Wie ooit van Maeving heeft gehoord, is een volger van het motornieuws. Maar aan de bekendheid wordt hard gewerkt. De Britse fabrikant stak in juli Het Kanaal over om ook Europa te veroveren. Wij mochten aan de slag met één van de eerste Maeving RM1’s die voor het eerst rechts van de weg moet rijden.
Foto’s: Maeving
Zware elektrische motoren hebben het moeilijk om door te breken. Prijs, laadtijd en actieradius zijn zaken waardoor deze motoren verschillen van je doorsnee motorfiets. Vaak kiezen forensen en ‘urbane’ motorrijders eerder voor elektrisch en dan vallen de klassieke bezwaren weg. Maeving kiest bewust voor die categorie motorrijders, die andere prioriteiten hebben dan toerrijders en/of avonturiers. Korte afstanden, beperkt woon-werk verkeer, een rit in en rond de stad… noem maar op. Een A1-rijbewijs volstaat. Verder hoef je het samenspel tussen koppeling en de versnellingsbak niet onder de knie te hebben. Je moet evenmin kunnen remmen met je rechtervoet. Ook al is deze complexe coördinatie iets waar motorrijders van houden, voor beginners of leken is het vaak een drempel. Bovendien weegt de Maeving RM1 maar 110 kg. Zo’n motorfiets is dus gemakkelijk te controleren.
Test Verge TS Pro: 1.000 Nm… Slik!
Door deze specs lijkt de RM1 een zwaar uitgevallen E-bike, maar dat is het niet. De RM1 is sterker, sneller en veelzijdiger. Anderzijds is ‘ie wel goedkoper dan een ‘klassieke’ elektrische motorfiets en heeft ‘ie best wat unieke voordelen. Als je de tweede batterij niet wilt gebruiken, heb je op de plek waar normaal de tank zit een grote opbergruimte en een USB-C aansluiting. Moet er naast een dubbele batterij ook plaats zijn voor een passagier? Dat kan voor sommigen een dingetje zijn, al lijkt de Maeving RM1 vooral een motor voor solorijders. En dat solorijden doe je in een stedelijke omgeving of provinciale wegen in de buurt.
Buurvrouw, wat doet u nu?
Vanwege van die voordelen – licht, goedkoop, handelbaar, rekent Maeving er op dat het in Europa mensen verleidt die anders nooit met een motorfiets zouden rijden of voor een lichte scooter zouden kiezen. De buurvrouw – die met haar autorijbewijs in veel Europese landen een A1-motor zou mogen rijden – gooide nog nooit een been over een gemotoriseerde tweewieler. We overtuigden haar om met de Maeving op pad te gaan en… ze vond het fantastisch. Tripje naar de stad, beetje rondgereden door smalle straten, terrasje gedaan en héél veel geïnteresseerden rond de Maeving zien draaien. Daarbij aangetekend dat het wel heel mooi weer was, maar toch… De Maeving RM1 ziet er goed goed uit en, laten we eerlijk zijn, de buurvrouw ook. Zo’n combinatie trekt vanzelf de aandacht.
Als het om stijl gaat, is de competitie klein. Misschien komt het Belgische Trevor Motorcycles in aanmerking, maar voor het overige is de MR1 net zo nieuw als vernieuwend. In het team achter Maeving zitten geen Chinezen die een legendarisch merk opkochten en die merknaam op een nieuwe motor kleven. Nee, het zijn mensen die zelf deel uitmaakten van de grote namen in de Britse motorindustrie. Vul die zelf maar in. Maar zo wordt het ook duidelijk waarom de stijl van de Maeving authentiek is en eerder een greep is uit het hart van een motorfan dan van de hand van een hipster bij een designkantoor. En dus zijn de concurrenten op één hand te tellen van een man die 40 jaar in de houtzagerij werkte.
Britse stijl
De stijl van de Maeving RM1 mag dan geslaagd zijn, ook de technologie is doordacht. Op twee strategische locaties (de ruimte waar normaal de benzinetank zit en de ruimte waar normaal het blok zit) bevindt zich een al dan niet optionele, maar altijd uitneembare batterij. Geen gehannes meer met het zoeken naar een stopcontact waar je de motor kunt opladen. Je neemt de batterij(en) uit de motor en laadt ze in je garage, living of SM-kelder gewoon. Handig voor motorrijders die geen garage hebben of het genot van een SM-kamer ontberen. In elk huis is immers wel een stopcontact te vinden.
Net zo handig: de Bosch-motor in de naaf van het achterwiel. Geen ketting, zelfs geen riem, gewoon directe aandrijving. Dat betekent dat je de grootste bron van geluid – wrijving van de ketting/riem – en ook veel wrijvingsverlies voorkomt.
Rijden
Rijden met de Maeving RM1 is verrassend. Dit is niet de brute kracht die je van een elektrische motorfiets gewend bent. De Bosch-naafmotor geeft zijn kracht progressief af. 160 Nm is niet niks, maar natuurlijk – en gelukkig- komt het koppel niet in één keer los. De MR1 accelereert snel, maar beheersbaar. En nog stiller dan een doorsnee elektrische motorfiets, want hier is geen ketting of riem.
Remmen doe je zoals op een scooter: rechter hendel voor de voorrem, linker voor de achterrem. Wie nog wat kwajongensbloed heeft, zal met plezier vaststellen dat ABS ontbreekt en dat je dus met een slippend achterwiel tot stilstand kunt komen. De BMX-dagen uit je jeugd komen zo weer naar boven. Wie zegt er dat je niet tegelijk stylist en rebel mag zijn?
Voor het overige houdt de RM1 het beschaaft. De dubbele schokbreker – instelbare voorspanning – achteraan voldoet, het mooi ogende gestikte monozadel zit goed en vooral de voorvork en -rem werken uitstekend. Deze Brit is aan de kleine kant en dus is de zithouding niet ruim bemeten, maar je zit al met al comfortabel. De Maeving is wendbaar en stuurt bijzonder gemakkelijk. Exact en scherp zoals het moet zijn.
Duotest Harley-Davidson Low Rider S vs. Triumph Rocket 3 GT: Heavy metal
Alternatief
En dan is er nog de afwerking. Het carbon spatbord, het gestikte lederen zadel, de gepoederlakte spiegels… de Maeving ademt verfijning en stijl uit. Dat zal niet voorkomen dat het merendeel van de motorrijders hun neus zal optrekken voor de Britse nieuwkomer. Ook al zullen ze hem héél goed bekijken als ze daar de kans toe krijgen. Maar het was ook nooit de bedoeling dat iemand zijn GS of Fireblade inruilt voor de Maeving. Maar misschien is het wel de kans voor GS-rijders om de partner eindelijk ook op de motor te krijgen. Of het is een alternatief voor beginnende motorrijders. Of een goede keuze voor wie stijl en mobiliteit graag combineert. De voorbeelden van potentiële klanten voor de Maeving MR1 zijn veel groter dan die voor een elektrische motorfiets zoals we die nu kennen, maar nog niet veel in het straatbeeld zien opduiken.
Hoe ver en hoe lang?
Maeving geeft een actieradius op van 130 km, wij reden 110 km met de testmotor en hadden nog 10 procent over. Omdat dit geen motor is voor de snelweg – top van de testmotor: 75 km/u. Wegen waar acceleratie en remmen elkaar afwisselen zijn dé biotoop voor elektrische motoren en dat is ook waar je deze automatisch gaat gebruiken. Er zijn drie rij-modi die de snelheid maximeren van 30 km/u tot net iets onder de 80. Dat had wellicht iets meer mogen, maar 6 pk is niet al te veel. Het koppel van 160 Nm is dat daarentegen wel. De acceleratie is bijgevolg sportief, de top beperkt. Het is geen kunst om de MR1 sneller te laten rijden, dus deze bescheiden top is bewust gekozen voor het gebruik waarvoor de MR1 bedoeld is: kortere afstanden, secundaire wegen en vooral: de stad. Zo doe je bovendien een paar dagen met de lading. Om weer op 100 procent van start te gaan, steek je de uitneembare batterij naast je smartphone een nachtje in de stekker. Wij hadden vier uur nodig om ze volledig op te laden.
Conclusie test Maeving RM1
De Maeving RM1 is één van de slimste motoren die we in lange tijd getest hebben. Niet alleen omdat hij handig en doordacht is. Vooral ook omdat hij zo toegankelijk is dat ‘hij nieuwe klanten naar de motor zal lokken. Mocht er al iemand vijandig staan tegenover elektrische motoren, dan is de Maeving eerder een bondgenoot dan een tegenstrever. Maar het is vooral een slimme stylist, die in en rond de stad zijn fans zal vinden. En dat voor een prijs die gezien de kwaliteit en de afwerking competitief is. De lanceerprijs van de versie met één batterij is, na een korting van 2.000 euro, 5.895 euro. En dat is minder dan wat je betaalt voor een degelijke elektrische mountainbike.