijn onderbuik te zitten als je dat wil. Of als het gewoon even moet. Elk minpuntje dat ik kon bedenken van de vorige generatie is weggewerkt of aangepakt, met een erg goede motor tot gevolg. Waarbij je de gebruikelijke verzachtende opmerking ‘voor een Guzzi’ helemaal kan vergeten…
Pluspunten Moto Guzzi V85 TT Travel
- Koppelrijk blok
- Easy Rider-gevoel
- Stuurgedrag
Minpunten Moto Guzzi V85 TT Travel
- Met zorg schakelen
Technische gegevens Moto Guzzi V85 TT Travel | |
---|---|
MOTOR | |
Type | luchtgekoelde V-twin, DOHC |
Cilinderinhoud | 853 cc |
Boring x slag | 84 x 77 mm |
Compressieverhouding | 10,5:1 |
Koppeling | enkele droge plaat |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | cardan |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 80 pk (58 kW) @ 7.750 tpm |
Maximaal koppel | 82 Nm bij 5.000 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | tractiecontrole, 4 rijmodi |
Rijwielgedeelte | hellingshoekgevoelige ABS |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | stalen buizenframe |
Vering voor | 41mm USD-telescoopvork |
Stelmogelijkheden | voorspanning en uitgaande demping |
Vering achter | monoshock |
Stelmogelijkheden | veervoorspanning en uitgaande demping|
Veerweg v/a | 170/170 mm |
Rem voor | twee 320mm remschijven met radiale vierzuiger remklauw |
Rem achter | een 260mm remschijf met tweezuiger remklauw |
Banden v/a | 110/80-R19, 150/60-R17 |
PRIJZEN | |
Nederland | V85 TT: €15.399 – V85 TT Travel: €16.399 |
België | V85 TT: €13.499 – V85 TT Travel: €14.999 |
MATEN EN GEWICHTEN | |
Zithoogte | 830 mm |
Gewicht | 230 kg (rijklaar) |
Tankinhoud | 23 liter |